«میدان گازی آرش، دارایی انحصاری عربستان و کویت»؛ ایران: قاطعانه رد اما مذاکره می‌کنیم

عکس تزیینی است
عکس تزیینی است Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در بحبوحه افزایش تنش‌ها بر سر مالکیت میدان گازی آرش، ایران قاطعانه بیانیه اخیر شورای همکاری خلیج فارس را رد کرد. در این بیانیه میدان گازی آرش، دارایی انحصاری عربستان سعودی و کویت اعلام شده است.

آگهی

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه در بیانیه‌ای بر تعهد تهران به گفتگوهای دیپلماتیک و فنی برای حل مناقشه جاری بر سر میدان گازی آرش تاکید کرد. 

او در نشست خبری هفتگی خود با رسانه‌ها در خصوص ادعاهای مطرح شده درباره میدان گازی آرش و بیانیه شورای همکاری خلیج فارس گفت: «ما در این ارتباط مواضع خودمان را مبتنی بر قواعد حقوقی اعلام کردیم. طرح ادعاهای بی‌اساس هیچ حقوقی را برای مدعی ایجاد نخواهد کرد.»

کنعانی همچنین ادامه داد: «ما در ارتباط با این موضوع بر اساس مذاکرات دوجانبه با دولت کویت و همواره بر همکاری سازنده و در گفتگوها بر تداوم مذاکرات حقوقی و فنی تاکید کردیم. نگاه ما در مناسبات با همسایگان نگاه مبتنی بر ایجاد فضای مثبت و حل و فصل موضوعات مورد اختلاف است.»

به این ترتیب ایران در پاسخ به موضع شورای همکاری خلیج فارس خواستار راه حل دیپلماتیک برای این مناقشه شده است.  اما علیرغم لفاظی‌های تند، رویکرد ایران حاکی از تمایل به مشارکت در مذاکرات سازنده با همسایگانش در خلیج فارس با هدف جلوگیری از تشدید بیشتر و رسیدن به توافقی دوجانبه سودمند است.

اختلاف بر سر میدان گازی آرش از کجا شروع شد؟

مناقشات پیرامون میدان گازی آرش یا دورا، منبع مهم گاز طبیعی واقع در خلیج فارس، پس از اعلامیه شورای همکاری خلیج فارس تشدید شده است. این بیانیه مبتنی بر توافق قبلی کویت و عربستان سعودی در سال ۲۰۲۲ است که ایران، به طور مداوم آن را «غیرقانونی» خوانده است. 

ادعاهای تهران در مورد میدان گازی آرش، مدت‌ها محل مناقشه بوده و بیانیه اخیر شورای همکاری خلیج فارس، وضعیت آن را پیچیده‌تر کرده است. موضع این شورا نه تنها ادعاهای تهران را رد می‌کند، بلکه بر اتحاد و همکاری کشورهای عضو در زمینه منابع انرژی منطقه هم تاکید دارد. 

مناقشه بر سر میدان گازی آرش، ثبات منطقه‌ای را تهدید می‌کند؟

مناقشه جاری بر سر میدان گازی آرش، نه تنها پیچیدگی ادعاهای ارضی در خلیج فارس را برجسته می‌کند، بلکه نگرانی‌هایی را در مورد پیامدهای گسترده‌تر برای ثبات منطقه و امنیت انرژی ایجاد می‌کند. 

از آنجایی که کشورهای منطقه برای کنترل منابع طبیعیِ باارزش با یکدیگر رقابت می‌کنند،‌ پتانسیل درگیری افزایش خواهد یافت. از همین رو تلاش‌های دیپلماتیک برای حل و فصل دوستانه چنین اختلافاتی اهمیت دارد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

رد ادعاهای شورای همکاری خلیج فارس از سوی ایران، اگرچه بحث برانگیز است، اما راه را برای تعامل دیپلماتیک بالقوه باز می‌کند که می‌تواند برای رسیدن به یک راه حل مسالمت آمیز کمک‌کننده باشد.

تهران اگرچه ادعاهای شورای همکاری خلیج فارس را رد می‌کند اما همزمان راه را برای تعامل دیپلماتیک بالقوه نمی‌بندد که می‌تواند به نوبه خود در رسیدن به یک راه حل مسالمت‌آمیز مفید و موثر باشد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مناقشات بر سر میدان نفتی آرش؛ شورای همکاری خلیج فارس: انحصارا در اختیار کویت و عربستان است

مناقشات بر سر میدان گازی آرش؛ وزیر نفت کویت: ایران هیچ حقی ندارد

عربستان و کویت از ایران برای مذاکره بر سر میدان گازی آرش در خلیج فارس دعوت کردند