Eventsمناسبت ها
Loader

Find Us

FlipboardInstagramLinkedinTelegram
Apple storeGoogle Play store
آگهی

شرکت «گیتیر» از بریتانیا، اتحادیه اروپا و آمریکا خارج و بر ترکیه متمرکز می‌شود

استارت‌آپ «گیتیر» شعبه آمریکایی خود موسوم به «فرش‌دایرکت» را حفظ خواهد کرد
استارت‌آپ «گیتیر» شعبه آمریکایی خود موسوم به «فرش‌دایرکت» را حفظ خواهد کرد Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

استارت‌آپ ارسال سریع مواد غذایی به خریداران با نام «گیتیر» (Getir) از بریتانیا، آلمان، هلند و آمریکا خارج و بر ترکیه متمرکز می‌‌شود.

آگهی

توقف فعالیت این استارت‌آپ ارسال سریع مواد غذایی به خریداران، نشان‌دهنده تغییر وضعیت اینگونه مشاغل است که در طول همه‌گیری کرونا و تمایل مردم برای خرید از طریق آنلاین به سرعت رشد کرد اما پس از آن به شدت کاهش یافت.

بر اساس اسناد نهاد ثبت شرکت‌ها در بریتانیا موسوم به «خانه شرکت‌ها»، استارت‌آپ «گیتیر» در اواخر سال ۲۰۲۱ میلادی هزار و ۵۰۰ کارمند در بریتانیا داشته است که بیشتر آن‌ها پیک موتوری بوده‌اند.

با این حال، این استارت‌آپ از آن زمان به بعد، فعالیت‌های خود را در چندین شهر بریتانیا از جمله لیورپول و برمنگام متوقف کرده است.

آخرین عقب‌نشینی استارت‌آپ «گیتیر» در سال گذشته روی داد که این گروه ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از کارکنان خود را اخراج کرد. این کاهش نیرو بیش از یک دهم کارکنان استارت‌آپ را دربرمی‌گرفت.

این استارت‌آپ پیش‌تر از فرانسه، اسپانیا، ایتالیا و پرتغال خارج شده بود زیرا بحران هزینه‌های زندگی باعث کاهش تقاضا برای تحویل مواد غذایی به خریداران در کمتر از ۲۰ دقیقه شده بود. البته افزایش هزینه‌های خود این گروه نیز دلیلی دیگر برای توقف فعالیتش بود.

استارت‌آپ «گیتیر» اعلام کرد که شعبه آمریکایی خود موسوم به «فرش‌دایرکت» را که چند ماه پیش خریداری کرده، حفظ خواهد کرد. براساس اعلام این استارت‌آپ، بسته شدن فروشگاه‌های این گروه فقط ۷ درصد از فروشش را تحت تأثیر قرار داده است.

استارت‌آپ گیتیر پس از پایه‌گذاری در سال ۲۰۱۵ با وعده تحویل مواد غذایی به خریداران در چند دقیقه، به یکی از بزرگترین شرکت‌های خرده‌فروشی آنلاین تبدیل شد که برای جذب مشتریان نیز تخفیف‌های زیادی می‌داد.

بیشتر رقبای این استارت‌آپ فروخته یا تعطیل شدند و شرکت‌هایی که باقی ماندند هم فعالیت‌های خود را محدودتر و پیک‌های موتوری‌شان را اخراج کردند و هم انبارهای خود را فروختند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

استارت‌آپ «گیتیر» که در مارس ۲۰۲۲ میلادی تا ۱۱.۸ میلیارد دلار ارزش داشت، در آوریل سال گذشته ارزشش به ۶.۵ میلیارد دلار کاهش یافت.

در هر حال بازار همچنان رقابتی است و شرکت‌های سفارش غذا مانند «اوبر ایتس» و «دلیورو» با سوپرمارکت‌ها برای تحویل خواربار به خریداران همکاری می‌کنند و شرکت خرده‌فروشی چندملیتی بریتانیایی «تسکو» و سوپر مارکت آنلاین «اکادو» هم فعال هستند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کدام شهرهای اروپا برای راه‌اندازی استارت‌آپ بهترین هستند؟

استارتاپ نروژی سفارش‌های غذایی را با پهپاد به دست مشتریان می‌رساند

پایان دوره پول ساده و ارزان؛ چالش تازه استارت آپ‌ها برای جذب سرمایه‌گذاران