برای نخستین بار حمله حوثی‌ها به یک کشتی در خلیج عدن تلفات جانی برجای گذاشت

درگیری‌ها در دریای سرخ
درگیری‌ها در دریای سرخ Copyright AP/AP
Copyright AP/AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مقامات آمریکایی روز چهارشنبه اعلام کردند که حمله‌ حوثی‌های یمن به یک کشتی تجاری در خلیج عدن، منجر به « تلفات جانی» شد و خدمه را مجبور به ترک کشتی کرد. این نخستین حمله مرگبار در سلسله حملات این گروه به دنبال جنگ اسرائیل علیه حماس در غزه است.

آگهی

این حمله در حالی صورت گرفت که یک ناوشکن آمریکایی به طور جداگانه پهپادها و موشکی را که توسط حوثی‌ها پرتاب شده بود، سرنگون کرد و در همان زمان، نیروی دریایی هند تصاویری از مقابله با آتش‌سوزی در یک کشتی کانتینری که از سوی حوثی‌ها هدف قرار گرفته بود، منتشر کرد.

حمله با تلفات جانی به یک کشتی با پرچم باربادوس

مقامات آمریکایی گفتند حمله‌ روز چهارشنبه در خلیج عدن، یک کشتی باری با پرچم باربادوس به نام «ترو کانفیدنس» (True Confidence) را هدف قرار داد که پیشتر توسط افرادی که ادعا می‌کردند ارتش یمن هستند، از طریق امواج رادیو موردشناسایی قرار گرفته بود. حوثی‌ها از زمان آغاز حملات خود، کشتی‌ها را در دریای سرخ و خلیج عدن از طریق رادیو موردشناسایی قرار می‌دهند و تحلیلگران بر این باورند که آن‌ها قصد تصرف کشتی‌ها را دارند.

مرکز عملیات تجارت دریایی بریتانیا (UKMTO) گزارش داد که «ترو کانفیدنس» در این حمله مورد اصابت قرار گرفته و دچار آسیب شده است.

یک مقام دفاعی آمریکا که به شرط ناشناس بودن در مورد مسائل اطلاعاتی صحبت می‌کرد، گفت: «میزان خسارت وارده به کشتی با پرچم لیبریا همچنان نامشخص است، اما خدمه از کشتی فرار و از قایق‌های نجات استفاده کرده‌اند».

دو مقام دیگر آمریکایی که آنها هم به شرط ناشناس بودن صحبت می‌کردند، تایید کردند که این حمله منجر به «تلفات جانی» شده است، بدون اینکه جزئیات بیشتری ارائه دهند.

این مقام گفت که یک کشتی جنگی آمریکایی و نیروی دریایی هند در محل حادثه حضور داشتند و سعی در کمک به عملیات نجات داشتند.

کماندو دریایی بریتانیا (UKMTO) چهارشنبه شب تایید کرد که کشتی از سوی خدمه رها شده و دیگر تحت فرمان نیست.

حوثی‌ها بلافاصله مسئولیت حمله را بر عهده نگرفتند، هرچند معمولاً چند ساعت طول می‌کشد تا آن‌ها حمله‌ای را به رسمیت بشناسند.

حوثی‌ها از ماه نوامبر بارها کشتی‌ها را در دریای سرخ و آب‌های اطراف به دلیل جنگ اسرائیل و حماس هدف قرار داده‌اند. این کشتی‌ها شامل حداقل یک کشتی حامل بار به مقصد ایران، حامی اصلی حوثی‌ها، و یک کشتی امدادرسانی که بعداً عازم سرزمین‌های تحت کنترل حوثی‌ها بود، می‌شد.

علی‌رغم حملات هوایی تحت رهبری آمریکا به مدت بیش از یک ماه و نیم، حوثی‌ها همچنان توانایی انجام حملات قابل توجه را حفظ کرده‌اند. این حملات شامل حمله ماه گذشته به یک کشتی باری حامل کود شیمیایی به نام «روبیمار» می شود که پس از چند روز سرگردانی در روز شنبه غرق شد، و همچنین سرنگونی یک پهپاد آمریکایی به ارزش ده‌ها میلیون دلار.

مشخص نیست که چرا حوثی‌ها کشتی «ترو کانفیدنس» را هدف قرار دادند. با این‌حال، این کشتی پیش از این متعلق به «اوکتری کاپیتال منیجمنت» یک صندوق مستقر در لس‌آنجلس که با اقساط، کشتی‌ها را تأمین مالی می‌کندبود.

حمله حوثی‌ها به ناوچه آمریکایی

در همین حال، به نظر می‌رسد در حمله جداگانه‌ای حوثی‌ها در روز سه‌شنبه ناوچه یواس‌اس کارنی، یک ناوشکن کلاس آرلی برک را که درگیر نبرد آمریکایی علیه شورشیان بوده است هدف قرار داده باشد.

فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا اعلام کرد که حمله حوثی‌ها به ناوچه کارنی در روز سه‌شنبه با پهپادهای حامل بمب و یک موشک بالستیک ضدکشتی بوده است.

فرماندهی مرکزی گفت که آمریکا بعداً حمله هوایی انجام داده و سه موشک ضدکشتی و سه قایق حامل بمب حوثی‌ها را منهدم کرده است.

سرتیپ یحیی سریع، سخنگوی نظامی حوثی‌ها این حمله را تأیید، اما بدون اشاره به جزئیات ادعا کرد که نیروهایش دو ناو جنگی آمریکایی را هدف قرار داده‌اند.

سریع گفت: «حوثی‌ها تا زمانی که تجاوز متوقف نشود و محاصره مردم فلسطین در نوار غزه برداشته نشود، دست از مبارزه برنخواهند داشت.»

وی از حملات هوایی بعدی آمریکا صحبتی نکرد. حوثی‌ها هیچ ارزیابی از خساراتی که در حملات تحت رهبری آمریکا از ژانویه متحمل شده‌اند، ارائه نکرده‌اند، هرچند گفته‌اند که حداقل ۲۲ نفر از نیروهایشان کشته شده‌اند.

انتشار ویدئویی از آتش‌گرفتن یک کشتی

در همین حال، نیروی دریایی هند، ویدیویی از دریانوردان خود از کشتی آی‌ان‌اس کلکته منتشر کرد که در حال مقابله با آتش‌سوزی در کشتی ام‌اس‌سی اسکای ۲ بودند که روز دوشنبه در خلیج عدن توسط حوثی‌ها هدف قرار گرفته بود. دود از یکی از کانتینرهای روی کشتی بیرون می‌آمد و همچنین جای سوختگی ناشی از اصابت موشک حوثی روی آن دیده می‌شد.

آگهی

شرکت کشتیرانی مدیترانه، یک شرکت مستقر در سوئیس، گفت این موشک در حالی که کشتی از سنگاپور به جیبوتی در حال حرکت بود، به آن اصابت کرده است.

این شرکت گفت: «این موشک باعث آتش‌سوزی کوچکی شد که خاموش شده است و هیچ یک از خدمه زخمی نشده‌اند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ناوهای هندی خدمه کشتی آسیب‌دیده از حمله حوثی‌ها را تخلیه و به جیبوتی منتقل کردند

تخریب کابل‌های زیردریایی در دریای سرخ و تاثیرش بر اینترنت؛ حوثی‌های یمن: کار ما نیست

پارلمان اروپا با تصویب قطعنامه‌ای خواستار افزایش تحریم‌ها علیه ایران و تروریست ‌خواندن سپاه شد