یک مقام نظامی روسیه: درگیری‌ها در اوکراین ممکن است به جنگی تمام عیار در اروپا تبدیل شود

ولادیمیر پوتین ��ئیس جمهوری روسیه
ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک مقام ارشد نظامی روسیه هشدار داد که درگیری در اوکراین می تواند به یک جنگ تمام عیار در اروپا تبدیل شود و گفت که احتمال درگیر شدن نیروهای مسکو در یک درگیری جدید به طور قابل توجهی در حال افزایش است.

آگهی

این اظهارات را ولادیمیر زارودنیتسکی، رئیس دانشکده نظامی ستاد کل ارتش روسیه در مقاله‌ای در نشریه وزارت دفاع روسیه عنوان کرد.

وی گفت: «احتمال تشدید درگیری در اوکراین، از افزایش تعداد شرکت کنندگان در نیروهای نیابتی که برای رویارویی نظامی با روسیه استفاده می شوند تا یک جنگ تمام عیار در اروپا - را نمی توان رد کرد.»

او همچنین گفت: «منبع اصلی تهدیدات نظامی علیه کشور ما، سیاست ضد روسی ایالات متحده و متحدانش است که برای تضعیف روسیه از هر طریق ممکن، در حال انجام نوع جدیدی از جنگ ترکیبی هستند.»

وی تاکید کرد: «احتمال کشیده شدن عمدی کشور ما به درگیری‌های نظامی جدید به طور قابل توجهی در حال افزایش است.»

جنگ در اوکراین عمیق‌ترین بحران در روابط روسیه با غرب از زمان تنش‌های موشکی کوبا در سال ۱۹۶۲ را رقم زده است. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه هشدار داده است که اگر غرب برای جنگیدن در اوکراین نیرو اعزام کند، خطر تحریک یک جنگ هسته ای را به جان می‌خرد.

پوتین تصمیم خود برای اعزام ده ها هزار نیرو به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ را به عنوان یک عملیات نظامی ویژه برای تأمین امنیت روسیه در برابر اوکراین با حمایت فزاینده آمریکا که به گفته‌ او خصمانه عمل می‌کند، توصیف کرده است. کی‌یف می‌گوید در حال دفاع از خود در برابر جنگی به سبک امپریالیستی است که هدف آن پاک کردن هویت ملی این کشور است.

سخنان زارودنیتسکی در زمانی مطرح می شود که غرب پس از شکست ضد حمله کیف در تابستان گذشته و پس از اینکه نیروهای روسی ابتکار عمل را در میدان نبرد به دست آوردند، در تلاش است تا با ارسال سلاح و بودجه بیشتر به اوکراین کمک کند.

زارودنیتسکی خواستار ایجاد تغییراتی در نحوه سازماندهی ارتش و امنیت روسیه شد، از جمله تأکید بیشتر بر اتکا به آنچه او کشورهای دوست می‌نامد برای تأمین امنیت روسیه و تحکیم کل جامعه این کشور حول محور نیازهای دفاعی آن.

مسکو سفیر آمریکا را احضار کرد

از سوی دیگر وزارت خارجه روسیه روز پنج‌شنبه با احضار سفیر ایالات متحده در مسکو، به وی در مورد «هرگونه تلاش برای دخالت در امور داخلی فدراسیون روسیه» هشدار داد.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری ماه مارس اعلام کرد که با چنین رفتاری «قاطعانه مقابله خواهد شد».

حمله موشکی در نزدیکی کاروان حامل زلنسکی و نخست وزیر یونان

این اتفاق‌ها در حالی رخ می‌دهد که روسیه موشکی را به نزدیکی کاروان حامل ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین و کیریاکوس میتسوتاکیس، نخست وزیر یونان شلیک کرد.

به گفته یک منبع آگاه، این افراد متوجه حمله شدند و شاهد حجم بزرگی از دود ناشی از شلیک موشک بودند. این منبع همچنین محل انفجار را حدود ۵۰۰ متری از کاروان اعلام کرد.

