جهش استقبال مردان از وازکتومی در فرانسه با وجود روند جهانی نزولی

وازکتومی
وازکتومی Copyright CANVA
Copyright CANVA
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در حالی که استفاده از روش‌های پیشگیری از بارداری زنانه هر ساله در فرانسه و در سراسر جهان افزایش می‌یابد و به طور فزاینده ای متنوع می‌شود، تنها روش‌های پیشگیری از بارداری مردانه که در فرانسه توسط بیمه سلامت بازپرداخت می‌شود، کاندوم (برای افراد زیر ۲۶ سال) و وازکتومی است.

آگهی

وازکتومی روشی قطعی برای پیشگیری از بارداری مردانه است که شامل برش و انسداد مجرای دفران است که از رسیدن اسپرم به مجرای ادرار و در نتیجه انزال جلوگیری می‌کند.

داده‌های سیستم ملی داده‌های سلامتِ (SNDS) فرانسه نشان می دهد که تعداد وازکتومی‌ها از سال ۲۰۱۰ به طور قابل توجهی افزایش یافته است و تعداد سالانه آن طی ۱۲ سال ۱۵ برابر شده است، یعنی از ۱۹۴۰ مورد در سال ۲۰۱۰ به ۳۰ هزار و ۲۸۸ مورد در سال ۲۰۲۲ رسیده است.

در عین حال، تعداد عقیم‌سازی‌های زنان با استفاده از روش‌های بستن لوله‌ها و کاشت ایمپلنت از ۴۵ هزار و ۱۳۸ مورد در سال ۲۰۱۲ به ۲۰ هزار و ۳۲۵ مورد در سال ۲۰۲۲ کاهش یافته و تقریبا نصف شده است.

بدین ترتیب، برای نخستین بار در فرانسه شمار عقیم‌سازی مردان در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ به بالاتر از تعداد عقیم‌سازی زنان رسیده است. در سال ۲۰۲۲، در مقابل سه جراحی وازکتومی، دو عمل بستن لوله‌ها و کاشت ایمپلنت انجام شده است.

برخی تحلیلگران، رشد وازکتومی در فرانسه را متاثر از کاهش نابرابری جنسیتی در این کشور می‌دانند. 

اما بررسی منتشر شده در سال ۲۰۲۳ توسط مرکز ملی اطلاعات بیوتکنولوژی در ایالات متحده، نشان می‌داد که استفاده از وازکتومی با وجود رشد استفاده از وسایل پیشگیری از بارداری در سطح جهانی، طی دو دهه گذشته ۶۱ درصد کاهش یافته است.

بر پایه داده‌های این بررسی، انجام جراحی وازکتومی تنها در ۷ کشور از جمله بوتان، برزیل، کلمبیا، کاستاریکا، ایران، مکزیک و نپال، روندی صعودی داشته است، کشورهایی که چندان شرایط خوبی در زمینه برابری جنسیتی ندارند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

البته مطابق قانون مصوب مجلس ایران، انجام جراحی وازکتومی جز در موارد ضروری ممنوع است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نتایج یک تحقیق؛ تاثیرات قرص‌های ضدبارداری بر ابتلای زنان به افسردگی در سنین مختلف چگونه است؟

ایتالیا داروهای پیشگیری از بارداری را برای زنان در هر سنی رایگان می‌کند

محققان یک قرص ضد بارداری برای مردان ساخته‌اند که ۹۹ درصد بر موش‌ها موثر است