سال ۲۰۲۴، سال چرخش نرخ بهره در دنیا است؛ بانک‌های مرکزی جهان چه زمانی تغییر مسیر خواهند داد؟

عکس تزیینی است
عکس تزیینی است Copyright canva
Copyright canva
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بعد از اینکه تورم در اکثر کشورها کاهش پیدا کرد، سرمایه گذاران با دقت زیادی تصمیمات مربوط به نرخ بهره را زیر نظر گرفته‌اند. علاوه بر این هم بازارها انتظار دارند نرخ بهره در سال جاری به مقدار قابل توجهی کاهش پیدا کند.

آگهی

واحد اطلاعات اکونومیست (EIU) در گزارش اخیر خود اعلام کرده در حالی که به نظر می‌رسد نرخ بهره در اکثر اقتصادها در سال ۲۰۲۴ همچنان بالا باقی بماند، اقتصاددانان انتظار دارند در اواخر امسال کاهش ملایمی در این مسیر رخ دهد، این در حالی است که اکثر بانک‌های مرکزی دنیا از ابتدای سال ۲۰۲۲ به منظور مهار تورم، نرخ بهره را به شدت افزایش دادند.

چین و ژاپن استثناهایی در چرخه جهانی انقباض پولی هستند، اگرچه به گفته این شرکت اطلاعاتی جهانی، نرخ بهره چین اندکی کاهش یافته است. ای‌آی‌یو همچنین انتظار دارد که بانک مرکزی ژاپن در سه ماهه دوم سیاست نرخ بهره منفی خود را کنار بگذارد.

ایالات متحده

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو آمریکا هفته گذشته تکرار کرد که انتظار دارد نرخ بهره در صورت همکاری سیگنال‌های تورم، در سال جاری شروع به کاهش کند، اما از ارائه جدول زمانی مشخص خودداری کرد.

تورم، همانطور که توسط معیار ترجیحی فدرال رزرو ارزیابی می‌شود، در حال حاضر در نرخ سالانه ۲.۴ درصد قرار دارد که همچنان از هدف ۲ درصدی فدرال رزرو بالاتر است.

فدرال رزرو در جلسه ژانویه خود، نرخ بهره را در محدوده ۵.۲۵ تا ۵.۵ درصد ثابت نگه داشت. بازارها در حال حاضر انتظار دارند فدرال رزرو کاهش ۲۵ واحدی نرخ بهره را از ماه ژوئن آغاز کند.

منطقه یورو

بانک مرکزی اروپا هم هفته گذشته نرخ بهره خود را در بالاترین رقم یعنی ۴ درصد ثابت نگه داشت. این تصمیم نشان می‌دهد که این بانک قبل از ماه ژوئن نرخ بهره را کاهش نخواهد داد.

بانک مرکزی اذعان کرد که تورم سریع‌تر از حد انتظار آنها کاهش یافته و پیش بینی تورم سالانه خود را از میانگین ۲.۷ درصد به ۲.۳ درصد کاهش داد. هدف تورمی بانک مرکزی اروپا نرخ ۲ درصد است.

سوئیس

تورم سوئیس در ماه فوریه نسبت به سال گذشته ۱.۲ درصد افزایش یافت که پایین‌ترین رقم در تقریبا دو سال و نیم گذشته است و امیدها را برای کاهش نرخ بهره توسط بانک ملی سوئیس در جلسه ۲۱ مارس تقویت کرده است.

نرخ بهره فعلی بانک ملی سوئیس ۱.۷۵ درصد است و این بانک مرکزی محدوده هدف تورم را بین صفر تا ۲ درصد تعیین کرده است. طبق گفته گروه بورس لندن، احتمال بیش از ۴۰ درصدی برای کاهش ۲۵ واحدی نرخ بهره در ماه مارس وجود دارد. به این ترتیب نرخ بهره کلیدی فعلی بانک ملی را به ۱.۵ درصد کاهش می‌دهد.