دیمیترو پلتنچوک، سخنگوی نیروی دریایی اوکراین به سی ان ان گفت که در این حمله پنج نفر کشته و تعداد بیشتری زخمی شدند، هرچند که زلنسکی و میتسوتاکیس آسیبی ندیدند.

آقای زلنسکی اغلب سفرهای پرخطر به خطوط مقدم دارد و از حضور ده‌ها رهبر جهان در اوکراین در طول بیش از دو سال جنگ با روسیه استقبال کرده است، اما حمله روز چهارشنبه ممکن است یکی از نزدیک‌ترین خطرها برای زلنسکی بوده باشد. نزدیکی این حمله به میتسوتاکیس، رهبر یک کشور عضو ناتو،  همچنین بر خطرات چنین بازدیدهایی و پیامدهای بالقوه جهانی درگیری تأکید می‌کند.

زلنسکی گفت که برای دیدن و شنیدن حمله به اندازه کافی نزدیک بودیم.

وی روز چهارشنبه در اودسا گفت: «ما امروز شاهد این حمله بودیم. می توانید ببینید با چه کسی طرف هستیم، آنها اهمیتی نمی دهند که کجا حمله می‌کنند. من می‌دانم که امروز قربانیانی وجود دارد. هنوز از همه جزئیات اطلاع ندارم، اما می‌دانم که افرادی کشته و زخمی شدند.»

وی افزود: «ما باید قبل از هر چیز از خود دفاع کنیم. بهترین راه برای انجام این کار استفاده از سیستم دفاع هوایی است.»

از سوی دیگر میتسوتاکیس گفت که زلنسکی قبل از شنیدن صدای آژیرهای حمله هوایی او را در اودسا که صدمات زیادی از ماه‌ها حملات روسیه متحمل شده است، گردانده بود.

آگهی

میتسوتاکیس اواخر روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: «اندکی پس از آن، هنگامی که سوار ماشین‌هایمان می‌شدیم، صدای یک انفجار بزرگ را شنیدیم. "من فکر می کنم که برای ما بهترین و واضح ترین یادآوری است که یک جنگ واقعی در اینجا در جریان است.»

بندر اودسا در کنار رودخانه دانوب قرار دارد و برای صادرات غلات اوکراین که روسیه از زمان شروع حمله‌اش بارها سعی در جلوگیری از آن داشته، حیاتی است. این شهر همچنین پایگاه اصلی نیروی دریایی اوکراین است.

روسیه حمله به اودسا را تایید کرد

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که ارتش این کشور روز چهارشنبه در ساعت ۱۱:۴۰ به وقت مسکو به یک انبار در منطقه بندر صنعتی اودسا حمله موشکی با دقت بالا انجام داده است.

در بیانیه این وزارتخانه بدون اشاره به زلنسکی یا میتسوتاکیس آمده است: «نیروهای مسلح فدراسیون روسیه یک حمله موشکی با دقت بالا به یک سوله در منطقه بندر صنعتی اودسا انجام دادند، جایی که مقدمات برای استفاده رزمی از قایق‌های بدون سرنشین نیروهای مسلح اوکراین در حال انجام بود. هدف حمله به دست آمد. هدف مورد اصابت قرار گرفت.»

به گفته مقامات اوکراینی، روسیه در روزهای اخیر حملات خود را به این منطقه تشدید کرده است و روز شنبه حمله پهپادی روسیه به یک آپارتمان در این شهر منجر به کشته شدن ۱۲ نفر از جمله پنج کودک شد.

آگهی

زلنسکی گفت که این حمله بر لزوم تقویت بیشتر پدافند هوایی کشور تاکید می‌کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جت جنگی روسیه با ۱۵ سرنشین سقوط کرد

نیروی دریایی ایران برای رزمایش قریب‌الوقوع با روسیه و چین آماده می‌شود

بازداشت معاون وزیر دفاع روسیه، «اقدامی برای تضعیف سرگئی شویگو»؛ به فرمان پوتین یا نخبگان؟