سیر شبانه هنرپیشه‌های زن عراقی در تهران با حجاب اختیاری؛ استاندارد دوگانه جمهوری اسلامی در قبال زنان

نریمان الصالحی و هاله العادل در تهران
نریمان الصالحی و هاله العادل در تهران Copyright عکس‌ها از ویدیوی منتشر شده در اینستاگرام
Copyright عکس‌ها از ویدیوی منتشر شده در اینستاگرام
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در حالی که برخوردهای قضائی و قهری با زنان ایرانی دارای حجاب اختیاری همچنان ادامه دارد، دو هنرپیشه زنِ عراقی با انتشار ویدیویی، گردش شبانه خود را در تهران با حجاب اختیاری به نمایش گذاشتند؛ رخدادی که بار دیگر موجب طرح انتقادها از استاندارد دوگانه جمهوری اسلامی در زمینه حجاب شد.

آگهی

ناریمان الصالحی و هاله العادل، بازیگران عراقی سریال آمرلی، که این روزها از شبکه الرابعه عراق و شبکه نمایش خانگی فیلمو در ایران در حال پخش است، ویدیویی از گردش شبانه خود در خیابان ۳۰ تیر تهران منتشر کردند که در آن این دو هنرپیشه زن عراقی با حجاب اختیاری و بدون به سر کردن شال و روسری، شاد و خندان در حال قدم زدن در راسته اغذیه‌فروشی‌ها و خرید از آنها هستند. 

خانم الصالحی در سریال آمرلی نیز با حجاب اختیاری نقش اول زن را ایفا می‌کند. او در نقش پزشک، همسرِ مصطفی‌ زمانی، هنرپیشه ایرانی است که به عنوان خبرنگار برای پوشش اخبار حملات داعش در عراق داوطلبانه وارد عمل می‌شود. 

هاله العادل، دیگر بازیگر زن عراقی که با بلاگری و فعالیت در حوزه مدلینگ وارد عرصه سینما شده، در این سریال در حالی که حجاب عربی-اسلامی دارد، نقش یکی از اعضای کادر درمان بیمارستانی را در عراق بازی می‌کند. 

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

پیش از این نیز، حضور تعدادی از بلاگرهای زنِ غیرایرانی در مراکز گردشگری در حالی که حجاب اجباری نداشته‌اند، خبرساز شده بود، اقدامی که به نظر می‌رسد در چارچوب برنامه وزارت میراث فرهنگی و گردشگری ایران برای جذب گردشگران خارجی صورت می‌گیرد. در همین راستا، این وزارت‌خانه به گردشگران خارجی سیم‌کارت‌های ارائه می‌کند که سرویس اینترنت آنها فاقد فیلترینگ سراسری در ایران است که از سوی نهادهای حکومتی در قبال دسترسی شهروندان ایرانی به اینترنت اعمال می‌شود.

با وجود گذشت یکسال و نیم از آغاز فعالیت جنبش زن، زندگی، آزادی که پس از کشته شدن مهسا امینی در جریان بازداشت توسط ماموران گشت ارشاد شکل گرفت، حکومت جمهوری اسلامی همچنان در تلاش برای تحمیل حجاب اجباری به زنان ایرانی است. در این مدت، گذشته از به کار گماری حجاب‌بانان در اماکن عمومی و تلاش مجلس برای تشدید برخوردهای قضائی با زنان، یک نماینده مجلس از اجرای طرح اخذ جریمه ۳ میلیون تومانی از زنانی که به حجاب اجباری تن ندهند، خبر داده است.

در مقابل، افزون بر نمایش ناریمان الصالحی و هاله العادل و دیگر بلاگرهای خارجی از تردد با حجاب اختیاری در ایران، برخی زنان ایرانی نیز خارج از چارچوب حجابی که جمهوری اسلامی تبلیغ می‌کند، در راهپیمایی حکومتی ۲۲ بهمن و نیز در انتخابات اخیر مجلس حضور پیدا کردند، چنان که مژگان افتخاری، مادر مهسا امینی، در پستی اینستاگرامی با انتشار تصاویر برخی از زنان شرکت کننده در راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال که بدون رعایت ضوابط مدنظر جمهوری اسلامی برای جاب زنان به خیابان‌ها آمده بودند، نوشت: «دخترم را به دلیل نداشتن حجاب کشتید.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سفیر آمریکا در عراق: داعش همچنان یک تهدید محسوب می‌شود

تناقض‌گویی مقام‌های جمهوری اسلامی در مورد حجاب با نزدیک شدن به موعد برگزاری انتخابات مجلس

قوانین حجاب در کشورهای اروپایی برای پوشش مذهبی در مدارس چیست؟