انتقاد تند سفیر ایالات متحده از «پیام‌های ضد آمریکایی» مجارستان

David Pressman, U.S. Ambassador to Hungary
David Pressman, U.S. Ambassador to Hungary Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سفیر ایالات متحده در مجارستان می‌گوید واشنگتن به «پیام‌های خطرناک ضد آمریکایی» بوداپست و «توسعه روابط این کشور با روسیه» پاسخ خواهد داد.

آگهی

دیوید پرسمن روز پنج‌شنبه در جریان یک سخنرانی در بوداپست به سیاست خارجی جنجالی ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان تاخت و دولت مجارستان را نیز به فساد گسترده و تضعیف نهادهای مستقل متهم کرد.

پرسمن با اشاره به مجارستان گفت: «این سخنرانی درباره یک دوست و متحد قدیمی است که حرف‌هایی می‌زند و کارهایی انجام می‌دهد که اعتماد و دوستی میان دو کشور را تضعیف می‌کند. ما نمی‌توانیم این حرف رئیس مجلس ملی مجارستان را که می‌گوید جنگ پوتین در اوکراین در واقع "به رهبری ایالات متحده"انجام می‌شود، نادیده بگیریم.»

سفیر ایالات متحده افزود: «ما همچنین نه می‌توانیم سخنان نخست‌وزیر مجارستان را که ایالات متحده را رقیب اصلی مجارستان معرفی کند، درک کنیم و نه این ادعای او را که می‌گوید دولت ایالات متحده در تلاش است تا دولت مجارستان را سرنگون کند و شخص او را شکست دهد.»

او سخنانش را اینگونه ادامه داد: «ممکن است دولت اوربان در انتظار پایان یافتن دولت کنونی ایالات متحده باشد؛ اما ایالات متحده قطعا منتظر پایان عمر دولت اوربان نخواهد بود. در همان دوره‌ای که مجارستان منتظر چنین چیزی است، ما اقدام خواهیم کرد.»

روابط بین ایالات متحده و مجارستان در چند سال گذشته به طور قابل توجهی بد شده و مقامات آمریکایی نسبت به نفوذ روسیه در این کشور بویژه پس از تصمیم مجارستان در به تاخیر انداختن الحاق سوئد به پیمان نظامی ناتو، ابراز ناامیدی عمیق کردند.

سخنرانی روز پنج‌شنبه دیوید پرسمن که به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد پیوستن مجارستان به این ائتلاف نظامی ایراد شد را می‌توان نقطه عطفی در دور شدن ۱۴ساله بوداپست از متحدان غربی و نهادهای دموکراتیک دانست.

دیدار ویکتور اوربان با ترامپ

ویکتور اوربان هفته گذشته به ایالات متحده سفر و با دونالد ترامپ دیدار کرد؛ ترامپی که بارها اعلام کرده در صورت رسیدن به مقام ریاست جمهوری آمریکا به جنگ اوکراین پایان خواهد داد.

این سفر باعث شد که جو بایدن در جریان یک کارزار انتخاباتی اعلام کند که اوربان می‌خواهد یک «دیکتاتوری» بسازد؛ اظهارنظری که بوداپست را خشمگین کرد و وزارت خارجه این کشور را بر آن داشت تا پرسمن را روز سه‌شنبه احضار کند.

اوربان همچنین پس از سفر به آمریکا، در مصاحبه‌ با رسانه‌های تحت کنترل دولت مجارستان، دونالد ترامپ را «مرد صلح» خواند و گفت: «او یک پنی صرف جنگ اوکراین و روسیه نمی‌کند. به همین دلیل جنگ پایان خواهد یافت، زیرا بدیهی است که اوکراین نمی‌تواند روی پای خود بایستد.»

اوربان در پاسخ به این سوال که اگر بایدن در انتخابات پیروز شود چه اتفاقی می‌افتد، گفت: «بد می‌شود».

پرسمن بدون اشاره به دیدار اوربان با ترامپ، به انتقاد از فعالیت‌های اوربان در آمریکا پرداخت و گفت: «اوربان که این ادعای بی‌اساس را مطرح کرده که دولت ایالات متحده در تلاش برای سرنگونی دولت اوست، علناً خواهان شکست سیاسی رئیس‌جمهور کنونی آمریکاست و فعالانه در رویدادهای سیاسی حزبی ایالات متحده شرکت می‌کند.»

