هنرمندان چهره الکسی ناوالنی را روی دیوار بنای یادبود شوروی در وین نقاشی کردند

نقاشی دیواری چهره ناوالنی در اتریش
نقاشی دیواری چهره ناوالنی در اتریش Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

گروه دو نفره هنرمندان گرافیتی اتریشی به نام جوئل گامنو، با اسپری چهره الکسی ناوالنی را روی دیوار پشتی بنای یادبود ارتش سرخ شوروی سابق نقاشی کرده و بازخوردهای مثبتی از مردم دریافت کردند، اگرچه انتقادهایی نیز از سوی برخی گروه‌ها مبنی بر سوء استفاده سیاسی از این بنای یادبود مطرح شد.

آگهی

این نقاشی در واقع شامل دو پرتره بزرگ الکسی ناوالنی، رهبر اپوزیسیون روسیه است که روز چهارشنبه ۲۷ مارس (۸ فروردین) روی این دیوار نقش بست. این دیوار از زمان حمله روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲ تا پیش از این با دو رنگ آبی و زرد، رنگ‌های پرچم اوکراین پوشیده شده بود.

جاناتان گمپرل، یکی از دو عضو این تیم هنر خیابانی، می‌گوید: «ایده خوبی است که در پشت یک بنای یادبود، یک بیانیه سیاسی یا پرچم اوکراین را انتخاب کنیم، و علاوه بر آن ناوالنی را نقاشی کنیم که همیشه از دولت روسیه به شدت انتقاد می‌کرد.»

ناوالنی که به عنوان سرسخت‌ترین دشمن ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه اعتراضات گسترده ضد کرملین را به راه انداخت، در حالی که دوره محکومیت ۱۹ سال زندانش را در مکانی دورافتاده نزدیک به قطب شمال سپری می‌کرد، در ۱۶ فوریه جان باخت.

دولت‌های غربی دست داشتن شخص پوتین در مرگ ناوالنی را محتمل می‌دانند اما مقامات مسکو می‌گویند که او به مرگ طبیعی فوت کرده است.

دیوار مورد بحث بخشی از کاخ شوارتزنبرگ متعلق به خانواده نجیب‌زاده کارل شوارتزنبرگ وزیر خارجه سابق چک است که در ماه نوامبر درگذشت.

خود این بنای تاریخی که به «یادبود قهرمانان ارتش سرخ» معروف است، در سال ۱۹۴۵ رونمایی شد و برای گرامی‌داشت یاد ۱۷ هزار سرباز شوروی پیشین که در نبرد برای آزادی وین در طول جنگ جهانی دوم کشته شدند، ساخته شده است.

اتریش در سال ۱۹۳۸ توسط نازی‌ها ضمیمه خاک آلمان شد و در سال ۱۹۵۵ حاکمیت کامل خود را بازیافت.

دو نقاش چهره ناوالنی تا کنون بازخوردهای بسیار مثبتی دریافت کرده‌اند. گامپرل می‌گوید: «بسیاری از روس‌ها به ما می‌گویند که برایشان مهم است که ما نقاشی را انجام دهیم، زیرا آنها در این منطقه زندگی می‌کنند. و دیدن آن برایشان خوب است.»

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

دیانا، ساکن وین، نظیر همین حس را بازگو و تحسین خود از این اثر هنری را چنین ابراز کرد: «من فکر می‌کنم این اثر هنری فوق‌العاده خوب است. می‌اندیشم بسیار خوب است که چنین چیزی را در چنین مکان مهمی داشته باشیم.»

توماس وبر، سیاستمدار محلی و نماینده نئوس، حزب لیبرال اتریش، حمایت خود از این اقدام را اعلام کرد و گفت: «من فکر می‌کنم این یک ایده عالی است که ما در وین علنا نشان می‌دهیم آزادی و دموکراسی را ترجیح می‌دهیم و روسیه‌ای متفاوت را می‌خواهیم. روسیه‌ای بدون جنایتکار جنگی، یعنی پوتین که اکنون در آن در مصدر است.»

با این حال، کی‌سورس، گروهی که رسانه‌های اتریشی آن را نزدیک به سفارت روسیه توصیف می‌کنند، در پستی در شبکه ایکس از این که از دیوار پشت بنای یادبود سربازان شوروی «برای اهداف سیاسی سوء‌استفاده شده» انتقاد کرده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بافتنی‌های پشمی مادربزرگ ۹۴ ساله و شگفتی‌هایش

سرنوشت جسد الکسی ناوالنی پس از یک هفته مشخص شد

«تحلیل شیمیایی جسد» یا «وقت‌کشی کرملین»؛ همسر ناوالنی: پوتین قلب و روحم را کشت ولی مبارزه ادامه دارد