پلیس سوئد مجوز قرآن‌سوزی در مقابل مسجد استکهلم را صادر کرد

پلیس سوئد
پلیس سوئد Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

پلیس سوئد اعلام کرد مجوز تجمعی اعتراضی را صادر کرده که سازمان‌دهندگان آن قصد دارند در جریان آن که روز چهارشنبه ۲۸ ژوئن و در آغاز تعطیلات سه روزه عید قربان برگزار می‌شود، یک قرآن را در بیرون مسجد اصلی استکهلم بسوزانند.

آگهی

پلیس سوئد در بیانیه‌ای اعلام کرد که خطرات امنیتی مرتبط با سوزاندن قرآن، «این ماهیت را ندارد که براساس قوانین فعلی، تصمیم برای رد چنین درخواستی را توجیه کند».

چراغ سبز برای آتش زدن یک جلد قرآن، دو هفته پس از آن داده شد که دادگاه استیناف سوئد تصمیم پلیس این کشور را در مخالفت با صدور مجوز برگزاری دو تجمع در استکهلم برای قرآن‌سوزی، رد کرد.

پلیس سوئد دلیل رد چنین درخواستی را نگرانی‌های امنیتی پس از سوزاندن قرآن در مقابل سفارت ترکیه در استکهلم در ماه ژانویه عنوان کرده بود که به هفته‌ها اعتراض در این کشور، درخواست تحریم کالاهای سوئدی و تداوم مخالفت ترکیه با عضویت سوئد در ناتو منجر شد.

پلیس سوئد سپس دو درخواست متوالی برای آتش‌زدن قرآن در مقابل سفارتخانه‌های ترکیه و عراق در استکهلم را رد کرد که یک درخواست توسط یک فرد و دیگری از سوی یک سازمان در ماه فوریه مطرح شده بود.

اما درنهایت دادگاه استیناف سوئد در اواسط ماه ژوئن اعلام کرد که پلیس این کشور دلایل کافی برای ممنوع کردن قرآن‌سوزی ندارد و تصمیم گرفته شده توسط پلیس استکهلم بی‌اساس است.

درخواست تجمع برای قرآن‌سوزی در روز چهارشنبه، توسط همان فردی مطرح شده است که پیش‌تر درخواستش رد شده بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سالوان مومیکا ۳۷ ساله، در درخواست خود برای برگزاری تجمع روز چهارشنبه نوشته است: «می‌خواهم در مقابل مسجد بزرگ استکهلم اعتراض کنم و می‌خواهم نظرم را در مورد قرآن بیان کنم ... قرآن را پاره می‌کنم و می‌سوزانم.»

مومیکا که از عراق به سوئد رفته است، پیش‌تر به یک روزنامه سوئدی گفته بود که قصدش از سوزاندن قرآن در استکهلم لطمه زدن به درخواست سوئد برای پیوستن به ناتو نیست.

پلیس سوئد روز چهارشنبه اعلام کرد که نیروهای کمکی را از سراسر کشور برای حفظ نظم فراخوانده است. یک خبرنگار خبرگزاری فرانسه هم گفت که چند خودروی پلیس سوئد از صبح در نزدیکی مسجد استکهلم مستقر شده‌اند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

راسموس پالودان، سیاستمدار راست‌افراطی سوئدی- دانمارکی که پیش‌تر به اتهام «نژادپرستی» محکوم شده بود نیز در ماه ژانویه درخواستی را برای آتش‌زدن یک جلد قرآن ارائه کرده بود.

پالودان پس از آنکه در سال گذشته نسخه‌هایی از کتاب مقدس مسلمانان را در سوئد به آتش کشید، شورش‌هایی را در این کشور برانگیخت.

سیاستمداران سوئدی اگرچه از آتش‌زدن نسخه‌های قرآن انتقاد کرده‌اند، اما قاطعانه از حق آزادی بیان هم دفاع می‌کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پلیس سوئد برای تظاهراتی به منظور «تورات و انجیل سوزی» مقابل سفارت اسرائیل مجوز داد

بزنگاه سیاسی برای نخستین وزیر اول مسلمان اسکاتلند؛ دولت ائتلافی سقوط می‌کند

قهر نخست‌وزیر سوسیالیست اسپانیا در پی طرح اتهام فساد علیه همسرش؛ پدرو سانچز چه در سر دارد؟