روز آخر رای‌گیری در روسیه زیر سایه حملات پهپادی اوکراین و حرکت اعتراضی مخالفان پوتین

حملات پهپادی اوکراین به خاک روسیه
حملات پهپادی اوکراین به خاک روسیه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مقام‌های روسیه اعلام کردند که مناطقی در داخل خاک این کشور شنبه شب مورد هدف حملات پهپادی اوکراین قرار گرفت.

آگهی

این حملات در حالی انجام شد که روز یکشنبه مصادف با آخرین روز انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه است. رای‌گیری سه روزه برای انتخاب رئیس‌جمهوری این کشور از روز جمعه آغاز شد. 

مقام‌های روسیه پیش از این علاوه بر حملات پهپادی از انجام عملیات نظامی برای نفوذ به داخل خاک روسیه نیز همزمان با برگزاری انتخابات سخن گفته بودند. به گفته مقام‌های روسیه ۳۵ پهپاد در هشت منطقه مختلف از جمله مسکو جریان حملات شبانه به خاک این کشور سرنگون شد. بر اثر اصابت یک فروند پهپاد به یک پالایشگاه نیز این مجموعه صنعتی آتش گرفت.

این در حالی است که مخالفان ولادیمیر پوتین خواستار حضور همزمان معترضان در حوزه‌های رای‌گیری در ظهر روز یکشنبه و رای علیه رئیس‌جمهوری کنونی شده‌اند. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

الکسی ناوالنی، مخالف سرسخت ولادیمیر پوتین که ماه گذشته در زندان جان باخت پیش از مرگش خواستار اعتراض همزمان شهروندان در سومین روز انتخابات شده بود. یولیا ناوالنایا، همسر وی نیز طی روزهای گذشته فراخوان برای اعتراض همزمان در حوزه‌های رای‌گیری را تکرار کرد. 

مقام‌های روسیه طی دو روز گذشته از بازداشت شماری از معترضان در حوزه‌های رای‌گیری خبر داده بودند. هرگونه حرکت و اقدام اعتراضی از زمان آغاز تهاجم نظامی به اوکراین به شدت در داخل روسیه سرکوب می‌شود. 

ولادیمیر پوتین که ۷۱ سال دارد با پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری حضور خود در قدرت تا سال ۲۰۳۰ میلادی را تضمین خواهد کرد. او تاکنون نزدیک به ربع قرن زمام امور را در روسیه در دست داشته است. 

رئیس‌جمهوری روسیه رقیب جدی در انتخابات ندارد و پیروزی‌اش تضمین‌شده محسوب می‌شود. دو نفر از رقبای ولادیمیر پوتین که مخالف تهاجم نظامی به اوکراین بودند از شرکت در انتخابات محروم شده‌اند. 

مقام‌های روسیه طی روزهای گذشته با تبلیغ به شرکت در انتخابات از آن به عنوان فرصتی برای حمایت از جنگ در اوکراین یاد کرده‌اند. در مقابل مقام‌های اوکراین انجام «رای‌گیری» در مناطقی از این کشور را که به اشغال نظامیان روسیه در آمده است «غیرقانونی» خوانده‌اند.

زمان رای‌گیری در روسیه ساعت ۱۸ به وقت اروپای مرکزی (۲۰:۳۰ به وقت تهران) به پایان می‌رسد. انتظار می‌رود نتیجه اولیه انتخابات تا دو ساعت بعد اعلام شود. ولادیمیر پوتین قرار است حدود سه ساعت پس از پایان رای‌گیری با حضور در ستاد انتخاباتی خود با خبرنگاران رسانه‌ها گفتگو کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کی‌یف و لووف زیر حملات هوایی روسیه؛ موشک‌ها حریم هوایی لهستان را نقض کردند

روش «شپیلکین»؛ چگونه ریاضیات تقلب در انتخابات روسیه را لو می‌دهد؟

بازداشت معاون وزیر دفاع روسیه، «اقدامی برای تضعیف سرگئی شویگو»؛ به فرمان پوتین یا نخبگان؟