بایننس زیر بار اتهام کلاهبرداری؛ چه سرنوشتی در انتظار بزرگ‌ترین صرافی رمزارزهاست؟

موسس و مدیرعامل بایننس
موسس و مدیرعامل بایننس Copyright Copyright Stephen McCarthy/Web Summit via Sportsfile
Copyright Copyright Stephen McCarthy/Web Summit via Sportsfile
نگارش از یورونیوزفارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بایننس و موسس آن بر اساس شکایت کمیسیون بورس و اوراق ایالات متحده (SEC) به سوء استفاده از منابع مالی و نقض قوانین اوراق بهادارِ آمریکا متهم شده است.

آگهی

بر پایه این شکایت، بزرگترین صرافی ارزهای دیجیتال در جهان یعنی بایننس (Binance) و موسس آن چانگ‌پنگ ژائو (Changpeng Zhao) به سوء استفاده از سرمایه سرمایه‌گذاران در بازار رمزارزها، فعالیت به عنوان یک صرافی ثبت نشده و نقض قوانین اوراق بهادار ایالات متحده متهم شده است.

شکایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) که روز دوشنبه به دادگاه فدرال در واشنگتن دی‌سی ارائه شد، در مجموع حاوی ۱۳ اتهام علیه این شرکت صرافی از جمله انتقال دارایی‌های مشتریان به یک نهاد مالی متعلق به چانگ‌پنگ ژائو به نام زنجیره سیگما (Sigma Chain) بوده است.

انتشار این خبر موجب شد تا ارزش جاری بازار ارزهای دیجیتال افزون بر ۴۶۸ میلیارد یورو (۵۰۰ میلیارد دلار) کاهش یابد. 

چرا بایننس هدف قرار گرفت؟

بایننس در قالب یک شرکت با مسئولیت محدود از سوی ژائو در جزایر کیمن ثبت شده است. اتهام‌های وارد شده به آن نیز بر پایه یافته‌هایی است که پس از فروپاشی دومین صرافی بزرگ ارزهای دیجیتال یعنی اف‌تی‌ایکس (FTX) در سال گذشته کشف شد.

گری جنسلر، رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده هم در بیانیه‌ای کتبی اعلام کرد که ژائو و بایننس «درگیر شبکه گسترده‌ای از کلاهبرداری، تضاد منافع، عدم افشای اطلاعات و فرار حساب شده از قانون بوده‌اند.» او همچنین از مردم خواست تا برای سرمایه‌گذاری هر یک از دارایی‌های خود که به سختی به دست آورده‌اند، روی این گونه بسترهای آنلاینِ غیرقانونی، دقت بالایی داشته باشند. 

در مقابل شرکت بایننس هم ضمن متهم کردن کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده به یکجانبه‌نگری و عدم تعامل با این شرکت، به مشتریان خود وعده داد که با جدیت از منافع خود و آنها دفاع خواهد کرد. 

ضربه‌ای دیگر به بازار رمزارزها

این دعوی تقریبا هشت ماه پس از فروپاشی صرافی اف‌تی‌ایکس (FTX) کلید خورده است. دومین صرافی بزرگ رمزارزها  نیز متهم به اختلاط وجوه مشتریان و سرمایه‌گذاری عواید آن در سرمایه‌گذاری‌های پرریسکی است که مشتریان از مشارکت در آن بی‌اطلاع بوده‌اند.

دادستان‌های ایالات متحده و کمیسیون بورس و اوراق بهادار این کشور، سام بنکمن فرید، بنیانگذار اف‌تی‌ایکس را در  دسامبر گذشته به اقدام به پولشویی و کلاهبرداری متهم کردند. محاکمه او احتمالا پاییز آینده برگزار می‌شود.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

کوری کلیپستن، مدیر عامل شرکت سوان بیت کوین که به ارائه خدمات مالی در بازار بیت کوین مشغول است، معتقد است که اتهام‌های وارد شده به صرافی‌های فعال در بازار ارزهای دیجیتالی شیوه‌های کاری آشکار آنها بوده که اکثر فعالان این بازار طی سال‌های گذشته از آن آگاه بوده‌اند و به همین دلیل کمتر کسی در این بازار از اتهام‌های وارد شده به اف‌تی‌ایکس و بایننس شگفت‌زده شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چرا رمزارزها نقش مهمی در جنگ اوکراین ایفا می‌کنند؟

کلاه‌برداری آنلاین ۶۰۰ هزار دلاری با رمز‌ ارز؛ یک شبکه هرمی پونزی در مصر برچیده شد

تجربه‌های اروپایی؛ با حداقل چند یورو می‌شود در بازار مسکن فرانسه سرمایه‌گذاری کرد؟