تجمعات اعتراضی علیه پنجمین نامزدی بوتفلیقه در انتخابات ریاست جمهوری الجزایر

تجمعات اعتراضی علیه پنجمین نامزدی بوتفلیقه در انتخابات ریاست جمهوری الجزایر
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آقای بوتفلیقه از آوریل سال ۱۹۹۹ میلادی رئيس جمهور الجزایر است و در تمام رقابت‌‌های انتخاباتی بعد از آن شرکت و به عنوان فرد پیروز در مقام رئيس جمهوری باقی مانده است. این سیاستمدار ۸۱ ساله رهبری حزب جبهه آزادی بخش ملی را برعهده دارد.

آگهی

صدها نفر از شهروندان الجزایر روز جمعه ۲۲ فوریه (سوم اسفند) در اعتراض به نامزدی عبدالعزیر بوتفلیقه در انتخابات ریاست جمهوری کشور به خیابان‌های پایتخت سرازیر شدند. آقای بوتفلیقه به دلیل بیماری و سن بالا، عملا امکان حرکت ندارد.

دوازده روز پیش عبدالعزیر بوتفلیقه ، رئيس جمهور فعلی الجزایر برای پنجمین بار متوالی با اعلام نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری آتی، وعده اصلاحات در ساختار سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را داد.

آقای بوتفلیقه از آوریل سال ۱۹۹۹ میلادی رئيس جمهور الجزایر است و در تمام رقابت‌‌های انتخاباتی بعد از آن شرکت و به عنوان فرد پیروز در مقام رئيس جمهوری باقی مانده است. این سیاستمدار ۸۱ ساله رهبری حزب جبهه آزادی بخش ملی را برعهده دارد. وی معمار و مجری پایان دادن به یک دهه جنگ داخلی در الجزایر میان شورشیان اسلامگرا و ارتش این کشور به شمار می‌رود. 

عبدالعزیر بوتفلیقه ، رئيس جمهور ی الجزایر

معترضان با شعار «نه به بوتفلیقه، نه به سعید» (سعید برادر بوتفلیقه و مشاور رییس جمهوری است)، «قدرت حاکم قاتل است» و «اویحیی، برو گمشو» (نخست وزیر الجزایر که برای سومین دوره متوالی این مقام را بر عهده دارد) در مرکز شهر الجزیره راهپیمایی کردند و نیروهای پلیس با شلیک گاز اشک‌آور و ماشین‌ آب‌پاش تظاهرکنندگان را متفرق کردند.

بیشتر بخوانید: بوتفلیقه برای پنجمین بار پیاپی نامزد انتخابات ریاست جمهوری الجزایر شد

گروهی از معترضان به سمت کاخ ریاست جمهوری به راه افتادند اما در میانه راه توسط نیروهای پلیس متوقف شدند.

طی روزهای گذشته، فراخوان‌های مختلفی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شدند که در آن از مردم برای شرکت در تجمعات اعتراضی علیه نامزدی آقای بوتفلیقه دعوت به عمل آمده بود. بسیاری معتقدند نامزدی رییس جمهوری فعلی به معنی ادامه ریاست جمهوری برای پنجمین بار متوالی است.

AP
نیروی پلیس در حال پراکنده کردن تظاهرکنندگانAP

خبرگزاری‌های محلی از تجمعات اعتراضی مشابه در دیگر شهرهای الجزایر نیز خبر داده‌اند.

عبدالعزیر بوتفلیقه از سال ۲۰۱۳ به دنبال یک سکته مغزی، در مجامع عمومی با صندلی چرخ‌دار حاضر می‌شود و در برابر عموم سخنی بر زبان نمی‌آورد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کشورهای اسلامی چگونه سلطه خود را بر بازار جهانی شراب از دست دادند؟

نتایج یک مطالعه: بیش از ۱۰ درصد ساکنین فرانسه مهاجرند

ساخت شهرهای هوشمند اقماری؛ راه‌حل الجزایر برای بحران مسکن