نتایج یک تحقیق: مصرف گوشت قرمز برای دوبار در هفته می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش دهد

گوشت قرمز
گوشت قرمز Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پژوهشگران می‌گویند جایگزینی گوشت قرمز با منابع پروتئینی گیاهی می‌تواند شانس ابتلا به این بیماری را کاهش دهد.

آگهی

محققان در آمریکا دریافته‌اند که مصرف تنها دو بار گوشت قرمز در هفته می‌تواند شانس ابتلا به بیماری دیابت نوع ۲ را در افراد بالا ببرد.

دیابت نوع ۲ یکی از بزرگترین تهدیدات برای سلامت افراد در جهان بوده و طبق آمارهای سازمان جهانی بهداشت با نرخ رشدی بالا در حال شیوع است. 

بیش از ۴۰۰ میلیون نفر در دنیا به این بیماری مبتلا هستند، در حالی که تخمین زده می‌شود میلیون‌ها نفر دیگر نیز بدون اینکه تشخیصی رسمی برایشان انجام گرفته باشد در وضعیت ابتلا به سر می‌برند. این بیماری علت اصلی نابینایی، نارسایی کلیه، حملات قلبی، سکته مغزی و قطع اندام تحتانی محسوب می‌شود.

در مطالعه‌ای که در دانشگاه هاروارد انجام شد، پژوهشگران نزدیک به ۲۲۰ هزار نفر در آمریکا را مورد بررسی قرار دادند و سپس از این افراد خواستند تا هر دو تا چهار سال یکبار، پرسشنامه‌هایی را درباره رژیم غذایی خود تکمیل کنند. در این مدت بیش از ۲۲ هزار نفر از آنها به دیابت نوع ۲ مبتلا شدند.

یافته‌های این تحقیق نشان داد خطر ابتلا به این عارضه در افرادی که بیشترین میزان مصرف گوشت قرمز را داشتند، در مقایسه با افرادی که کمترین میزان مصرف را داشتند، ۶۲ درصد بیشتر بود.

این پژوهش همچنین نشان داد هر وعده اضافی روزانه گوشت قرمز فرآوری شده با ۴۶ درصد احتمال بیشتر ابتلا به دیابت نوع ۲ مرتبط است. این در شرایطی بود که هر وعده اضافی روزانه گوشت قرمز فرآوری نشده، با خطر ۲۴ درصد بیشتر ابتلا ارتباط داشت.

محققان در پژوهش خود همچنین یک وعده گوشت قرمز در روز را با منبع پروتئینی دیگری جایگزین کردند و دریافتند که مصرف آجیل و حبوبات با کاهش ۳۰ درصدی خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ و جایگزینی لبنیات با کاهش ۲۲ درصدی خطر مرتبط بود.

مطالعات قبلی ارتباط بین مصرف گوشت قرمز و خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را نشان داده بودند، اما محققان می‌گویند تحقیقات جدید سطح اطمینان بیشتری در مورد این ارتباط ارائه می‌کند.

محققان نسبت به مصرف گوشت‌های قرمز فرآوری شده هشدار می‌دهند
محققان نسبت به مصرف گوشت‌های قرمز فرآوری شده هشدار می‌دهندعکس: آسوشیتد پرس

شیائو گو، پژوهشگر فوق‌دکترا در دانشکده بهداشت عمومی هاروارد، در این باره گفت: «یافته‌های ما قویاً از آن دسته رژیم‌های غذایی حمایت می‌کند که در آنها مصرف گوشت قرمز محدود شده است. این مطلب در هر دو مورد گوشت قرمز فرآوری‌شده و فرآوری نشده صدق می‌کند.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

والتر ویلت، استاد اپیدمیولوژی و تغذیه در دانشگاه هاروارد و نویسنده ارشد این مطالعه، نیز گفت: «با توجه به یافته‌های ما و مطالعات قبلی دیگران، محدودیت مصرف حدود یک وعده در هفته گوشت قرمز برای افرادی که مایل به بهینه‌سازی سلامت و تندرستی خود هستند، عملی منطقی است.»

دانشمندان در بخش نتایج تحقیق خود آورده‌اند که جایگزینی گوشت قرمز با منابع پروتئین گیاهی سالم هم به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و مقابله با تغییرات آب و هوایی کمک می‌کند و هم مزایای زیست محیطی دیگری را به همراه خواهد داشت.

نتایج مطالعات تازه در نشریه علمی «American Journal of Clinical Nutrition» منتشر شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دانشمندان: نوع رایجی از التهاب معده می‌تواند خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را افزایش دهد

چه چیزی باعث غش کردن می‌شود؟ دانشمندان بالاخره به جواب رسیدند

کاهش مصرف گوشت؛ سهم پروتئین‌های گیاهی تا سال ۲۰۳۵ در اروپا بیشتر می‌شود