از دادگاه رسیدگی به پرونده سرقت دست‌نویس اشعار «هتل کالیفرنیا» چه می‌دانیم؟

Members of The Eagles, from left, Timothy B. Schmit, Don Henley, Glenn Frey and Joe Walsh
Members of The Eagles, from left, Timothy B. Schmit, Don Henley, Glenn Frey and Joe Walsh Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سه مرد در ایالات متحده، در دادگاه پیچیده‌ای که از روز چهارشنبه ۲۱ فوریه در نیویورک آغاز می‌شود، متهم به توطئه برای مالکیت و فروش غیرقانونی اشعار دست‌نویس گروه نامدار «ایگلز» شده‌اند.

آگهی

ترانه «هتل کالیفرنیا» اولین بار در سال ۱۹۷۶ میلادی از آلبومی با همین نام منتشر شد و متن دست‌نویس این اشعار نیز اولین بار در همان دهه ۱۹۷۰ میلادی ناپدید شدند.

اشعار این ترانه توسط دان هنلی (خواننده گروه ایگلز) و با مشارکت گلن فرای (از بنیانگذاران این گروه) نوشته شده بود و پس از انتشار، ترانه «هتل کالیفرنیا» به یک پدیده فرهنگی و یکی از شناخته‌شده‌ترین ترانه‌های روی کره زمین تبدیل شد.

اکنون، یعنی نزدیک به نیم قرن بعد از آغاز پخش این ترانه، صفحات دفترچه زردرنگی که «دان هنلی» اشعار اصلی را در آن نوشته بود، در مرکز یک دعوای حقوقی قرار گرفته است.

این پرونده پیچیدگی‌های بسیار و چندین طرف دعوا دارد و مملو از داستان‌های متناقضی است که دادستان‌ها باید در دادگاه در راه رمزگشایی و درک بهتر آنها تلاش کنند.

From left, Glenn Horowitz, Craig Inciardi and Edward Kosinski
From left, Glenn Horowitz, Craig Inciardi and Edward KosinskiAP Photo

متهمان این پرونده چه کسانی هستند؟

سه متهم این پرونده که همگی در دنیای کلکسیون‌ها کاملا شناخته شده‌اند، متهم به «توطئه برای مالکیت و تلاش برای فروش نسخه‌های خطی» این اثر و سایر آثار موفق گروه «ایگلز» شدند؛ آنهم در حالی که حق چنین کاری را نداشته‌اند.

این سه نفر عبارتند از گلن هوروویتز (فروشنده کتاب‌های کمیاب)، کرگ اینچیاردی (متصدی سابق تالار مشاهیر راک اند رول) و ادوارد کوسینسکی (فروشنده یادگاری‌های منحصربفرد).

گلن هوروویتز پیش از این نیز معاملات بزرگی را در موضوع کتاب‌ها و آرشیوهای کمیاب انجام داده و قبلاً نیز درگیر اختلافات مالکیتی بوده است. از جمله اختلافات مالی مرتبط با نویسنده کتاب «بر باد رفته» اثر مارگارت میچل که درنهایت حل و فصل شد.

کرگ اینچیاردی در نمایشگاه‌های قابل توجهی برای تالار مشاهیر راک مستقر در کلیولند کار کرده و کوسینسکی نیز یکی از مدیران فیلم «گتا هو یات» بوده است.

آنها پیش از نیز در موضوع فروش اموال شخصی هنرمندان در قالب کلکسیون‌های متعلق به مشاهیر، درگیر پرونده‌های حقوقی متعددی بودند که یکی از آنها شکایت ناموفق مدونا بوده است.

اتهامات چیست؟

این سه مرد در واقع متهم به سرقت دست‌نوشته‌های «ایگلز» نیستند، بلکه متهم به تلاش برای فروش این اسناد هستند؛ آنهم در حالی که می‌دانستند «دان هنلی» اعلام کرده بود که آنها دزدیده شدند.

بخشی از اسنادی که آنها سعی در فروششان داشتند، بیش از ۸۰ صفحه از متون پیش‌نویس اشعار آلبوم «هتل کالیفرنیا» بوده است؛ از جمله متونی که هنوز هم اهل هنر درباره معنای هر عبارت از اآنها بحث‌های فراوان دارند.

این اسناد شامل متون پیش‌نویس آهنگ‌هایی از جمله «زندگی در مسیر سریع» و «کودک جدید در شهر» نیز می‌شود و ایروینگ آزوف، مدیر آثار گروه ایگلز این اسناد را «تکه‌های غیرقابل جایگزین از تاریخ موسیقی» توصیف کرده است.

این سه مرد می‌گویند که بی‌گناه هستند و وکلای آن‌ها نیز گفته‌اند که این افراد، اسناد را از طریق نویسنده‌ای که با ایگلز کار می‌کرده به دست آورده‌اند و بنابراین جرمی مرتکب نشده‌اند.

