یونیسف: از سال ۲۰۱۶ اندام جنسی ۳۰ میلیون زن و دختر در سراسر جهان مثله شده‌ است

عکس تزیینی از ختنه زنان
عکس تزیینی از ختنه زنان Copyright کانوا
Copyright کانوا
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

طبق گزارش منتشر شده از سوی آژانس کودکان سازمان ملل، یونیسف بیش از ۲۳۰ میلیون زن و دختر در سراسر جهان، که اکثر آنها در آفریقا زندگی می‌کنند، دچار مثله‌سازی جنسی شده‌اند.

آگهی

یونیسف در این گزارش تخمین زده است که در هشت سال گذشته، حدود ۳۰ میلیون نفر این اقدام را که در آن اندام تناسلی خارجی به طور جزئی یا کامل برداشته می‌شود، متحمل شده‌اند.

با وجود کاهش تدریجی درصد زنانی که دچار مثله‌سازی جنسی می‌شوند، یونیسف هشدار داده است که سرعت ریشه کنی این عمل برای همگام شدن با رشد سریع جمعیت کافی نیست.

این گزارش می‌گوید: «عمل ختنه زنان در حال کاهش است، اما به اندازه کافی سریع نیست.»

این عمل در برخی مناطق به اشتباه برای کنترل تمایلات جنسی زنان انجام می‌شود.

دختران در سنین مختلف از نوزادی تا نوجوانی تحت این عمل قرار می‌گیرند. ختنه زنان بسیار خطرناک است و می‌تواند باعث خونریزی شدید و حتی مرگ شود. همچنین در درازمدت می تواند منجر به عفونت‌های ادراری، مشکلات پریودی، درد، کاهش یا از بین رفتن رضایت جنسی، رابطه جنسی دردناک و عوارض زایمان و همچنین افسردگی، عزت نفس پایین و اختلال استرس پس از حادثه شود.

طبق این گزارش، تنها در آفریقا حدود ۱۴۴ میلیون زن و دختر تحت ختنه قرار گرفته‌اند و پس از آن آسیا و خاورمیانه به ترتیب با ۸۰ میلیون و شش میلیون نفر قرار دارند.

کشور سومالی در صدر فهرست کشورهایی قرار دارد که این عمل در آنها رایج است. ۹۹ درصد از جمعیت زنان این کشور بین سنین ۱۵ تا ۴۹ سالگی دچار مثله‌سازی اندام جنسی شده‌اند.

بورکینافاسو بیشترین پیشرفت را داشته است و طی سه دهه گذشته، نسبت زنان بین ۱۵ تا ۴۹ سال که ختنه شده‌اند را از ۸۰ درصد به ۳۰ درصد کاهش داده است.

با این وجود، تعداد قربانیان رو به افزایش است. کاترین راسل، مدیر اجرایی یونیسف، گفت: «ما همچنین شاهد یک روند نگران کننده هستیم که دختران بیشتری در سنین پایین‌تر، بسیاری قبل از پنج سالگی، تحت این عمل قرار می‌گیرند. این موضوع فرصت مداخله را بیشتر کاهش می‌دهد.»

گزارش همچنین نشان داد که از هر ۱۰ زن و دختری که قربانی ختنه زنان شده‌اند، چهار نفر در کشورهای جنگ‌زده با نرخ بالای رشد جمعیت زندگی می‌کنند. بی‌ثباتی سیاسی در این کشورها مانع از تلاش‌ها برای پیشگیری از این عمل و حمایت از قربانیان می‌شود.

ما همچنین شاهد یک روند نگران کننده هستیم که دختران بیشتری در سنین پایین‌تر، بسیاری قبل از پنج سالگی، تحت این عمل قرار می‌گیرند. این موضوع فرصت مداخله را بیشتر کاهش می‌دهد.
مدیر اجرایی یونیسف

بر اساس این گزارش، اتیوپی، نیجریه و سودان بیشترین تعداد دختران و زنانی را دارند که در کشورهای درگیر جنگ تحت مثله‌سازی  قرار گرفته‌اند.

این گزارش با وجود اشاره به پیشرفت‌هایی که در برخی کشورها صورت گرفته، هشدار می‌دهد که جهان برای رسیدن به هدف سازمان ملل متحد در جهت ریشه‌کنی کلی این عمل تا سال ۲۰۳۰ بسیار عقب است.

گزارش می‌گوید: «در برخی کشورها، برای رسیدن به هدف تا سال ۲۰۳۰، پیشرفت باید ۱۰ برابر سریع‌تر از بهترین پیشرفت مشاهده‌شده در تاریخ باشد.»

نیمکو علی، مدیرعامل بنیاد «فایو»، یک سازمان خیریه مستقر در بریتانیا که علیه ختنه زنان مبارزه می‌کند، تخمین‌های یونیسف را «شوکه‌کننده» و «ویرانگر» خواند و گفت که برای پایان دادن به این عمل با فوریت به تامین مالی بیشتری نیاز است.

این فعال حقوق بشر، نویسنده و بازمانده ختنه زنان که در سومالی به دنیا آمده است، در بیانیه مطبوعاتی خود گفت: «ما باید از شش سال باقی‌مانده این دهه نهایت استفاده را ببریم تا سرانجام با این سوءاستفاده وحشتناک از حقوق بشر دختران مقابله کنیم و نسل بعدی را از وحشت‌های ختنه زنان نجات دهیم.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

یونیسف: همه‌گیری کرونا منجر به افزایش موارد ختنه زنان در سطح جهان می‌شود

زوجی در ایرلند به جرم ختنه کردن دختر ۲۱ ماهه روانه زندان شدند

سالانه باید ۱.۴ میلیارد دلار هزینه درمان زنان ختنه شده شود