پوتین پس از پیروزی در انتخابات:حضور غرب در اوکراین می‌تواند جهان را در آستانه جنگ جهانی سوم قرار دهد

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در بازدید از ستاد انتخاباتی خود پس از انتخابات ریاست‌جمهوری در مسکو، سخنرانی می‌کند.
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در بازدید از ستاد انتخاباتی خود پس از انتخابات ریاست‌جمهوری در مسکو، سخنرانی می‌کند. Copyright AP photo
Copyright AP photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

براساس اعلام کمیسیون انتخابات روسیه، ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری فعلی روسیه ۸۷ درصد از آرا را در انتخابات ریاست جمهوری این کشور کسب کرده است. این نتیجه براساس شمارش ۶۰ درصد از صندوق‌های حوزه‌های رای‌گیری به دست آمده است.

آگهی

پس از پیروزی پوتین در انتخابات، او به خبرنگاران گفت که «روسیه باید ارتش خود را قوی‌تر کند وهر کاری که از دستش برمی‌آید برای حل مسایل مربوط به عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین انجام دهد.» 

پوتین همچنین گفت که نیروهای مسلح روسیه هر روز در اوکراین در حال پیشروی هستند و نیروهای مسکو ابتکار عمل را در میدان نبرد در دست دارند. 

رییس جمهوری روسیه همچنین گفت که تظاهراتی که به دلیل فراخوان هواداران الکسی ناوالنی علیه‌ او برپا شده، تاثیری در نتیجه انتخابات نداشته است. او همچنین تهدید کرد که کسانی که آرای مخدوش در صندوق رای انداخته‌اند باید تحت پیگرد قانونی قرار بگیرند. 

پوتین در بخش دیگر از صحبت‌هایش به مرگ ناوالنی اشاره کرد و گفت که مرگ او غم‌انگیز بود و او نباید از آلمان به روسیه بازمی‌گشت. رییس جمهوری روسیه گفت قبل از مرگ ناوالنی، روسیه با مبادله او با چند زندانی روس در کشورهای غربی موافقت کرده بود. 

او گفت که اعتراضات مخالفانش هیچ تاثیری نداشته است، اما افرادی که با اعمال خرابکارانه مانع از رای دادن دیگران شده‌اند باید مجازات شوند. پوتین در سخنرانی خود در جمع هوادارانش از رای دهندگان تشکر کرد و گفت که نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری به جامعه روسیه امکان تحکیم و قوی‌تر شدن می‌دهد.

رییس جمهوری روسیه همچنین گفت که در غرب از جمله در آمریکا، دموکراسی وجود ندارد. او ادامه داد که سیستم انتخاباتی در روسیه شفاف‌تر از ایالات متحده است. 

پوتین همچنین گفت که حضور نیروهای غرب در اوکراین می‌تواند جهان را به جنگ جهانی سوم بکشاند. 

به نظر می‌آید این میزان رای یک رکورد و همه‌پرسی برای کسی باشد که همیشه در انتخابات قبلی بین ۶۴ تا ۶۸ درصد از آرا را به دست می‌آورد. قبل از انتخابات، مقامات اصرار داشتند که مردم روسیه باید از رهبر خود حمایت کنند و با او «متحد» شوند. آنها همچنین حمله به اوکراین را به عنوان «جنگی طرح‌ریزی شده توسط غرب برای نابودی روسیه معرفی کرده‌اند». 

حمله به اوکراین که به دستور مستقیم شخص پوتین در فوریه ۲۰۲۲ آغاز شد تاکنون ده‌ها هزار کشته و زخمی برجای گذاشته و پایانی برای آن دیده نمی‌شود؛ به ویژه اینکه حملات به خاک روسیه در این هفته نیز افزایش یافته است. 

یولیا ناوالنایا، بیوه الکسی ناوالنی در صف مرکز رای‌گیری در نزدیکی سفارت روسیه در برلین
یولیا ناوالنایا، بیوه الکسی ناوالنی در صف مرکز رای‌گیری در نزدیکی سفارت روسیه در برلینAP Photo

ولودیمیر زلسنکی، رییس جمهوری اوکراین در رابطه با انتخابات روسیه گفت که پوتین مردی «مست قدرت» است که می‌خواهد «برای همیشه سلطنت کند». او در پیامی در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد که انتخابات ریاست جمهوری روسیه «مشروعیت ندارد». او ادامه داد: «برای همه روشن است که این شخصیت، همانطور که اغلب در تاریخ اتفاق افتاده، مست قدرت است و هرکاری می‌کند تا برای همیشه سلطنت کند.»

هیچ جای شکی نیست

در روسیه، مقامات جایی برای مخالفان قدرت باقی نگذاشته‌اند: سه نامزد دیگر همگی همسو با کرملین هستند. در این میان، یولیا ناوالنایا، همسر الکسی ناوالنی، یکی از مخالفان پوتین که چندی پیش در زندان درگذشت، از هواداران خود خواست تا ظهر روز یکشنبه علیه رییس جمهوری روسیه تجمع کنند. او خودش پس از چند ساعت تاخیر، در میان جمعیت زیادی در سفارت روسیه در برلین رای داد. 

روز یکشنبه مقابل سفارت‌خانه‌های روسیه در شهرهای مختلف دنیا، صف‌های طولانی برای انتخابات شکل گرفت. بیشتر این افراد، روس‌هایی هستند که از زمان شروع حمله مسکو به اوکراین به دلیل سرکوب و ترس از رفتن به ارتش، کشورشان را ترک کرده‌اند. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هواداران الکسی ناوالنی اعلام کردند که میزان آرای اعلام شده برای ولادیمیر پوتین واقعی نیست. در مقابل اما ‫ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارج روسیه حضور رای‌دهندگان بی‌شمار در سفارت‌خانه‌های روسیه در خارج از این کشور را تایید کرد و در کانال تلگرامش نوشت: «آنها برای رای دادن آمده‌اند و از فرصتی که کشورشان، روسیه با وجود همه تهدید‌های غرب به آنها ارائه داده، استفاده کردند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

افزایش تنش در روابط مسکو و پاریس؛ معاون دوما: همه سربازهای فرانسوی در اوکراین را می‌کشیم

روسیه: اوکراین سامانه موشکی جدید آمریکایی بگیرد، «منطقه حائل» را گسترش می‌دهیم

بازرسان روسیه در تاجیکستان از بستگان متهمان حمله مسکو بازجویی کردند