نتیجه انتخابات اسپانیا؛ راست‌‌‌میانه صاحب اکثریت نسبی پارلمان شد ولی چپها به حفظ دولت امیدوار ماندند

انتخابات اسپانیا
انتخابات اسپانیا Copyright AP
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مردم اسپانیا روز یکشنبه در انتخاباتی سراسری شرکت کردند؛ انتخاباتی که نتایج آن می‌تواند به پایان دولت چپ‌گرا به رهبری پدرسانچز، نخست وزیر، منجر شود. آخرین اخبار و نتایج این انتخابات را می‌توانید در این صفحه دنبال کنید.

آگهی

آقای سانچز پس از آن که حزب تحت رهبری او یعنی «حزب کارگران سوسیالیست اسپانیا» (PSOE) و متحد آن به نام «اتحاد، ما می‌توانیم» (Unidas Podemos) که ائتلافی از احزاب چپ افراطی بود، در انتخابات محلی و منطقه‌ای در ماه مه شکست سختی را متحمل شدند، دستور برگزاری انتخابات زودهنگام را صادر کرد.

مطابق نتایج اکثر نظرسنجی‌ها، دولت آقای پدرو سانچز که از سال ۲۰۱۸ قدرت اجرایی کشور را در اختیار دارد با خطر سقوط قرار دارد. بر پایه این نتایج، حزب راستگرای «مردم» (PP) به رهبری «آلبرتو نونیز فیخو» می‌تواند اکثریت نسبی پارلمان اسپانیا را در پایان انتخابات روز یکشنبه از آن خود کند و به کمک ائتلاف با حزب راست‌افراطی «وکس» (Vox) به رهبری «سانتیاگو آباسکال» ‌اکثریت مطلق پارلمان ۳۵۰ نفره اسپانیا را از آن خود کند. 

در صورت شکل‌گیری ائتلاف بین حزب مردم و وکس، برای نخستین بار زمان تصویب قانون اساسی فعلی در سال ۱۹۷۸ پس از چهار دهه دیکتاتوری فرانسیسکو فرانکو، راست‌های افراطی به ایفای نقش در دولت خواهند پرداخت.

اما ائتلاف جدیدی از احزاب چپ‌گرا به نام «سومار» (Sumar) که تحت رهبری یولاندا دیاز تشکیل شده و جایگزین ائتلاف «اتحاد، ما می‌توانیم» شده، امیدوار است که با کسب رای بالا نسبت به حزب وکس همچنان بتواند سوسیالیست‌ها را در تشکیل دولت یاری کند. 

حزب مردم که در حال حاضر ۸۹ کرسی پارلمان اسپانیا را در اختیار دارد و حزب کارگران سوسیالیست اسپانیا ۱۲۰ کرسی.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نگاهی به چهار نامزد اصلی و عملکرد آنها در آستانه انتخابات پیش‌روی اسپانیا

سانتیاگو آباسکال؛ رهبر راست افراطی اسپانیا کیست و طرفدار چه چیزی است؟

۷ روز تا انتخابات اسپانیا؛ نظرسنجی‌ها از سقوط چپ‌ها و تشکیل دولت راست‌گرا حکایت دارد