بانک یوبی‌اس انتظار دارد بانک ملی سوئیس تا سه ماهه دوم برای اولین کاهش نرخ بهره کلیدی خود صبر کند، در حالی که احتمال کاهش در ماه جاری را رد نمی‌کند.

بانک کانادا

بانک مرکزی کانادا در ماه مارس نرخ بهره را برای پنجمین بار متوالی بدون تغییر نگه داشت. رئیس این بانک گفت که برای بررسی کاهش نرخ بهره هنوز زود است.

تورم کانادا در ژانویه نسبت به سال گذشته به ۲.۹ درصد کاهش یافت. این کاهش از ۳.۴ درصد دسامبر است و در محدوده هدف بانک مرکزی کانادا یعنی ۱ تا ۳ درصد قرار دارد.

ترکیه

بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره خود را در فوریه در سطح ۴۵ درصد ثابت نگه داشت و چرخه انقباضی خود را پس از هشت افزایش متوالی به پایان رساند. بسیاری از تحلیلگران انتظار دارند در بیشتر سال ۲۰۲۴ این نرخ همچنان حفظ شود. تورم این کشور در حال حاضر حدود ۶۵ درصد است.

ژاپن

برخلاف سایر بانک‌های مرکزی، اقتصاددانان انتظار دارند که بانک مرکزی ژاپن امسال به جای کاهش، نرخ بهره را افزایش دهد.

به گفته اقتصاددانان آکسفورد اکونومیک و مک‌کواری، انتظار می‌رود بانک مرکزی ژاپن به سیاست نرخ بهره منفی خود تا آوریل پایان دهد. البته این تصمیم مشروط به مذاکرات دستمزد سالانه است.

مذاکرات دستمزد بهاره یک عامل مهم در این تصمیم است که آیا تورم ژاپن به طور پایدار به هدف ۲ درصدی بانک مرکزی ژاپن رسیده است یا خیر. شرط لازم برای پایان دادن به سیاست نرخ بهره منفی این بانک است.

کره جنوبی

بانک مرکزی کره جنوبی در اواخر فوریه نرخ بهره را در سطح ۳.۵ درصد ثابت نگه داشت.

طبق گزارش‌ها رئیس بانک مرکزی کره جنوبی گفته است که اکثر اعضای هیئت مدیره همچنان هرگونه بحث درباره کاهش نرخ بهره را در حالی که تورم همچنان بالاتر از سطح هدف قرار دارد، «زودهنگام» می‌دانند.

آگهی

کدام بانک مرکزی‌ اولین قدم برای کاهش نرخ بهره را برمی‌دارد؟

کارل وینبرگ، اقتصاددان ارشد در مؤسسه اقتصاد فرکانس بالا به سی‌ان‌بی‌سی گفت: «بانک کانادا، گزینه من برای اولین بانک مرکزی‌ای است که نرخ بهره را کاهش می‌دهد». او توضیح داد که شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) کانادا به استثنای قیمت مسکن، تنها ۱.۷ درصد افزایش یافته و این رقم پایین‌تر از هدف تورمی بانک مرکزی این کشور است. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

وینبرگ افزود: «سال ۲۰۲۴ سال تغییر جهت در کاهش نرخ بهره خواهد بود».

اما بانک سرمایه‌گذاری مورگان استنلی بعید می‌داند بانک‌های مرکزی آسیا قبل از فدرال رزرو اقدام به کاهش نرخ بهره کنند، چرا که دلار قوی به این معنی است که اکثر ارزهای آسیایی همچنان نسبتاً ضعیف باقی خواهند ماند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تورم سالانه ترکیه در ماه فوریه به ۶۷ درصد رسید؛ نرخ بهره دوباره افزایش می‌یابد؟

بانک مرکزی اروپا در چه شرایطی افزایش نرخ بهره را متوقف خواهد کرد؟

شکست سنگین حزب اردوغان در انتخابات شهرداری‌های ترکیه