تلاش‌های ادامه‌دار برای برقراری آتش‌بس در غزه؛ اولین محموله کمک‌های ارسالی از راه دریا تخلیه شد

کمک های بشردوستانه حمل شده از یک کشتی به نوارغزه
کمک های بشردوستانه حمل شده از یک کشتی به نوارغزه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تلاش‌ها برای برقراری آتش‌بس در نوار غزه به نظر می‌رسد پس از پیشنهاد جدید حماس جان تازه‌ای گرفته است. این گروه همچنین خواستار ارسال کمک‌های بیشتری برای ساکنان غزه شده است. این در حالی است که اولین محموله مواد غذایی از طریق دریا به ساحل این باریکه رسیده است.

آگهی

در همین زمینه اسرائیل اعلام کرد که هیاتی را برای دور دیگری از مذاکرات درباره توافق احتمالی به قطر می‌فرستد. این کشور همچنین طرح‌هایی را برای عملیات نظامی در رفح، جایی که اکثر مردم غزه در چندین ماه گذشته در آنجا پناه گرفته‌اند، پیش برده است. 

یک موسسه خیریه فعال در زمینه پخش موادغذایی مستقر در آمریکا گفت که تیم آنها تخلیه تقریبا ۲۰۰ تن مواد غذایی را به پایان رسانده است. این موسسه گفت: «تمام محموله‌ها تخلیه شده و برای توزیع در غزه آماده شده است.»

خوزه آندرس، بنیانگذار این موسسه گفت که اولین کمک از طریق دریا برای رسیدن به غزه معادل ۱۲ کامیون است، اما «ما می‌توانیم هزاران تن در هفته به این منطقه بیاوریم.»

سازمان ملل گفته است که قبل از جنگ، روزانه به طور متوسط حدود ۵۰۰ کامیون وارد غزه می‌شد، اما تعداد فعلی خیلی کم است. 

سازمان ملل گزاش داده است که دسترسی به شمال نوار غزه برای تحویل غذا و سایر کمک‌ها با مشکل مواجه شده است. ساکنان این منطقه گفته‌اند که مجبور به خوردن گیاهان وحشی و علوفه حیوانات شده‌اند.

دومینیک آلن، از صندوق جمعیت سازمان ملل، پس از بازدید از شمال غزه گفت: «پزشکان گزارش داده‌اند که دیگر نوزادی با اندازه طبیعی مشاهده نمی‌شود.»

با این وضعیت رو به وخیم‌تر شدن، امدادگران مجبور شدند به آسمان و دریا متوسل شوند. نیروی هوای آلمان روز شنبه اعلام کرد که اولین محموله را از آسمان شمال غزه با موفقیت به زمین پرتاب کرده است. 

کریدور دریایی جدید قرار است با یک اسکله موقت تکمیل شود و سربازان آمریکایی در حال ساختن آن هستند. با این حال به گفته مقامات سازمان ملل و گروه‌های امدادی، ماموریت‌های هوایی و دریایی جایگزین مناسب و کاملی برای ارسال کمک‌های زمینی نیستند. 

وزارت بهداشت نوار غزه وابسته به گروه حماس اعلام کرد که در بازه‌ای ۲۴ ساعته حداقل ۶۳ نفر کشته شده‌اند. 

اشرف القدره، سخنگوی این وزارتخانه اوایل روز شنبه از کشته شدن ۳۶ نفر در پی حمله‌ای به خانه‌ای که آورگان به آنجا پناه برده بودند، خبر داد. 

تصاویر منتشر شده از سوی برخی رسانه‌ها ساختمانی را نشان می‌دهد که منفجر شده است. شاهدان از حمله هوایی و درگیری در شهر اصلی خان‌یونس در جنوب نوار غزه و همچنین مناطقی از شمال این منطقه خبر داده‌اند. 

یکی از مقامات حماس گفت که این گروه با هدف آتش‌بس و مبادله گروگان‌ها، پیشنهاد جدید آتش‌بس شش هفته‌ای و مبادله حدود ۴۲ گروگان اسرائیلی با زندانیان فلسطینی را که در اسرائیل نگهداری می‌شوند ارائه کرده است. 

حماس حدود ۲۵۰ گروگان اسرائیلی و اتباع خارجی را در جریان حمله روز هفت اکتبر دستگیر کرده است. ده‌ها اسیر طی یک آتش‌بس یک هفته‌ای در ماه نوامبر آزاد شدند. اسرائیل بر این باور است که حدود ۱۳۰ نفر در غزه باقی مانده‌اند که ۳۲ نفر از آنها احتمالا کشته شده‌اند. 

حمله حماس منجر به کشته شدن هزار و ۱۶۰ نفر در اسرائیل شده که اکثر آنها غیرنظامی بوده‌اند. از سوی دیگر به گفته وزارت بهداشت غزه، اسرائیل با وعده نابودی حماس، دست کم ۳۱ هزار و ۵۵۳ نفر را در غزه کشته است که بیشتر آنها زن و کودک هستند. 

به گفته یکی از مقامات حماس، طی آتش‌بس شش هفته‌ای، نیروهای اسرائیلی باید از «تمام شهرها و مناطق پرجمعیت» غزه خارج شوند. این مقام همچنین ادامه داد که حماس همچنین خواستار افزایش کمک‌های بشردوستانه شده است. 

اسرائیل تاکنون خروج نیروهایش از غزه را رد کرده و گفته که چنین اقدامی به منزله پیروزی برای حماس است. با این حال،‌ دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل اعلام کرد که اسرائیل هیاتی را برای دور دیگری از مذاکرات درباره آزادی گروگان‌ها به قطر می‌فرستد. 

این در حالی است که اسرائیل در مذاکرات قبلی که در قاهره برای آتش‌بس در ماه رمضان برگزار شده بود، شرکت نکرد. 

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز جمعه «پیشنهاد متقابل» از حماس را پذیرفت و گفت: «ما برای پر کردن شکاف‌های باقی‌مانده با اسرائیل، قطر و مصر کار می‌کنیم و برای رسیدن به توافق در تلاش هستیم.»

آگهی

آمریکا میلیاردها دلار کمک نظامی به اسرائیل فرستاده اما از بنیامین نتانیاهو به دلیل مدیریت جنگی انتقاد کرده است. واشنگتن در عین حال پیش از این خواستار آتش بس فوری و دائمی هم نبوده است. 

به کانال تلگرامی یورونیوز فارسی بپیوندید

دفتر نخست‌وزیر اسرائیل روز جمعه اعلام کرد که او طرح ارتش برای عملیات علیه حماس در رفح را تائید کرده است. این در حالی است که رفح جایی است که حدود یک و نیم میلیون نفر در آنجا پناه برده‌اند و بسیاری از آنها در چادرهای نزدیک در مرز مصر جا گرفته‌اند. 

هیچ جزئیات یا جدول زمانی برای این عملیات طولانی مدت وجود ندارد. همچنین واشنگتن می‌گوید بدون «برنامه معتبر، قابل دستیابی و اجرایی» برای پناه دادن به غیرنظامیانی که آنجا فرار کرده‌اند نمی‌تواند از این عملیات حمایت کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

معترضان اسرائیلی با بستن بزرگراهی در تل‌آویو خواستار آزادی گروگان‌های باقی مانده در غزه شدند

از گورهای دسته‌جمعی کشف شده در غزه چه می‌دانیم؟

تحصن حامیان فلسطین در دانشگاه علوم سیاسی پاریس؛ دانشجویان: فراخوان پلیس فرانسه عبور از خط قرمز است