سفیر آمریکا افزود: «مجارستان اقدام به طرفداری از نامزدهای انتخاباتی در سراسر جهان از لهستان گرفته تا برزیل می‌کند و همزمان مداخله خارجی را در داخل کشور محکوم می‌کند. اینکه چه کسی دولت ایالات متحده یا هر دولتی را رهبری کند، تصمیمی است که تنها توسط مردم آن کشور گرفته خواهد شد.»

هشدار درباره روابط مسکو و مجارستان

سفیر ایالات متحده سپس صریحا به ارتباطات میان بوداپست و مسکو پرداخت و گفت: «اکنون متحدان مجارستان به این کشور درباره خطرات داشتن روابط نزدیک و رو به گسترش با روسیه هشدار می‌دهند.»

او افزود: «اگر چنین سیاستی از سوی مجارستان انتخاب شده، که البته با ششمین سفر وزیر خارجه این کشور به روسیه از زمان حمله روسیه به اوکراین همچنین با سفر دوباره او به روسیه تا دو هفته آینده و دیدار شخص نخست‌وزیر با ولادیمیر پویتن در چین بیش از هر زمان روشن شده که همین است، آنگاه ما باید تصمیم بگیریم که چگونه می‌توانیم به بهترین شکل از منافع امنیتی خود محافظت کنیم.»

دیوید پرسمن در ادامه تاکید کرد که ایالات متحده خواهان روابط خوب با مجارستان است و به همین دلیل به روابطش با این دولت ادامه خواهد داد. با این وجود گفت که رفتار بوداپست رابطه این کشور با ایالات متحده را به خطر انداخته است.

او افزود: «اگرچه لفاظی‌های طوفانی دولت مجارستان در رسانه‌های تحت کنترل دولتی ممکن است باعث تهییج عموم شود و کارزارهای انتخاباتی را گرم کند، اما انتشار روزانه پیام‌های خطرناک ضد آمریکایی، یک انتخاب سیاسی است و خطر تغییر روابط مجارستان با آمریکا را در پی دارد.»

فساد در دستگاه حاکمه مجارستان

سفیر ایالات متحده همچنین به نگرانی‌ها درباره وضعیت دموکراسی در مجارستان اشاره کرد و در کنار برشمردن برخی اقدامات دولت اوربان برای تقویت موقعیت اقتصادی شرکت‌های تحت مالکیت رهبران حزب و خانواده‌های آنها یا همسر و دوستان قدیمی با روش‌هایی همچون اعطای یارانه‌ها و حمایت در قبال حسابرسی یا پرداخت مالیات، به وضعیت رسانه‌های مستقل در این کشور پرداخت.

او گفت: «به رسانه‌های مستقل در مجارستان برچسب رسانه‌های اپوزیسیون زده می‌شود. سازمان‌های غیردولتی مستقل برچسب سازمان‌های حزبی سیاسی می‌گیرند. به قضات مستقلی که نظراتی برخلاف میل دولت دارند یا با سفیر آمریکا ملاقات می‌کنند، اتهام زده می‌شود که از خارج از کشور تامین مالی و هدایت می‌شوند.»

آگهی

او در پایان با اذعان به اینکه یک سخنرانی غیرمعمول داشته، گفت: «بدون شک متوجه شده‌اید که ما معمولاً در کشورهای متحد اینگونه سخنرانی نمی‌کنیم. ما با متحدان دیگرمان روی تعهداتمان کار می‌کنیم، همکاری داریم و با هم کار می‌کنیم، حتی اگر اختلاف داشته باشیم. اما این شیوه در اینجا کار نمی‌کند؛ تا زمانی که ما اقدام کنیم.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اعتراضات جدید در مجارستان؛ مقام سابق با انتشار صدای ضبط شده دولت اوربان را به فساد متهم کرد

مجارستان تحت فشار برای موافقت با عضویت سوئد در ناتو؛ دومین عقب‌نشینی به اوربان تحمیل می‌شود

ده‌ها هزار نفر در حمایت از رهبر نوظهور اپوزیسیون مجارستان به خیابان رفتند؛ پیتر مجار کیست؟