تندباد «ایشا» چگونه موجب تغییر مقصد هواپیماها شد؟ پروازی که به جای ایرلند در فرانسه فرود آمد

تندباد ایشا در روز دوشنبه ۲۲ ژانویه ۲۰۲۴ سواحل بریتانیا را در نوردید
تندباد ایشا در روز دوشنبه ۲۲ ژانویه ۲۰۲۴ سواحل بریتانیا را در نوردید Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

داده‌های وب‌سایت‌های ردیابی پروازها از انحراف مسیر و چرخش‌های عجیب و غریب پروازها در روز یکشنبه و دوشنبه حکایت داشتند، چه بسا بسیاری از این هواپیماها سرگردان بودند تا پنجره امنی برای فرود پیدا کنند.

آگهی

کشورهای بریتانیا و ایرلند عصر سه‌شنبه برای باد و باران ناشی از طوفان «جاسلین» آماده می‌شوند و انتظار می رود که خدمات حمل و نقل در چندین منطقه مختل شود. 

در اسکاتلند اعلام شده است که بعد از ساعت ۳ بعدازظهر روز سه‌شنبه یعنی همزمان با فرا رسیدن توده هوای سخت هیچ قطاری در آن‌جا تردد نخواهد کرد.

این تندباد دهمین طوفانی است که در پنج ماه گذشته بریتانیا را درنوردیده و قرار است در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه بادهایی با سرعت ۱۳۰ کیلومتر در ساعت توام با بارندگی شدید را در بخش‌هایی از این کشور به همراه داشته باشد.

اداره هواشناسی بریتانیا برای بیشتر مناطق بریتانیا هشدارهای زرد صادر کرد.

این اتفاق اندکی پس از آن رخ می‌دهد که تندباد دیگری موسوم به طوفان «ایشا» در روزهای یکشنبه و دوشنبه بریتانیا و ایرلند را در نوردید و چهار کشته در بریتانیا برجای گذاشت.

طوفان ایشا صدها مسافر را روانه کشورهای دیگر کرد

هزاران مسافر خطوط هواپیمایی اروپایی صبح روز دوشنبه در مقصد اشتباه و حتی در کشوری اشتباه از خواب بیدار شدند؛ چرا که طوفان «ایشا» باعث لغو، تغییر مسیر و انحراف ده‌ها پرواز در غرب اروپا شد.

پروازهای هوایی معمولاً سریعترین راه برای سفرهای طولانی است، اما برای مسافران ایرلند و بریتانیا همچون یک اودیسه هوایی و یک ماجراجویی طولانی بود. فرودگاه‌های ایرلند و بریتانیا به شدت تحت تأثیر طوفان ایشا قرار گرفتند و تندبادهایی با سرعت ۱۴۵ کیلومتر در ساعت سراسر باند فرود را فرا گرفته بود.

بسیاری از هواپیماهایی که به سمت بریتانیا و ایرلند در پرواز بودند مجبور شدند به سمت فرودهای امن‌تر در قاره اروپا تغییر مسیر دهند. شرکت هواپیمایی مقرون‌به‌صرفه «رایان ایر» مستقر در دوبلین از همه بیشتر تحت تأثیر قرار گرفت.

در فرودگاه دوبلین، ۱۶۶ پرواز یکشنبه شب لغو شد، ۲۹ پرواز دیگر در روز دوشنبه لغو شد، ۳۶ پرواز به فرودگاه‌های دیگر تغییر مسیر دادند و ۳۴ هواپیما هم مجبور شدند در حین فرود «بازفَراز» داشته باشند یا به عبارتی در هنگام فرود شرایط به گونه‌ای بود که مجبور شدند دوباره ارتفاع بگیرند.

بازفراز (اوجگیری بعد از فرود ناموفق) در فرودگاه لندن در روز یکشنبه ۲۱ ژانویه ۲۰۲۴

پروازهای روز یکشنبه «چالش‌برانگیز» بود، ۴۴ پرواز در ادینبورگ اسکاتلند لغو شد. هشت پرواز دیگر نیز تغییر مسیر داده است.

۱۴ پرواز در فرودگاه منچستر لغو شد، اما به دلیل جهت بادها کمتر از سایر فرودگاه‌ها به دردسر افتاد.

