وزیر دفاع آلمان: یکی از بهترین افسرانم را قربانی بازی‌های پوتین نمی‌کنم

بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان
بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان می‌گوید در جریان شنودی که روسیه انجام داده، یکی از طرفین ماجرا در یک تماس نظامی در سطح بالا درباره اوکراین به اشتباه از طریق یک خط غیرامن صحبت کرده و سیستم‌های ارتباطی آلمان به خطر نیفتاده است.

آگهی

پیستوریوس اضافه کرد که روسیه احتمالا به طور اتفاقی و از طریق نظارت گسترده، بحث میان مقامات ارشد نیروی هوایی آلمان را شنود کرده است. 

اما این وضعیت سوالاتی را درباره امنیت اطلاعاتی آلمان به میان آورده است. 

رسانه‌های روسی هفته گذشته یک فایل صوتی از نشست مقامات آلمانی در پلتفرم وبکس منتشر کردند که در آن درباره تحویل تسلیحات به اوکراین و حمله احتمالی کی‌یف به پلی در کریمه صحبت شده بود. پیستوریوس گفت: «سیستم‌های ارتباطی ما به خطر نفتاده است. اما با این وجود اشتباه عملیاتی یک فرد باعث شده که تماس نیروی هوایی شنود شود.»

چنین رویدادی مقامات بلندپایه نظامی اروپایی را درگیر کرده و این مساله به هدف سرویس‌های امنیتی روسیه تبدیل کرده است. 

به گفته پیستوریوس استفاده از نرم‌افزار وبکس برای تماس‌های تا درجه امنیتی خاص مجاز است. براساس صحبت‌های این مقام بلندپایه، آلمان هنوز در حال بررسی است که آیا مسایلی در این تماس ذکر شده که نباید در وبکس مطرح می‌شده یا خیر.

به اعتقاد پیستوریوس روسیه این تماس را برای ایجاد اختلاف در داخل آلمان و بین این کشور و متحدانش فاش کرده است. 

در این تماس، اینگو گرهارتز، رییس نیروهای هوایی آلمان با سه مقام بلندپایه «لوفت‌وافه» (نیروی هوایی آلمان) در مورد تحویل احتمالی موشک‌های کروز تاروس به کی‌یف گفتگو می‌کرده است. در این تماس آنها همچنین در مورد آموزش سربازان اوکراین و اهداف نظامی احتمالی برای موشک‌ها از جمله پلی که سرزمین اصلی روسیه را به کریمه متصل می‌کند و انبارهای مهمات روسیه صحبت ‌کرده‌اند. 

 با این حال، صدراعظم اولاف شولتس تاکنون و به طور علنی این موضوع را رد کرده است. 

در پاسخ به این سوال که آیا این شنود بر موقعیت آقای گرهارتز اثر می‌گذارد یا خیر، پیستوریوس پاسخ داد اگر در تحقیقات مسایل بیشتری مطرح نشود «من یکی از بهترین افسرانم را قربانی بازی‌های پوتین نمی‌کنم.»

آلمان، یک حلقه ضعیف؟

پیستوریوس گفت که آلمان اقدامات فنی و سازمانی را برای اطمینان از عدم تکرار چنین حادثه‌ای انجام خواهد داد. او ادامه داد که روز دوشنبه با همتایان خود در کشورهای درگیر در این مساله صحبت کرده است. او گفت: «همه از خطرات چنین حملاتی مطلع هستند و می‌دانند که نمی‌توانند محافظت صد درصدی در برابر آن ایجاد کنند.»

متحدان آلمان در واکنش علنی‌شان به این شنود، اظهار نظر خاصی نکردند و ممتنع بودند، اگرچه برخی از سیاستمداران بریتانیایی خارج از دولت از اقدامات امنیتی آلمان انتقاد کرده‌اند. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

به نقل از تایمز، بن والاس، وزیر دفاع سابق بریتانیا گفت که این حادثه نشان می‌دهد آلمان «نه امن و نه قابل اعتماد» است.

کرملین می‌گوید این شنود نشان می‌دهد که نیروهای مسلح آلمان در حال بحث در مورد طرح‌هایی برای حمله به خاک روسیه هستند، اتهاماتی که آلمان آن را رد کرده و «پوچ» خوانده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نخستین نیروهای نظامی آلمانی وارد لیتوانی شدند

مسکو: فایل صوتی لو رفته نشان می‌دهد که آلمان قصد حمله نظامی به روسیه را داشته است

پلیس برلین اردوگاه حامیان فلسطین را از محوطه پارلمان برچید