راهبردهایی برای تغذیهٔ پایدار و کاهش دورریز خوراک در جهان

راهبردهایی برای تغذیهٔ پایدار و کاهش دورریز خوراک در جهان
Copyright euronews
Copyright euronews
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

مطابق برآوردها سالانه ۱۷ درصد از خوراک موجود برای مصرف دورریخته می‌شود، یعنی ۹۳۱ میلیون تن غذا در سال.

آگهی

سازمان ملل از مردم، شرکت‌ها و دولت‌ها خواسته دورریز خوراک را کاهش دهند و بیش‌ازپیش به سوی اقتصاد چرخشی بروند.

هدف این سازمان آن است که گرسنگی در جهان تا سال ۲۰۳۰ به صفر برسد، و بنابراین از شرکت‌ها بزرگ و نهادها خواسته است به ۲/۴ میلیارد نفر از جمعیت جهان که غذای کافی ندارند کمک کنند. همزمان‌، تقاضا برای تغذیهٔ پایدار درحال افزایش است و دولت‌ها و نهادهای بین‌المللی برای حفظ زمین بیش‌ازپیش مردم را به تغییر رژیم غذایی ترغیب می‌کنند.

سرآشپز معروف لیلا فتح‌الله، که مشاور سازمان ملل در امر دورریز خوراک نیز هست می‌گوید می‌توان از مرحله خرید تا نگهداری و تهیهٔ غذا در مواد غذایی صرفه‌جویی کرد. او می‌گوید:‌ «وقتی به بازار می‌رویم برای کل هفته خرید می‌کنیم بنابراین چیزی نمی‌خریم که آخر هفته دور بریزیم. باید ریاضی‌وار میزان مصرف‌ را حساب کرد و همانقدر غذا پخت، و باقی را به دیگران داد، قبل از هر چیز، اگر مواد اولیه در آشپزخانه زیاد است، باید همانها را مصرف کرد.»

اما برای آگاهی بیشتر از راهبرد تغذیه پایدار در هتل‌ها، چندی پیش سری به هتل والدورف آستوریا در لوسیل قطر زدیم و با اما بنکس، یکی از پیشگامان تحول شیوهٔ تغذیه در سفر، و دیوید جکسون، عضو شرکت وینواو که با دورریز غذا مقابله می‌کند گفتگو کردیم.

استفاده از متخصصان و هوش مصنوعی برای کاستن از دورریز خوراک

اما بنکس، یکی از پیشگامان تحول شیوهٔ تغذیه، که مدتی است با هتل والدورف آستوریا در لوسیل قطر همکاری می‌کند می‌گوید: «بررسی‌ها نشان می‌دهد که دورریز غذا در قطر طی ماه رمضان و در اعیاد و جشن‌ها بین ۲۵ تا ۵۰ درصد بیشتر می‌شود، که نگران‌کننده است. بنابراین ما منوهای خاصی را برای افطار و سحر تدارک دیدیدم تا مهمانان هتل بیش‌ازپیش دربارهٔ مسئلهٔ دورریز غذا بیندیشند.»

آنها همچنین تصمیم گرفته‌اند از تولیدات و محصولات محلی استفاده کنند و استفاده از پلاستیک‌ها را تا حد ممکن کاهش دهند. همچنین به کمک هوش مصنوعی دورریز خوراک را ردیابی و ارزیابی کرده‌اند تا در آینده آن را به حداقل برسانند.

شرکت ویناو در ۶۷ کشور دنیا با هزاران آشپز همکاری دارد و با ساخت ابزارهای هوش مصنوعی کمک می‌کند تا دورریز خوراک در آشپزخانه‌ها به نصف برسد و به‌این‌ترتیب آنها پرسودتر و پایدارتر باشند.

دیوید جکسون، عضو این شرکت می‌گوید: «ما به کامپیوتر می‌آموزیم که در آشپزخانه غذاهایی را که دورریخته می‌شود تشخیص دهد. داده‌های ما مشخص می‌کند غذاها دقیقا کجا و به چه شکل دورریخته می‌شوند و راه‌کار تغییر وضع چیست. می‌توان با استفاده از علوم رفتاری نکات خاصی را در کار گنجاند که سبب کاهش دورریز غذا شود و همزمان رضایت مشتریان را نیز افزایش دهد.»

هفتهٔ سبز اروپا؛ رویدادی مهم در حرکت به سوی اقتصاد پایدار

هفتهٔ سبز اروپا که تازه آغاز شده فرصتی است برای جشن گرفتن پیشرفت‌های کنونی، و ترغیب هرچه بیشترِ افراد و مؤسسات به اقدام جدی برای حفظ و احیای محیط زیست.  بیست سال است که این مراسم سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیرانِ اروپایی را گردهم می‌آورد تا دربارهٔ سیاست کلی محیط زیست گفتگو کنند. 

ادالبرت جانز، سخنگوی زیست‌محیطی اتحادیهٔ اروپا دربارهٔ سابقه و اهمیت این رویداد می‌گوید: «به‌لحاظ همفکری و حرکت به‌سوی اقتصاد پایدار، رویداد واقعا مهمی است. برای کمیسیونِ فعلیِ اروپا اولویت در رسیدن به توسعهٔ سبز و پایدارتری بیشتر است تا بتوان برمبنایی استوارتر و بدون نابودکردن آب‌وهوا و طبیعت به رونق اقتصادی رسید.»

هم‌رسانی این مطلب

مطالب مرتبط

رژیم غذایی مدیترانه‌ای چیست و چطور به سلامت ما کمک می‌کند؟

افزایش دورریز غذا در اتحادیه اروپا؛ خانوارها و رستوران‌ها در جا زدند و ضایعات تولیدکنندگان بالا رفت

تبادل؛ نگاهی به اقتصاد آب و این‌که چرا باید آب امری سیاسی باشد؟