فرودگاه گاتویک لندن ۲۲ تغییر مسیر در پروازها را تجربه کرد، اما در عین حال توانست ۵ پرواز را از فرودگاه‌های دیگر پذیرا باشد. فرودگاه استانستد در شمال شرق لندن نیز با ۹ پرواز لغو شده کمتر تحت تأثیر شرایط جوی قرار داشت.

مسافران سر از کدام کشورها در آوردند؟

طوفان قدرتمند ایشا روزهای یکشنبه و دوشنبه ده‌ها پرواز را در بریتانیا و ایرلند از مسیر خود منحرف کرد و مسافران را به آلمان، فرانسه،‌اسپانیا و شمال بریتانیا فرستاد و تعداد دیگری را در طول شب در فرودگاه‌ها معطل خود ساخت.

یک پرواز رایان‌ایر از مبدا لانزاروته در جزایر قناری به مقصد دوبلین در حرکت بود و تقریباً تا پایتخت ایرلند هم رسیده بود که مجبور می‌شود تغییر مسیر بدهد و در فرودگاه شهر بوردو در فرانسه فرود بیاید.

پرواز دیگری از مبدا منچستر به مقصد دوبلین در پاریس فرود آمد و دیگری از فرودگاه استانستد لندن به مقصد نیوکی در جنوب غربی انگلستان سر از مالاگا در اسپانیا در آورد.

طوفان ایشا در شهر یورک بریتانیا باعث بالاآمدن سطح آب در روز ۲۳ ژانویه شد
طوفان ایشا در شهر یورک بریتانیا باعث بالاآمدن سطح آب در روز ۲۳ ژانویه شدآسوشیتدپرس

یا اینکه یک پرواز دیگر شرکت رایان ایر از بوداپست به لندن استنستد قرار بود ساعت ۶ بعد از ظهر روز یکشنبه حرکت کند. اما این پرواز دو ساعت و نیمه برای مسافران آن به یک سفر ۲۴ تبدیل ساعته شد.

یکی از پروازهای منچستر-دوبلین به مدت بیش از سه ساعت بین بریتانیا و ایرلند رفت و برگشت داشت، در نهایت هم از فرود در دوبلین منصرف شد و سعی کرد جایی دورتر در بلفاست روی زمین بنشیند که باز هم مجبور به بازفراز می‌شود، این پرواز چرخی هم بر فراز شهر گلاسکو در اسکاتلند زد اما دست آخر مجبور شد درشهر لیورپول در ۵۰ کیلومتری دورتر از فرودگاه مبدا بر زمین بنشیند.

یکی دیگر از پروازهای منچستر-دوبلین به مدت بیش از سه ساعت بین بریتانیا و ایرلند رفت و برگشت داشت، در نهایت هم از فرود در دوبلین منصرف شد و سعی کرد جایی دورتر در بلفاست روی زمین بنشیند که باز هم مجبور به بازفراز می‌شود، این پرواز چرخی هم بر فراز شهر گلاسکو در اسکاتلند زد اما دست آخر مجبور شد درشهر لیورپول در ۵۰ کیلومتری دورتر از فرودگاه مبدا بر زمین بنشیند.

یک هواپیمای لوفت هانزا از مبدا مونیخ به دوبلین مجبور شد دور برند و به مونیخ بازگردد.

آگهی

در یک نمونه دیگر، پرواز ایزی جت از آنتالیای ترکیه به مقصد منچستر تمام مسیر خود به بریتانیا را طی کرده بود اما در نهایت مجبور شد تغییر مسیر داده و در فرودگاه شهر لیون فرانسه فرود آید.

مسیر طوفان جاسلین در روز سه شنبه

شرایط جوی در بقیه هفته چطور خواهد بود؟

اداره هواشناسی بریتانیا اعلام کرد که روز چهارشنبه روزی آفتابی همراه با رگبارهای پراکنده خواهد بود، اگرچه جنوب ناحیه انگلیس عمدتا خشک خواهد بود.

به گفته این سازمان، با دور شدن طوفان جاسلین از بریتانیا، باد به تدریج از سمت جنوب این کشور کاهش خواهد یافت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حق و حقوق مسافر در صورت تاخیر یا لغو پرواز‌ چیست و تکلیف بلیت چه می‌شود؟

چرا انگلیسی زبان رسمی آمریکا نیست؟

آتش و برف در دو نقطه جهان؛ آتشفشان در ایسلند فوران کرد و برف سنگین نیویورک را پوشاند