ترامپ با شانس پیروزی به میدان نبرد انتخابات برمی‌گردد؛دیوان عالی آمریکا حکم دادگاه کلرادو را لغو کرد

دونالد ترامپ، رییس جمهوری سابق آمریکا
دونالد ترامپ، رییس جمهوری سابق آمریکا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دیوان عالی آمریکا روز دوشنبه پیروزی بزرگی را به دونالد ترامپ اعطا کرد. به این ترتیب بر اساس قانون اساسی، ایالت‌ها از رد صلاحیت نامزدهای پست‌های فدرال منع شدند؛ این ماده قانونی شامل شورش و لغو محرومیت دادگاه کلرادو علیه ترامپ هم می‌شود.

آگهی

این قضات به اتفاق آرا تصمیم دادگاه عالی کلرادو در ۱۹ دسامبر مبنی بر اخراج رییس جمهوری سابق آمریکا از روند رای گیری مقدماتی جمهوری خواهان در این ایالت را لغو کردند. طبق متمم چهاردهم قانون اساسی آمریکا، ترامپ از تصدی مجدد مناصب دولتی سلب صلاحیت شده بود. 

بند سوم متمم ۱۴ قانون اساسی ایالات متحده، هر «افسر آمریکایی» را که سوگند «حمایت از قانون اساسی ایالات متحده» یاد کرده و سپس «درگیر شورش شده یا به دشمنان در شورش کمک کرده باشد» را از روند رای‌گیری در انتخابات منع می‌کند. 

طبق نظر دادگاه کلرادو، ترامپ در تحریک و حمله ۶ ژانویه سال ۲۰۲۱ به کنگره آمریکا توسط حامیانش نقش داشته است. 

ترامپ پیشتاز نامزدی جمهوری خواهان برای به چالش کشیدن جو بایدن، رییس جمهوری دموکرات در انتخابات پنجم نوامبر آمریکا است. تنها رقیب باقی مانده او برای نامزدی حزبش، نیکی هیلی، فرماندار سابق کارولینای جنوبی است. 

این حکم در آستانه انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری آمریکا صادر شده است. در این حکم آمده است که «ما نتیجه گرفته‌ایم که ایالت‌ها ممکن است افرادی را که دارای مناصب دولتی هستند یا سعی در تصدی پست‌های دولتی دارند را سلب صلاحیت کنند. اما ایالت‌ها براساس قانون اساسی قدرتی برای اجرای بند ۳ در رابطه با پست‌های فدرال، به ویژه ریاست جمهوری ندارند.» طبق نظر قضات دیوان عالی فقط کنگره می‌تواند این ماده را علیه صاحبان مقامات فدرال و نامزدهای انتخابات اجرا کند. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

ترامپ بلافاصله پس از صدور این حکم واکنش نشان داد و در صفحه شبکه اجتماعی خود نوشت: «پیروزی بزرگ برای آمریکا».

ترامپ همچنین براساس متمم چهاردهم قانون اساسی از رای گیری در ایالات مین و ایلینوی منع شده بود؛ اما این ممنوعیت هم با صدور حکم دیوان عالی در مورد پرونده کلرادو متوقف شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«شمار اعدام‌ها در ایران به بالاترین سطح در ۸ سال گذشته رسید: ثبت ۸۳۴ اعدامی در ۲۰۲۳»

طنین شعار انتخاباتی ترامپ از زبان خاویر میلی در آمریکا؛ «عظمت را دوباره به آرژانتین بازمی‌گردانیم»

همه چیز درباره بسته کمک‌های ۹۵ میلیارد دلاری سنای آمریکا؛ سهم اسرائيل و اوکراین چقدر خواهد بود؟