Eventsمناسبت ها
Loader

Find Us

FlipboardInstagramLinkedinTelegram
Apple storeGoogle Play store
آگهی

جنگ اوکراین؛ روسیه عملیات زمینی به خارکیف را آغاز کرد

حمله روسیه به خارکیف
حمله روسیه به خارکیف Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نیروهای روسیه روز جمعه در نزدیکی خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین در شمال شرقی این کشور، حمله زمینی را ترتیب داده و به پیشروی‌های کوچکی در این جبهه دست یافتند.

آگهی

وزارت دفاع اوکراین اعلام کرد که با شدت گرفتن درگیری‌ها در مناطق مرزی این منطقه، اوکراین نیروهای کمکی فرستاده است. این دستگاه دولتی کی‌یف همچنین اضافه کرده که روسیه شهر مرزی ووچانسک هم مرز با منطقه بلگورود  را با بمب‌های هدایت‌شونده هوایی و توپخانه مورد هدف قرار داده است.

این حملات در حالی رخ داده که از حدود پاییز دو سال پیش، نیروهای روسی به دلیل ضد حملات ارتش اوکراین تقریبا از کل منطقه خارکیف خارج شده بودند و دیگر حملاتی از سوی مسکو به این منطقه صورت نگرفته بود.

در همین رابطه ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، در یک کنفرانس خبری در کی‌یف گفت: «روسیه موج جدیدی از اقدامات ضد تهاجمی را در این سمت آغاز کرده است.» 

پیش‌تر اوکراین در مورد تجمع روسیه در این منطقه هشدار داده بود که به طور بالقوه نشان دهنده آماده سازی برای حمله یا تلاشی برای منحرف و زمین گیر کردن مدافعان کم تعداد و فرسوده اوکراین بود.

زلنسکی گفته است که روسیه ممکن است در بهار یا تابستان امسال برای یک حمله بزرگ تهاجمی آماده شود. او به خبرنگاران گفت که نیروهای کی‌یف برای مقابله با حمله روز جمعه آماده شده‌اند، اما ممکن است مسکو نیروهای بیشتری به این منطقه اعزام کند.

وزارت دفاع اوکراین هم در این رابطه گفت: «حدود ساعت ۵ صبح دشمن تلاش کرد تا خط پدافندی ما را زیر پوشش خودروهای زرهی شکست دهد. تا به حال این حملات دفع شده‌اند اما نبردها با شدت‌های متفاوت ادامه دارند.»

بر اساس گزارش مقامات محلی، یک غیرنظامی در جریان حملات صبحگاهی در ووچانسک در منطقه خارکیف کشته و پنج غیرنظامی دیگر زخمی شدند. یک غیرنظامی دیگر نیز در جریان حمله در شهر چرکاسکی تیچکی در شمال خارکیف کشته شد.

فرماندار منطقه خارکیف هم وقوع درگیری‌ها را تایید کرده است اما هنوز هیچ اظهار نظر رسمی از سوی روسیه منتشر نشده است.

اوله سنهوبوف، فرماندار منطقه خارکیف در اظهاراتی با تایید این حملات اضافه کرد که در اثر گلوله‌باران شدید مناطق مرزی توسط روسیه دست‌کم دو غیرنظامی کشته و ۵ نفر هم زخمی شدند

ووچانسک شهر مرزی است که پیش از آغاز جنگ حدود ۱۷ هزار نفر جمعیت داشت اما اکنون تنها چند هزار نفر سکنه در آن باقی مانده؛ مقام‌های اوکراینی می‌گویند به دلیل گلوله‌باران شدید به تخلیه غیرنظامیان از این منطقه و محدوده‌های اطراف کمک خواهند کرد.

نگرانی‌های اوکراین در مورد اهداف کرملین در منطقه خارکیف زمانی افزایش یافت که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، خواستار ایجاد یک منطقه حائل در داخل خاک اوکراین شد. او با اشاره به اینکه این اقدام پاسخی در مقابل ارسال تسلیحات و مهمات جدید آمریکایی برای اوکراین است تاکید کرده بود که ایجاد این منطقه حائل برای محافظت از روسیه در برابر گلوله‌باران اوکراین و حملات مرزی ضروری است.

از آن زمان، خارکیف که به دلیل نزدیکی به روسیه به شدت آسیب‌پذیر است، با حملات هوایی که زیرساخت‌های برق منطقه را تخریب کرده، مورد حمله قرار گرفته است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

بیش از دو سال پس از تهاجم، روسیه برتری میدان نبرد را دارد و اوکراین با کمبود نیروی انسانی و ذخایر گلوله توپخانه و پدافند هوایی مواجه است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

توافق اصولی اتحادیه اروپا برای استفاده از «سود» دارایی‌ روسیه؛ اوکراین مصادره «اصل پول» را می‌خواهد

اوکراین: در ساخت پهپادهای تهاجمی با برد بالا به تولیدی برابر با روسیه دست یافته‌ایم

روسیه: فرانسه به اوکراین نیرو اعزام کند آنها را هدف می‌گیریم