سیاست های اتحادیه اروپا. انتخابات پارلمان اروپا چگونه برگزار می‌شود؟

مقر دوم پارلمان اروپا در بروکسل
مقر دوم پارلمان اروپا در بروکسل Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

انتخابات پارلمان اروپا از ۶ تا ۹ ژوئن ۲۰۲۴ (۱۷ تا ۲۰ خرداد ۱۴۰۳) در ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا برگزار می‌شود. سپس شهروندان اروپایی ۷۲۰ نماینده پارلمان اروپا را برای یک دوره پنج ساله انتخاب می‌کنند. در این مطلب با نحوه برگزاری انتخابات آینده و همچنین نقش نمایندگان پارلمان اروپا آشنا شوید.

آگهی

چرا رای‌ گیری طی چند روز انجام می‌شود؟

همه کشورهای اروپایی سنت‌های انتخاباتی یکسانی ندارند، از این رو انتخابات اروپا در چهار روز پخش می‌شود. هلند روز پنجشنبه ۶ ژوئن، ایرلند و جمهوری چک جمعه ۷ ژوئن و لتونی، مالت و اسلواکی شنبه ۸ ژوئن رأی‌گیری را انجام داده و باقی کشورها شامل اتریش، بلژیک، فرانسه بلغارستان، قبرس، کرواسی، دانمارک، استونی، فنلاند، یونان، مجارستان، ایتالیا، لیتوانی، لوکزامبورگ، لهستان، پرتغال، رومانی، اسلوونی، اسپانیا، سوئد یکشنبه ۹ ژوئن را برای برگزاری این انتخابات تعیین کرده‌اند.

از سوی دیگر، برای رعایت مساوات، تمامی نتایج عصر روز یکشنبه ۲۰ خرداد اعلام خواهد شد. بنابراین هلندی‌ها مثلا باید بیش از سه روز منتظر بمانند تا از نتایج انتخابات در کشورشان آگاه شوند.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

تعداد نمایندگان منتخب

در ماه ژوئن، اروپایی‌ها ۷۲۰ نماینده پارلمان اروپا را انتخاب خواهند کرد که برای جلسات عمومی در مقر نخست پارلمان در استراسبورگ و برای کار کمیته‌ها و نشست‌های دیگر در بروکسل حضور پیدا می‌کنند. به دلیل خروج بریتانیا از اتحادیه و کم شدن ۷۳ نماینده این کشور در سال ۲۰۲۰، تعداد نمایندگان پارلمان اروپا در حال حاضر ۷۰۵ نفر است. جای خالی نمایندگان بریتانیایی با اختصاص ۲۷ کرسی جدید به سایر کشورها تا حدی پر شده است. در انتخابات ۲۰۲۴ میلادی، ۱۵ کرسی دیگر به پارلمان اضافه خواهد شد.

تعداد نمایندگان کشورهای اروپایی در پارلمان به تناسب جمعیت آنها تعیین می‌شود. بنابراین، آلمان با ۹۶، فرانسه با ۸۱، ایتالیا با ۷۶، اسپانیا با ۶۱ و لهستان با ۵۳ نماینده بیشترین نماینده را در پارلمان اروپا خواهند داشت. کمترین سهمیه نمایندگان در پارلمان اروپا نیز متعلق به استونی  با ۷ نماینده و قبرس و لوکزامبورگ و مالت هر کدام با ۶ نماینده خواهد بود.

نمایندگان چگونه و توسط چه کسانی انتخاب می‌شوند؟

انتخابات سراسری پارلمان اروپا هر پنج سال یک بار و با رأی مستقیم رأی‌دهندگان در یک دور برگزار می‌شود. نمایندگان به تناسب انتخاب می‌شوند. در بیشتر کشورها، احزاب فهرستی را با تعداد نامزدهای عضو پارلمان اروپا برای انتخاب ارائه می‌کنند. مثلا احزاب سیاسی در فرانسه باید فهرستی از ۸۱ نامزد ارائه دهند.

با این حال، کشورها در تعیین آستانه لازم برای به دست آوردن نمایندگان منتخب آزادند، مثلا در فرانسه حد نصاب برای رأی آوردن یک سیاهه از نمایندگان ۵ درصد تعیین شده است. به معنای دیگر، فهرستی که تنها ۴ درصد آرا را به دست آورد، هیچ نماینده‌ای در پارلمان اروپا نخواهد داشت.

