گشت‌وگذار در مولداوی؛ بهشت کوچک شراب‌دوستان

گشت‌وگذار در مولداوی؛ بهشت کوچک شراب‌دوستان
Copyright euronews
Copyright euronews
نگارش از Anca Uleaیورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

نواحی تولید شراب در مولداوی، از تاکستان‌های سبز کوهستانی تا انبارهای وسیع زیرزمینی، برای هر شراب‌دوستی جاذبه‌ای دارد.

آگهی

مولداوی کشوری است که شراب و شراب‌سازی‌ در آن جایگاهی خاص و قدمتی دیرینه دارد. این کشور کوچک، به‌نسبت مساحت خود، بیشترین تاکستان‌های جهان را دارد و نیز دو انبار از بزرگترین ذخایر شراب جهان را در خود جای داده است. 

در این قسمت از برنامهٔ گشت‌وگذار، آنکا اولئا، خبرنگار یورونیوز به‌سراغ فرهنگ پربار و مناظر تماشایی در نواحی تولید شراب مولداوی می‌رود.

شراب‌سرای کریکووا، که موزهٔ ملی شراب مولداوی را در خود جای داده، در شمال پایتخت این کشور، و در مجموعه‌ای از دالان‌های زیرزمینی به وسعت ۱۲۰ کیلومتر واقع شده است. 

برای جابه‌جاشدن در این مجموعهٔ عظیم از وسایل نقلیهٔ کوچکی استفاده می‌کنند. شراب‌سرای کریکووا زمانی معدن سنگ آهک بوده و بناهای پایتخت و روستاهای اطراف با سنگ‌های آن ساخته شده‌اند.

این مجموعه امروز ۳۰ میلیون لیتر شراب دارد و بیش از ۱/۳ میلیون بطری از شراب‌ دیگرکشورهای جهان نیز در آن نگهداری می‌شود. آنکا شراب خاص کریکووا را می‌چشد که شراب‌سفید گازداری به حباب‌های ریز و لطیف است، و عطر نان و مرکبات و ته‌مزهٔ کره‌‌‌ را با هم دارد.

برای تماشای مناظر زیبای مولداوی می‌توان سوار بالن هوای‌گرم شد و بر فراز تاکستان‌ها، تپه‌ها و جنگل‌ها پرواز کرد و آنکا پس از این کار همراه با یک راهنمای محلی از صومعهٔ قرن پانزدهمی «اورهیل وکی» دیدن می‌کند که در دل صخره‌های کوهستانی حجاری شده؛ فضایی که آثار فرهنگی چندین دورهٔ تاریخی در آن باقی است.

و سرانجام آنکا سری به شاتو وارتلی می‌زند؛ جایی که شراب مرغوب مولداوی در آن با غذاهای سنتی همراه می‌شود. گردانندگان شاتو وارتلی از پیشگامان شراب‌سازی مولداوی به شمار می‌روند و علاوه بر اصلاح نژادی تاک‌های بومی از فناوری مدرن نیز در تولید شراب و تبلیغات و جذب شراب‌دوستان بهره می برند.

هم‌رسانی این مطلب

مطالب مرتبط

سیروسفر در ژاپن؛ مردمانی که در هماهنگی با طبیعت زندگی می‌کنند

بازدید از سمرقند با هدف آسایش جسم و جان