اصغر فرهادی از اتهامات سرقت ادبی تبرئه شد

اصغر فرهادی
اصغر فرهادی Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

طبق بیانیه‌ای که روز چهارشنبه منتشر شد، اصغر فرهادی، کارگردان مشهور ایرانی، از اتهامات سرقت ادبی برای فیلم «قهرمان» که توسط یکی از دانش‌آموزان سابقش مطرح شده بود، تبرئه شد.

آگهی

روابط عمومی دفتر این کارگردان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «حکم پرونده اتهامات نقض حقوق مولف در فیلم قهرمان صادر شده و این اثر به طور کامل از این اتهامات تبرئه شده است.»

سال ۲۰۲۲، آزاده مسیح‌زاده، یکی از دانش‌آموزان سابق فرهادی، او را به سرقت ادبی متهم کرد و مدعی شد که فیلم قهرمان از مستند «همه برنده، همه بازنده» ساخته او الهام گرفته شده است.

طبق این بیانیه که توسط خبرگزاری ایرنا و سایر رسانه ها منتشر شده است، «هفت متخصص» که توسط قوه قضائیه ایران تعیین شده بودند، «به اتفاق آرا تمام ادعاهای شاکی را رد کردند.»

فیلم «قهرمان» داستان یک زندانی را روایت می‌کند که پس از یافتن یک کیسه سکه طلا و بازگرداندن آن به صاحبش، علیرغم فقر شدید خود، به شهرت می‌رسد.

فرهادی در سال ۲۰۲۲ در جشنواره فیلم کن در پاسخ به این اتهامات گفت: «وقتی یک اتفاق رخ می‌دهد و در رسانه‌ها به آن پرداخته می‌شود، به حوزه عمومی تبدیل می‌شود. قهرمان، تفسیری آزاد از این داستان است، مانند مستند این شخص، و بحثی در مورد حقوق مولف وجود ندارد.»

این بیانیه می افزاید که اتهامات «عمدتاً بر اساس فیلم‌های جلسات کارگاه فرهادی» بود، اما شاکی «این تصاویر را به نفع خود تغییر داده بود» و به همین دلیل «دادگاه این مدارک را غیرقابل قبول دانست.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

فرهادی، ۵۱ ساله، کارگردان فیلم «جدایی نادر از سیمین» است که برنده جوایز متعددی از جمله دو جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۶ شده است.

فیلم «قهرمان» سال ۲۰۲۱ برنده جایزه بزرگ جشنواره فیلم کن، دومین جایزه معتبر بعد از نخل طلا، شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اصغر فرهادی به عنوان یکی از اعضای هیأت داوران جشنواره کن انتخاب شد

بازپرس پرونده فیلم قهرمان برای اصغر فرهادی قرار جلب به دادرسی صادر کرد

جوایز گلدن گلوب ۲۰۲۲؛ «قهرمان» اثر اصغر فرهادی نامزد بهترین فیلم خارجی شد