تجربه‌های اروپایی؛ در کدام کشورهای عضو اتحادیه اروپا می‌توان مالیات بر درآمد کمتری پرداخت؟

مالیات بر درآمد
مالیات بر درآمد Copyright CANVA
Copyright CANVA
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مالیات بر درآمدِ افراد در کشورهای عضو اتحادیه اروپا نرخ‌های واحدی ندارد و هر کشور بر پایه قانون بودجه سالانه خود، سطح درآمد تحت معافیت مالیاتی و نرخ‌های صعودی سطوح دیگر درآمدی را تعیین می‌کند. اما شهروندان کدام کشورها مالیات بیشتر و کدامیک مالیات بر درآمد کمتری می‌پردازند؟

آگهی

فرانسه برای سال ۲۰۲۴، درآمد مشمول مالیات تا سقف ۱۱ هزار و ۲۹۴ یورو در سال را از شمول پرداخت مالیات بر درآمد معاف کرده است ولی این رقم توسط دولت آلمان ۱۱ هزار و ۶۰۴ یورو تعیین شده است. 

دولت سوئد هم برای افراد بالای ۶۵ سال که درآمدی تا سقف ۲۴ هزار و ۲۳۸ کرون (۲۱۳۱ یورو) نرخ مالیاتی صفر درصدی را در نظر گرفته است. 

البته این معافیت‌ها همه‌گیر نیست، مثلا اما دولت ایتالیا اعلام کرده دارندگان درآمد مشمول مالیات (دریافتی پس از اعمال کسورات قانونی) تا سقف ۲۸ هزار یورو در سال باید معادل ۲۳ درصد آن را به عنوان مالیات بپردازند.

اما در تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا محاسبه مالیات بر درآمد نه تنها بر اساس نرخ‌های پلکانیِ وابسته به سطوح مختلف درآمدی محاسبه می‌شود، بلکه شرایطی همچون تجرد و زندگی مشترک، تعداد فرزندان و نیز تک سرپرست بودن خانوارها بر مالیات مشمول افراد تاثیرگذار است.  

در حال حاضر، نرخ‌های پلکانی مالیات بر درآمد از صفر تا ۵۵ درصد در کشورهای مختلف اتحادیه اروپا متفاوت است. 

به عنوان نمونه، بالاترین نرخ مالیات بر درآمد در آلمان هم ۴۵ درصد است ولی تنها برای درآمدهای بالاتر از ۲۷۷ هزار و ۸۲۶ یورو اعمال می‌شود.

اما در فرانسه این نرخ برای درآمدهای بالای ۱۷۷ هزار و ۱۰۶ یورو در سال ۲۰۲۴ به ۴۵ درصد می‌رسد.

مثلا اگر فردی در سال ۲۰۲۴ معادل ۳۰ هزار یورو دریافتی داشته باشد، مالیات او توسط وزارت دارایی فرانسه این گونه محاسبه می‌شود: ۲۲۸۶.۲۳ یورو=۳۰٪*۳۶۰.۹۰+۱۱٪*۱۹۲۵.۳۳+۰*۱۱۲۹۴ که معادل ۷.۶۲ درصد درآمد سالانه او می‌شود. 

اما بالاترین نرخ مالیات بر درآمد در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا در اتریش تعیین شده که ۵۵ درصد درآمد بالای ۱ میلیون یورو را شامل می‌شود. 

همچنین در کشورهایی مثل بلغارستان و رومانی این نرخ به ۱۰ درصد نیز می‌رسد.

البته در برخی کشورها به ویژه در اروپای شمالی افزون بر این نرخ‌ها، مالیات‌های دیگری نیز تحت عنوان مالیات ایالتی یا عوارض همیاری نیز بسته به سطح درآمد، مشمول افراد می‌شود. 

آخرین بررسی سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) که بر پایه داده‌های سال ۲۰۲۲ انجام شده، نشان می‌دهد که در عمل افرادِ صاحب درآمد، بسته به شرایط زندگی خانوادگی و تخفیف‌های قانونی مرتبط با آن، به طور متوسط با نرخ‌های متفاوتی مالیات پرداخت می‌کنند. 

بر پایه این بررسی، به طور متوسط خانوارهای تک سرپرستِ فاقد فرزند در بلژیک از سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا مالیات بر درآمد بیشتری می‌پردازند، در حالی که این نرخ مالیات بر درآمد آنها به طور متوسط به ۴۰.۳ درصد می‌رسد، خانوارهای مشابه در استونی به طور میانگین ۱۸.۴ درصد از درآمد خود را به عنوان مالیات به دولت پرداخت می‌کنند. 

در میان کشورهای اروپاییِ مورد بررسی، پایین‌ترین نرخ مالیات بر درآمد خانوارهای تک سرپرست و دو سرپرستی که دارای دو فرزند هستند در جمهوری چک ثبت شده که متوسط این نرخ به ترتیب به ۸.۱ و ۳.۱ درصد می‌رسد.  

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

اما در میان کشورهای اروپایی، خانوارها در سوئد و فنلاند فارغ از شرایط آنها به طور متوسط ۳۱.۱ و ۲۴.۳ درصد از درآمد خود را در قالب مالیات بر درآمد به دولت پرداخت می‌کنند ولی در سایر کشورهای مورد بررسی زندگی مشترک و داشتن فرزند نرخ عملیاتی مالیات بر درآمد خانوارها را کاهش می‌دهد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تجربه‌های اروپایی؛ چگونه می‌توان لوله‌کش شد و در کدام کشور اروپا می‌توان درآمد بیشتری کسب کرد؟

تجربه‌های اروپایی؛ انتقال سوابق پرداخت حق بیمه بازنشستگی به کشور دیگر چگونه ممکن است؟

نرخ تورم در حوزه پولی یورو «به‌طور غیرمنتظره» کاهش یافت