در کشورهای دیگر حدنصاب‌های کمتر تا و ۴ درصد اعمال می‌شود و در مورد قبرس حتی به ۱.۸ درصد هم می‌رسد. ۱۳ کشور عضو اتحادیه هم اصلا هیچ حدنصابی برای رأی آوردن لیست‌ها تعیین نکرده‌اند.

اروپایی‌ها در کشور محل اقامت خود رأی می‌دهند و در هر کشوری حداقل سن رأی دادن متفاوت است. در بیشتر کشورها از جمله فرانسه، حد اقل برای واجدان شرایط رأی دادن ۱۸ سال تعیین شده است. این سن در یونان ۱۷ سال و در آلمان، اتریش، بلژیک و مالت ۱۶ سال است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

گروه‌های سیاسی پارلمان اروپا کدامند؟

اعضای پارلمان اروپا پس از برگزیده شدن، در میان گروه‌های سیاسی پارلمان اروپا توزیع می‌شوند. حداقل ۲۳ عضو پارلمان از حداقل ۷ کشور عضو برای تشکیل یک گروه پارلمانی مورد نیاز است.

در حال حاضر هفت گروه در پارلمان اروپا وجود دارد: چپ (چپ رادیکال، ۳۷ عضو)، سبزها/اتحاد آزاد اروپا (طرفداران محیط زیست و منطقه‌گرایان، ۷۱ عضو)، ائتلاف مترقی سوسیالیست‌ها و دموکرات‌ها (سوسیال دمکرات‌ها، ۱۴۰ عضو)، نوسازی اروپا (راست لیبرال، ۱۰۲ عضو)، حزب مردم اروپا (راست محافظه‌کار، ۱۷۸ عضو)، محافظه‌کاران و اصلاح‌طلبان اروپایی (راست محافظه‌کار اروپاگرا، ۶۸ عضو) و هویت و دموکراسی (ناسیونالیست راست افراطی، ۵۹ عضو).

در حال حاضر ۵۰ نماینده پارلمان اروپا عضو هیچ گروه سیاسی نیستند.

صحن پارلمان اروپا در استراسبورگ
صحن پارلمان اروپا در استراسبورگAP Photo

نمایندگان پارلمان اروپا چه می‌کنند؟

اعضای پارلمان اروپا به طور مشترک با شورای اروپا درباره متون قانونی پیشنهاد شده از سوی کمیسیون اروپا بحث، اصلاح و رأی‌گیری می‌کنند.

آنها همچنین بودجه سالانه اتحادیه اروپا را تنظیم و مصرف آن را کنترل می‌کنند و در مورد معاهدات بین‌المللی و گسترش مرزهای اتحادیه اروپا تصمیم می‌گیرند.

اعضای پارلمان اروپا همچنین در ۲۴ کمیسیون تخصصی از جمله کار و امور اجتماعی، کشاورزی و توسعه روستایی، شیلات، حقوق زنان و برابری جنسیتی و غیره عضو و مشغول به کار هستند.

و بالاخره نمایندگان منتخب پارلمان اروپا رئیس خود و همچنین رئیس کمیسیون اروپا را بر اساس پیشنهاد شورای اروپا انتخاب می‌کنند. آنها ضمن استماع سخنان کمیسرهای اتحادیه، با رأی‌گیری داخلی انتصاب آنها را تأیید می‌کنند. در صورت رد یک کمیسر توسط نمایندگان، رأی‌گیری به تعویق می‌افتد. کمیسرها برای اتحادیه تقریبا همان نقش وزیر برای دولت یک کشور را دارند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نتایج نظرسنجی اختصاصی یورونیوز: حامیان اتحادیه اروپا اکثر کرسی‌های پارلمان را تصاحب می‌کنند

اقبال به موج سبز؛ تاثیر تغییرات اقلیمی بر انتخابات پارلمان اروپا

پارلمان اروپا در دوره‌ای که گذشت؛ از طلاق بریتانیا تا رسوایی قطرگیت و سکس پارتی