اما دادستان منطقه منهتن می‌گوید که متهمان می‌دانستند که دارند فریب می‌خورند و این کار را «آگاهانه» انجام داده‌اند تا بتوانند مناقشات بر سر مالکیت اسناد را پنهان کنند.

حال سوال این است که اگر این سه نفر متهم به سرقت این اسناد نیستند، پس متن اصلی این ترانه‌ها چگونه ناپدید شده بودند؟

اینجاست که قضیه پیچیده می‌شود زیرا درواقع هیچکس به «سرقت اسناد» متهم نشده است؛ با این وجود دادستان همچنان باید ثابت کند که اسناد به سرقت رفته است.

Fugs founding members Tuli Kupferberg, right, and Ed Sanders, seated
Fugs founding members Tuli Kupferberg, right, and Ed Sanders, seatedAP Photo

رد پای «اد سندرز»

بخش قابل توجهی از اختلافات در این پرونده، به تعاملات میان گروه ایگلز با «اد سندرز» مربوط می‌شود؛ یعنی ترانه‌سرا و عضو قدیمی گروه «د فوگز» در دهه ۶۰ میلادی.

«اد سندرز» در اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ میلادی روی یک بیوگرافی از گروه «ایگلز» کار می‌کرد که البته هرگز منتشر نشد.

آگهی

اگرچه در پرونده جاری «اد سندرز» به چیزی متهم نشده، اما از او به عنوان فروشنده این اسناد به گلن هوروویتز یاد می‌شود و هوروویتز نیز همین اسناد را به اینچیاردی و کوسینسکی فروخته است.

بر اساس اسناد دادگاه، «اد سندرز» در نامه‌ای در سال ۲۰۱۲ میلادی نوشته است که دقیقاً به خاطر نمی‌آورد که چگونه متن این ترانه‌ها را به دست آورده است.

دان هنلی، خواننده گروه ایگلز که اکنون ۷۶ ساله است نیز به هیأت منصفه گفته است که هرگز اشعار را برای انجام پروژه بیوگرافی گروه، در اختیار «اد سندرز» نگذاشته است.

با این وجود، وکلای سه متهم این پرونده، ادعای «دان هنلی» را قبول ندارند و می‌گویند که او بطور «داوطلبانه» متن ترانه‌ها را به «اد سندرز» داده است و با طرح این شکایت «بطور غیرمنصفانه شهرت حرفه‌ای‌ موکلانشان را خدشه‌دار می‌کند».

مطابق کیفرخواست، «اد سندرز» نیز ادعا کرده که در زمان کار روی بیوگرافی گروه ایگز «هر کاغذی که را می‌خواست از خانه دان هنلی در مالیبو برای او فرستاده می‌شد».

آگهی

بر همین اساس انتظار می‌رود که دان هنلی که همزمان درگیر تور ایگلز در سراسر ایالات متحده است، در میانه فعالیت هنری‌اش در دادگاه نیز حاضر شود و شهادت دهد.

یکی دیگر از ابهامات این پرونده این است که شهادت‌های هر سه متهم در این موضوع که این دست نوشته‌ها را چگونه به دست آوردند، با یکدیگر متفاوت است و تناقض‌هایی دارد.

«اد سندرز» نیز یکبار در جریان تحقیقات گفته است که این دست‌نوشته‌ها را در رختکن پشت صحنه و در حالی که دور انداخته شده بودند، یافته و یک بار دیگر گفته است که آنها را از دستیار صحنه یا زمانی که «مطالب زیادی از افراد مختلف درباره ایگلز» جمع آوری می‌کرد، به دست آورده است.

یکی از دادستان‌ها نیز استدلال کرده است که «اد سندرز» این اسناد را از گلن فرای، بنیانگذار ایگلز که در سال ۲۰۱۶ درگذشت و دیگر نمی‌تواند حقایق را تأیید کند، به دست آورده است.

انتظار می‌رود که از مسیر این محاکمه، بار دیگر نگاهی نیز به فعالیت‌های خلاقانه این گروه طی ۵ دهه گذشته بشود.

آگهی

آلبوم «هتل کالیفرنیا» همچنان یکی از موفق‌ترین آلبوم‌های راک تاریخ است. طی سال‌ها ۲۶ میلیون نسخه از این آلبوم در سراسر ایالات متحده فروخته شده و در این موضوع، تنها با برخی از آثار مایکل جکسون قابل مقایسه است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گلن فری هتل کالیفرنیا را ترک کرد

حضور دوباره گروه موسیقی «ایگلز اف دث متال» در پاریس

ایگلز آف دث متال در پاریس بازهم ترانه سرداد