وعده خبرگزاری نزدیک به سپاه: با کاهش تخفیف قیمت نفت به چین یارانه نقدی مردم ۵۰ درصد افزایش می‌یابد

عکس آرشیوی است
عکس آرشیوی است Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران در واکنش به گزارش خبرگزاری رویترز در مورد احتمال توقف صادرات نفت ایران به چین به دلیل کاهش تخفیف‌های قیمتی توسط ایران، مدعی شد که اقدام ایران منجر به افزایش درآمد نفتی کشور و فراهم شدن امکان افزایش یارانه نقدی مردم می‌شود.

آگهی

خبرگزاری رویترز روز جمعه به نقل از منابع اختصاصی خود گزارش داد که ایران تخفیف‌های قیمتی خود را برای مشتریان چینی از ۱۰ دلار در ماه نوامبر به ۵ تا ۶ دلار در ماه های دسامبر و ژانویه کاهش داده است. 

بر پایه این گزارش با توجه به این که نفت خام ایران در حال حاضر حدود ۱۰ درصد از واردات نفت چین را تشکیل می‌دهد و در مقابل ۹۰ درصد نفت صادراتی ایران مقصد جز چین ندارد، درخواست قیمت‌های بالاتر از سوی ایران می‌تواند منجر به گرایش بیشتر چین به خرید نفت ونزوئلا و روسیه شود و صادرات نفت ایران به این کشور را متوقف کند. 

اما خبرگزاری فارس روز یکشنبه نوشت: «با تداوم این روند [کاهش تخفیف قیمتی] در سال ۲۰۲۴، درآمد نفتی ایران (با فرض فروش سال ۲۰۲۳) ۳.۸ میلیارد دلار افزایش می‌یابد؛ رقمی که می‌تواند یارانه نقدی دولت به مردم را ۵۰ درصد افزایش دهد.»

این خبرگزاری همچنین افت ۳۰۰ هزار بشکه‌ای فروش نفت ایران به چین را در ماه دسامبر نسبت به نوامبریک نوسان طبیعی تعبیر و تاکید کرد که روند کلی صادرات نفت ایران به چین همچنان صعودی است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

فارس در عین حال با نقل داده‌های موسسه کپلر، گزارش داد که درآمد نفتی ایران در سال ۲۰۲۳ نسبت به ۲۰۲۰ چهار برابر شده و ۳۰ میلیارد دلار افزایش یافته است. 

البته گمرک ایران دو هفته پیش اعلام کرد که صادرات نفت ایران در ۹ ماهه سال خورشیدی ۱۴۰۲ به ۲۶ میلیارد دلار رسیده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مسکو: تقریبا مقصد کل صادرات نفت روسیه دو کشور آسیایی است

پیش‌بینی قیمت نفت در سال ۲۰۲۴: چه سرنوشتی در انتظار بازار جهانی است؟

رکورد شکنی قیمت ارز در بازار ایران؛ دلار از ۶۵ هزار و ۳۰۰ تومان گذشت، یورو به مرز ۷۱ هزار تومان رسید