روسیه قطعنامه سازمان ملل برای جلوگیری از یک مسابقه خطرناک هسته‌ای در فضا را وتو کرد

Russian Permanent Representative to the UN Vassily Nebenzia
Russian Permanent Representative to the UN Vassily Nebenzia Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

روسیه روز چهارشنبه قطعنامه سازمان ملل را که با حمایت ایالات متحده و ژاپن ارائه شده بود و از همه کشورها می‌خواست از وقوع یک مسابقه خطرناک تسلیحات هسته‌ای در فضا جلوگیری کنند، وتو کرد.

آگهی

در جریان رای گیری این قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل، ۱۳ عضو از ۱۵ عضو شورا به آن رای موافق دادند، روسیه رای مخالف و چین نیز رای ممتنع داد.

این قطعنامه از همه کشورها می‌خواست که سلاح‌های هسته‌ای یا دیگر سلاح‌های کشتار جمعی را در فضا توسعه ندهند یا مستقر نکنند؛ و تایید دیگری بود بر معاهده بین‌المللی ۱۹۶۷ میلادی که ایالات متحده و روسیه نیز آن را امضا کرده بودند و کشورهای عضو را از استقرار سلاح‌های کشتار جمعی، آزمایش‌های تسلیحاتی همچنین ایجاد پایگاه نظامی در فضای بیرونی جو زمین، ماه یا هر جرم آسمانی دیگری منع می‌کرد.

لیندا توماس‌-گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل، پس از این رای گیری با اشاره به این ادعای ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه که گفته بود مسکو قصدی برای استقرار تسلیحات هسته‌ای در فضا ندارد، گفت: «وتوی امروز این سوال را مطرح می‌کند که چرا؟ اگر شما از قوانین پیروی می‌کنید چرا از قطعنامه‌ای که دوباره آنها را تایید می‌کند، حمایت نمی‌کنید؟ چه چیزی را احتمالا پنهان می‌کنید؟ این کار گیج کننده و این مایه شرمساری است.»

پیش از این کاخ سفید در ماه فوریه طی گزارشی اعلام کرده بود که روسیه به یک قابلیت ضدماهواره «مشکل آفرین» دست یافته است؛ اگرچه این سلاح هنوز عملیاتی نشده است. 

پوتین نیز در پاسخ به این گزارش گفت که مسکو قصدی برای استقرار تسلیحات هسته‌ای در فضا ندارد و ادعا کرد که این کشور فقط توانایی‌های فضایی مشابه ایالات متحده را توسعه داده است.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده نیز روز چهارشنبه با اشاره به سخنان توماس‌-گرینفیلد مبنی بر اینکه روسیه در حال توسعه یک ماهواره جدید حامل یک دستگاه هسته‌ای است، گفت: «اگر روسیه قصدی برای استقرار تسلیحات هسته‌ای در فضا نداشت، این قطعنامه را وتو نمی‌کرد.»

اقدام مشترک چین و روسیه

در واکنش به این انتقادها واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل، این قطعنامه را «کاملاً پوچ و سیاسی» خواند و گفت که این قطعنامه به اندازه کافی در ممنوعیت انواع سلاح‌ها در فضا پیش نمی‌رود.

روسیه و چین همچنین اصلاحیه‌ای را برای پیش‌نویس قطعنامه ایالات متحده و ژاپن پیشنهاد کردند که از همه کشورها، به ویژه کشورهایی که دارای قابلیت‌های فضایی بزرگ هستند، می‌خواست تا برای همیشه از قرار دادن تسلیحات در فضا و تهدید به استفاده از زور در فضای بیرونی جو جلوگیری کنند.

با این وجود تنها ۷ کشور به این پیشنهاد رای موافق، ۷ کشور رای مخالف دادند و یک عضو نیز رای ممتنع داد و به این ترتیب این متمم نیز به دلیل عدم کسب حداقل ۹ رای موافق برای تصویب، شکست خورد.

پس از آنکه ایالات متحده با این اصلاحیه مخالفت کرد، سفیر روسیه خطاب به سفیر ایالات متحده گفت: «ما خواهان ممنوعیت قرار دادن هر نوع سلاحی در فضا هستیم، نه فقط سلاح‌های کشتار جمعی. اما شما این را نمی‌خواهید و بگذارید همین سوال را از شما بپرسم. چرا؟»

واسیلی نبنزیا همچنین ایالات متحده را متهم کرد که از سال ۲۰۰۸ میلادی، پیشنهاد روسیه و چین برای انعقاد معاهده‌ای علیه قرار دادن تسلیحات در فضا را مسدود کرده است.

نابودی هزاران ماهواره و توقف فعالیت‌های علمی

توماس‌-گرینفیلد نیز روسیه را به تضعیف معاهدات جهانی برای جلوگیری از گسترش تسلیحات هسته‌ای، لفاظی‌های غیرمسئولانه خطرناک هسته‌ای، عدم اجرای تعهدات خود در زمینه کنترل تسلیحات و امتناع از شرکت در بحث‌های اساسی درباره کنترل تسلیحات یا کاهش خطر آنها متهم کرد.

او همچنین رای‌گیری روز چهارشنبه را «یک فرصت از دست رفتۀ واقعی برای بازسازی اعتماد مورد نیاز در تعهدات کنترل تسلیحات» خواند.

توماس‌-گرینفیلد قبل از رای گیری نسبت به «پیامدهای فاجعه‌بار» یک انفجار هسته‌ای در فضا هشدار داده و گفته بود که چنین حادثه‌ای می‌تواند «هزاران ماهواره را که توسط کشورها و شرکت‌ها در سراسر جهان به فضا فرستاده شدند، نابود کند و خدمات حیاتی ارتباطی، علمی، هواشناسی، کشاورزی، تجاری و امنیت ملی را که همه ما به آنها وابسته هستیم، از بین ببرد».

این پیش‌نویس تأیید می‌کرد که کشورهایی که قبلا معاهده فضایی ۱۹۶۷ را تصویب کردند، باید به تعهدات خود مبنی بر عدم قرار دادن «هیچ شیء» مجهز به سلاح‌های کشتار جمعی در مدار زمین عمل کنند؛ همچنین از نصب چنین چیزی «روی اجرام آسمانی یا استقرار چنین سلاح‌هایی در فضای بیرونی زمین» خودداری کنند.

این معاهده فضایی که به امضای حدود ۱۱۴ کشور از جمله ایالات متحده و روسیه رسیده است، استقرار «سلاح‌های هسته‌ای یا هر نوع سلاح کشتار جمعی دیگر» در مدار یا استقرار «سلاح‌ها در فضای ماوراء جو به هر شیوۀ دیگری» را ممنوع می‌کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تهدید اتمی کرملین از نبرد زمینی تا فضا؛ چه چیزی پوتین را از استفاده از سلاح‌های هسته‌ای باز می‌دارد؟

ایالات متحده و ژاپن خواستار پای کارآمدن «همه کشورها» برای ممنوعیت توسعه سلاح‌های هسته‌ای در فضا شدند

کرملین ادعای مقامات آمریکایی درباره تلاش‌ روسیه برای توسعه یک سلاح هسته‌ای فضایی را رد کرد