گفتگو با مدیر مرکز بلاروس دموکراتیک

گفتگو با مدیر مرکز بلاروس دموکراتیک
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یورونیوز نظر الگا استوژینسکایا، مدیر مرکز بلاروس دموکراتیک را در مورد تحریمهای جاری اتحادیه اروپا علیه بلاروس جویا شده که در طول ده سال گذشته نتیجه ای نداده است.

الگا استوژینسکایا: “ابزار اتحادیه اروپا محدود است زیرا اصل مسئله این است که مقامات بلاروس هیچ تمایلی به دنباله روی از اتحادیه اروپا ندارند. اتحادیه کار چندانی از دستش بر نمی آید. در کوتاه مدت، اوضاع به روال سابق باقی خواهد ماند. به عبارت دیگر، اگر مقامات بلاروس زندانیان سیاسی را رها نکنند، موضع اتحادیه تغییر نخواهد کرد. با وجود این، اتحادیه اروپا نباید تماسهایش را با جامعه بلاروس قطع کند. گزارش انستیتوی مطالعات استراتژیک بلاروس نشان می دهد که جامعه این کشور خواهان اصلاحات است. برای نمونه، ابتکاراتی از قبیل تعامل اروپا برای مدرنیزه کردن جامعه بلاروس باید ادامه یابد.”

یورونیوز: این تعامل از طرف مقامات بلاروس برسمیت شناخته نشده است. چطور می تواند ادامه یابد؟

الگا استوژینسکایا: “این تعامل در ابتدا تنها با گروه کوچکی از کارشناسان انجام گرفت که نمایندگان مردم و مخالفین سیاسی بودند. امیدوارم مقامات دولت بلاروس این تعاملات را در سطوحی جالب بیابند، زیرا حتی آنها لزوم اصلاحات در برخی نواحی را درک کرده اند.”

یورونیوز: نظرتان در مورد دیپلماسی محرمانه چیست؟ اینکه مثلا اتحادیه بطور محرمانه به لوکاشنکو در مقابل انجام اصلاحات، امتیازاتی بدهد.

الگا استوژینسکایا: “من خواهان شفافیت هستم. بنظر من، موضع اتحادیه اروپا روشن است؛ موضعی مبتنی بر اخلاقیات و ارزشها. پیش شرط آنهم بسیار درست است: تمام زندانیان سیاسی باید آزاد شوند..

یورونیوز: پارلمان اروپا خواهان تحریم بازیهای جهانی هاکی روی یخ شده که قرار است در سال 2014 در بلاروس برگزار شود، اما چرا مردم عادی باید رنج آنرا ببرند؟

الگا استوژینسکایا: “ارزیابی اینکه چه کسی با این نوع تحریمها مجازات می شود، لازم است. برای نمونه، باید ببینیم سرمایه چه کسانی برای مهیا کردن وسائل این رقابتها استفاده می شود. البته من نگران انزوای جامعه ام هستم. در عین حال می خواهم به مسئله روادید اشاره کنم. امکان چندانی برای شهروندان بلاروس برای اخذ ویزای “شنگن” وجود ندارد و هر ویزا، مبلغ شصت یورو هزینه بر می دارد. می دانم که تسهیل مقررات روادید تحت مذاکره است، اما معتقدم که علاوه بر گامهایی که برداشته شده، اقدامات بیشتری برای تسهیل صدور ویزا باید اتخاذ شود.”

یورونیوز: آیا بلاروس علاقه ای به سیاست اتحادیه اروپا موسوم به همجواری اروپا دارد؟

الگا استوژینسکایا: “بسیار خوشحالم که اکثر مردم به اصلاحات و شرکت در این سیاست علاقمندند، اما اینگونه همکاریها در بالاترین سطوح سیاسی متوقف می شوند. همین روند را در برنامه همجواری شرق دیدیم. از یکسو در آن شرکت و از سوی دیگر هیچ دخالتی در آن نداشتیم. احتمالا در جو سیاسی کنونی، اوضاع به همین صورت باقی خواهد ماند.”

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

وزیر خارجه چین: تصور آمریکا از چین غیرواقعی است و واشنگتن به وعده‌هایش عمل نمی‌کند

مسکو: فایل صوتی لو رفته نشان می‌دهد که آلمان قصد حمله نظامی به روسیه را داشته است

برگزاری انتخابات پارلمانی به سبک بلاروس؛‌ لوکاشنکو همزمان برای هفتمین دوره ریاست جمهوری‌ خیز برداشت