Eventsمناسبت ها
Loader

Find Us

FlipboardInstagramLinkedinTelegram
Apple storeGoogle Play store
آگهی

دو افسر اوکراینی به ظن مشارکت در طرح ترور ولودیمیر زلنسکی بازداشت شدند

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین
ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سرویس اطلاعاتی اوکراین اعلام کرد که به جزئیات توطئه‌ای برای طراحی قتل ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری این کشور دست یافته و آن را خنثی کرده است.

آگهی

به ادعای مقامات اوکراینی، طراحان این توطئه در آستانه مراسم تحلیف پنجمین دوره ریاست جمهوری ولادیمیر پوتین قصد اجرای آنرا داشتند.

این مراسم روز سه‌شنبه برگزار شد تا ولادیمیر پوتین برای پنجمین بار رسما عهده دار سکان هدایت روسیه طی شش آینده شود.

سرویس‌های اطلاعاتی اوکراین می‌گویند دو شهروند این کشور که در طراحی توطئه ترور ولودیمیر زلنسکی پیش از برپایی مراسم تحلیف ولادیمیر پوتین نقش داشتند، شناسایی و دستگیر شدند.

واسیل مالیوک، رئیس سرویس امنیت دولتی اوکراین در بیانیه‌ای اعلام کرد که عوامل اطلاعاتی روسیه برای انجام این مامویت به دنبال افراد نزدیک به سرویس اطلاعات امنیت رئیس جمهوری در ارتش بودند.

به ادعای این مقام ارشد اطلاعاتی اوکراین، افراد به خدمت گرفته شده برای ماموریت قرار بود رئیس جمهوری را به گروگان‌ گرفته و سپس او را به قتل برسانند.

به گزارش آسوشیتدپرس، دو سرهنگ عضو گارد دولتی اوکراین که بر امنیت مقامات عالی نظارت داشتند، به ظن مشارکت در این طرح بازداشت شده‌اند.

گفته می‌شود که این افسران بلند‌پایه پیش از تهاجم نظامی تمام‌عیار روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ به استخدام سرویس‌های اطلاعاتی روسیه درآمده بودند.

به گزارش آسوشیتدپرس، دست زدن به جرم خیانت بر اساس قوانین کشور اوکراین مشمول مجازات حبس ابد است.

گفته می شود که مسکو هدایت این عملیات را برعهده داشته و سه جاسوس روس که از آنها به عنوان «همدست» یاد شده در طراحی و اجرای آن مشارکت داشته‌اند.

بنا به برخی گزارش‌ها، طرح دیگری نیز شامل شناسایی مکان دقیق حضور مقامات ارشد اوکراینی و هدف قرار دادن آنها ابتدا با راکت و سپس با موج دیگری از حملات پهپادهای و موشکی در دست بررسی و اجرا بوده است.

اوکراین پیش‌تر نیز مدعی شده بود که تلاش‌هایی هدایت شده از سوی روسیه برای کشتن رئیس جمهوری این کشور را شناسایی و خنثی کرده است.

ولودیمیر زلنسکی، خود نیز سال ۲۰۲۲ میلادی ادعا کرده بود که دست کم ۱۰ بار هدف سوقصد طراحی شده از سوی روسیه قرار گرفته است.

دادستانی در لهستان ماه گذشته اعلام کرد که یک تبعه کشورش به اتهام تدارک جاسوسی برای سرویس اطلاعات نظامی کرملین با هدف اجرای توطئه ترور رهبر اوکراین دستگیر و بازداشت شده است.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بروکسل بر توانمندسازی صنایع دفاعی اوکراین و اتحادیه اروپا برای مقابله با تجاوز روسیه تاکید کرد

دیده‌بان حقوق بشر: ارتش روسیه دستکم ۱۵ سرباز اوکراینی تسلیم‌شده را اعدام کرده است

ماکرون: گزینه اعزام نیرو به اوکراین در صورت پیشروی روسیه و درخواست‌ کی‌یف منتفی نیست