اتحادیه اروپا از بسته کمک مالی ۷.۴ میلیارد یورویی به مصر خبر داد

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، سمت چپ، با سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، سمت چپ، با سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تنها چند روز پس از اینکه اعضای پارلمان اروپا، بروکسل را به «حمایت مالی از دیکتاتورها» متهم کردند، رهبران اروپا می‌خواهند توافقی به ارزش ۷.۴ میلیارد یورو با مصر امضا کنند.

آگهی

اتحادیه اروپا روز یکشنبه از بسته کمک مالی ۷.۴ میلیارد یورویی برای مصر که با کمبود شدید نقدینگی مواجه است، خبر داد.

طبق گفته مقامات مصری، قرار است این بسته مالی طی بازدید اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا و رهبران بلژیک، ایتالیا، اتریش، قبرس و یونان امضا شود.

بر اساس سندی از مأموریت اتحادیه اروپا در مصر، دو طرف همکاری خود را به سطح «مشارکت راهبردی و جامع» ارتقا داده‌اند که راه را برای گسترش همکاری مصر و اتحادیه اروپا در زمینه‌های مختلف اقتصادی و غیر اقتصادی هموار می‌کند.

توافقنامه مشارکت راهبردی اتحادیه اروپا و مصر بخشی از آخرین تلاش این اتحادیه برای جلوگیری از عبور پناهندگان از دریای مدیترانه است. این در حالی است که کمتر از یک سال پیش، توافقنامه جنجالی ۱۵۰ میلیون یورویی (۱۲۸ میلیون پوندی) مهاجرت و اقتصاد با تونس میان دو طرف امضا شده است. 

گفته می شود معامله‌ای که انتظار می‌رود رهبران روز یکشنبه آن را امضا کنند، شامل ۵ میلیارد یورو وام برای حمایت از اصلاحات اقتصادی خواهد بود که یک میلیارد یورو از آن به عنوان کمک فوری برای سال ۲۰۲۴ در نظر گرفته شده است.

این توافقنامه برای تقویت همکاری در زمینه‌هایی مانند انرژی‌های تجدیدپذیر، تجارت و امنیت در عین حال ارائه کمک‌های بلاعوض، وام‌ها و سایر منابع مالی در طول سه سال آینده برای حمایت از اقتصاد در حال رکود مصر طراحی شده است.

اتحادیه اروپا به دولت مصر برای تقویت مرزهایش به ویژه با لیبی، که یک نقطه مهم عبور برای مهاجران فراری از فقر و درگیری در آفریقا و خاورمیانه است، کمک می‌کند و از دولت در اسکان سودانی‌هایی که از درگیری داخلی در کشورشان فرار کرده‌اند، حمایت خواهد کرد.

دولت‌های اروپایی مدت‌هاست که از خطر بی‌ثباتی در مصر، کشوری با ۱۰۶ میلیون نفر جمعیت نگران هستند. مشکلات اقتصادی و فقر باعث شده تا تعداد فزاینده‌ای از مردم، این کشور را در سال‌های اخیر ترک کنند. یونان و ایتالیا همچنین نگران خطر وقوع یک بحران پناهندگی دیگر از غزه و مصر هستند.

اما دیدبان حقوق بشر می‌گوید که این توافق «به رهبر خودکامه مصر برای جلوگیری از خروج مهاجران به سمت اروپا پاداش خواهد داد». 

در بیانیه این سازمان آمده است که از زمان روی کار آمدن سیسی در کودتای ۲۰۱۳ و رئیس جمهور شدن در سال ۲۰۱۴، دولت‌های او «با مشت آهنین بر مصر حکومت کرده‌اند»، مخالفان را سرکوب، منتقدان را زندانی و رسانه‌ها و جامعه مدنی را خفه کرده‌اند. این سازمان در بیانیه‌ای گفت: «اکنون این سرکوب وحشتناک با حمایت تازه از سوی اتحادیه اروپا پاداش دریافت می‌کند.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

عفو بین‌الملل هم این توافق را محکوم کرد و از رهبران اروپا خواست تا در نقض حقوق بشر در مصر شریک جرم نباشند.

اتحادیه اروپا پس از اینکه روز چهارشنبه توسط اعضای پارلمان اروپا به شدت مورد انتقاد قرار گرفت، گفت که به جای قطع روابط با همسایگان خود، تلاش دارد با آنها کار کند و دموکراسی و رعایت حقوق بشر در این کشور را بهبود بخشد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مصر و ترکیه پس از ده سال فصل تازه‌ای را در روابط خود باز کردند

گزارش‌ها از تهدید مصر به تعلیق توافق صلح با اسرائیل در صورت حمله به رفح

بزنگاه سیاسی برای نخستین وزیر اول مسلمان اسکاتلند؛ دولت ائتلافی سقوط می‌کند