سه آلمانی به ظن جاسوسی برای چین دستگیر شدند

یکی از ورودی‌های مقر سرویس اطلاعاتی فدرال آلمان (BND) در برلین.
یکی از ورودی‌های مقر سرویس اطلاعاتی فدرال آلمان (BND) در برلین. Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

مقامات آلمانی می‌گویند سه فرد را به ظن جاسوسی برای چین و جمع آوری اطلاعات در حوزه فناوری با کاربردهای نظامی، در این کشور بازداشت کردند.

آگهی

مقامات قضایی کشور آلمان با اعلام خبر بازداشت این سه نفر در روز دوشنبه ۲۲ آوریل گفتند که آن‌ها اطلاعاتی در مورد «فناوری‌های نوآورانه با قابلیت استفاده نظامی» را در اختیار مقامات چینی قرار داده‌اند. گفته می‌شود هر سه این افراد تابعیت آلمانی دارند.

دادستان‌های فدرال در بیانیه‌ای اعلام کردند که یکی از مظنونان، ظاهراً با یکی از کارمندان وزارت امنیت کشور چین (MSS) ارتباط داشته و اطلاعاتی را در مورد «فناوری‌های نوآورانه با قابلیت استفاده نظامی» برای او تهیه می‌کرده است.

مطابق قوانین حفظ حریم خصوصی آلمان نام این فرد در این بیانیه به صورت مخفف «توماس آر» عنوان شده است.

به گفته دادستان‌ها این فرد از طریق زوجی به نام «هرویگ اف» و «اینا اف» که صاحب یک شرکت در دوسلدورف هستند برای گرفتن ارتباط و همکاری با محققان آلمانی، اقدام کرده است.

گفته می‌شود که این زوج با یک شرکت آلمانی ناشناس قراردادی در زمینه‌‌های تحقیقاتی، منعقد کرده بودند. براساس این قرارداد آن‌ها باید تحقیقاتی در مورد فناوری قطعات ماشین آلاتی که می‌توانند برای موتورهای کشتی قدرتمند، از جمله موتورهای جنگی استفاده شوند، برای طرف چینی انجام می‌دادند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

دادستان‌ها می‌گویند که این پروژه توسط دولت چین تامین مالی شده بود. به گفته آن‌ها، مظنونان این پرونده همچنین یک لیزر ویژه را که از کشور آلمان تهیه بودند به چین صادر کرده اند.

نانسی فایزر، وزیر کشور آلمان در شبکه ایکس نوشت که حوزه فناوری‌های نوآورانه آلمان که می‌تواند برای اهداف نظامی مورد استفاده قرار گیرد، همانطور که در نمونه اخیر شاهد آن بودیم، از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است و «همین امر اهمیت رسیدگی به این موضوع را بیشتر می‌کند».

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آلمان دستیار یک سیاستمدار حزب راست افراطی را به اتهام جاسوسی برای چین بازداشت کرد

آلمان دو فرد مظنون به جاسوسی برای روسیه را بازداشت کرد

سرویس امنیتی لهستان با همکاری کشور چک یک شبکه جاسوسی روسیه را منهدم کرد