«تهران به روسیه موشک‌ بالستیک بدهد، پروازهای ایران‌ایر به اروپا ممنوع می‌شود»

عکس تزئینی است
عکس تزئینی است Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی گزارش داد که کشورهای گروه هفت آماده‌اند در صورت اقدام ایران در انتقال موشک‌های بالستیک به روسیه، این رفتار را با مجازات‌های شدید جدید مانند ممنوع کردن پروازهای «ایران‌ایر» به اروپا پاسخ دهند.

آگهی

هفت کشور بزرگ صنعتی جهان (G7) روز جمعه ۱۵ مارس در بیانیه‌ای به ایران هشدار دادند که در صورت انتقال موشک‌های بالستیک به روسیه، اقدام‌هایی علیه این کشور انجام خواهند داد.

رهبران گروه هفت کشور بزرگ صنعتی جهان در بیانیه‌ خود اعلام کردند: «اگر ایران به انتقال موشک‌های بالستیک یا فناوری‌های مرتبط با آن به روسیه ادامه دهد، ما آماده پاسخگویی سریع و هماهنگ از جمله اقدام‌های جدید و مهم علیه ایران هستیم.»

همزمان مقام ارشد آمریکا روز جمعه در جمع شماری از خبرنگاران گفت که اگر ایران تصمیم به انتقال موشک‌های بالیستیک به روسیه بگیرد، پاسخ جامعه بین‌المللی سریع و شدید خواهد بود.

رویترز ماه گذشته میلادی در گزارشی به نقل از منابع خود نوشت که ایران تعداد زیادی موشک بالستیک به روسیه منتقل کرده است که همکاری نظامی بین دو کشور را که هر دو تحت تحریم‌های آمریکا هستند، عمیق‌تر می‌کند.

در بیانیه کشورهای عضو گروه هفت آمده است: «ما به شدت نگران گزارش‌هایی هستیم که بر اساس آن‌ها ایران در حال بررسی انتقال موشک‌های بالستیک و فناوری مرتبط با آن است.»

کشورهای عضو گروه هفت در ادامه با اشاره به انتقال پهپادهای ایرانی به روسیه که علیه غیرنظامیان اوکراینی به کار گرفته شده است، از تهران خواستند از انتقال موشک‌های بالستیک به روسیه خودداری کند.

این کشورها بر این نظرند که ایران با انتقال موشک‌های بالستیک به روسیه هم باعث بی‌ثباتی در منطقه می‌شود و هم نشان‌ می‌دهد که تهران از مسکو در جنگ اوکراین حمایت می‌کند.

آمریکا نیز به ایران درباره انتقال موشک‌های بالستیک به روسیه هشدار داده است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

در حال حاضر ایتالیا ریاست کشورهای عضو گروه هفت که شامل ژاپن، آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، کانادا و ایتالیا هستند را برعهده دارد.

رویترز پیش از این در گزارشی خبر داده بود که اتحادیه اروپا نیز در حال بررسی اقدام‌هایی علیه ایران به دلیل انتقال تسلیحات به روسیه است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هشدار بلینکن: دولت‌های مستبد قرار است در انبوه انتخابات‌ پیشرو با فن‌آوری‌های جدید مداخله کنند

ماکرون: گزینه حضور نظامی غرب در اوکراین فعلا مطرح نیست

زلنسکی با هواپیمای فرانسه وارد ژاپن شد؛ گروه هفت: با «اقتصاد قهری» هر کشوری مقابله می‌کنیم