مشکل گذر پناهجویان از مرزها در بالکان

مشکل گذر پناهجویان از مرزها در بالکان
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سازمان عفو بین الملل می گوید صربستان و مقدونیه به دلیل هجوم پناهجویان خارجی و نارسایی قوانین اتحادیه اروپا در مورد پناهندگی، تحت فشار هستند. - چرا

آگهی

سازمان عفو بین الملل می گوید صربستان و مقدونیه به دلیل هجوم پناهجویان خارجی و نارسایی قوانین اتحادیه اروپا در مورد پناهندگی، تحت فشار هستند.

- چرا این همه مهاجر در بالکان وجود دارد؟

بنا بر گزارش کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد شمار افرادی که در سال 2014 از کشور خود کوچ کرده اند به پنجاه و دو میلیون و دویست هزار نفر رسید.

هر روز تعداد بیشتری از پناهجویان از طریق دریا به یونان می رسند. رسیدن به خاک یونان از طریق زمینی مقدور نیست، زیرا در مرز ترکیه با یونان و بلغارستان که گذرگاه کلیدی پناهجویان سوری است، حصارهایی ساخته شده است.

مرکز سیاست گذاری اروپا می گوید که بنا بر مدارک متعلق به سازمان ملل متحد، نود درصد متقاضیان پناهندگی در یونان نمی مانند و به طرف شمال این کشور می روند تا از طریق جمهوری مقدونیه، صربستان و مجارستان خود را به کشورهای دیگر اروپا برسانند.

- پیامدهای این پدیده چیست؟

مجارستان هر روز با موج بیشتری از مهاجران روبروست و از این وضعیت راضی نیست. دولت مجارستان می گوید از ابتدای سال 2015 میلادی تاکنون، هفتاد و دو هزار نفر وارد این کشور شده اند. این تعداد در مدت مشابه در سال گذشته میلادی تنها چهل و سه هزار نفر بوده است.

امروز مجارستان مقررات سختگیرانه تری در مورد مهاجران ورودی وضع کرده و تصمیم دارد طول مرز خود با صربستان را حصارکشی کند.

عفو بین الملل می گوید تعداد افرادی که از مرز میان دو کشور صربستان و مجارستان گذر کرده اند از 23 هزار و 70 نفر در سال 2010 به 60 هزار و 602 نفر در سال جاری رسیده است.

این سازمان هم چنین می گوید که در سال 2014 فقط ده نفر از پناهجویان متقاضی پناهندگی در مقدونیه بوده اند و تنها یک نفر در صربستان درخواست پناهندگی داده است: «بیشتر متقاضیان به دلیل آن که که با کندی روند رسیدگی به درخواست شان مواجه هستند، سفر خود را به سوی مجارستان ادامه می دهند، اما در آنجا هم حقوق شان تضییع می شود.»

- نظر عفو بین الملل چیست؟

گائوری وان گولیک، نماینده سازمان عفو بین الملل در اروپا و آسیای مرکزی می گوید: «پناهندگانی که جنگ و شکنجه را زیسته اند این سفر را از طریق کشورهای بالکان به امید رسیدن به امنیت در اروپا انجام می دهند، اما قربانی سوء استفاده یک نظام بیمار پناهندگی می شوند. صربستان و مقدونیه تبدیل به محل تجمع مازاد مهاجرانی شده اند که هیچ کس در اروپا آنها را نمی پذیرد.»

عفو بین الملل هم چنین در یک بیانیه مطبوعاتی گفته است: «در مرز مقدونیه با یونان و با صربستان، پناهندگان و مهاجران دائما از سوی پلیس مرزی طرد شده و مورد بدرفتاری قرار می گیرند. بسیاری از آنان را مجبور به پرداخت رشوه می کنند. عفو بین الملل از قول یک شاهد می نویسد یک مأمور پلیس صرب در نزدیکی مرز مجارستان مهاجران را تهدید کرده که اگر هر کدام صد یورو به او ندهند، آنها را راه نمی دهد: «گزارش شده است که پلیس صربستان در مرز مجارستان مهاجران، پناهندگان و پناهجویان را طرد و حتی کتک می زنند. یک پناهنده افغان گفته است که که حتی یک زن حامله پنج ماهه را کتک زده اند.»

- دلیل شکست سیاست پناهندگی اروپا چیست؟

باید به پرونده پناهجویان در اولین کشور اتحادیه اروپا که به آن وارد شده اند، رسیدگی شود. در مورد مهاجرانی که از طریق بالکان وارد اروپا می شوند، در بیشتر موارد اولین کشور ورودی یونان است.

عفو بین الملل در بیانیه مطبوعاتی خود می نویسد: «شمار فزاینده مهاجران و پناهندگان در مسیر بالکان نتیجه شکست سیاست پناهندگی اتحادیه اروپاست. به همین دلیل است که هیچ کنترلی بر عملکرد مقدونیه و صربستان وجود ندارد. باید اولویت را بر احساس مسئولیت در رسیدگی به پرونده های پناهندگی در اولین کشور ورودی گذاشت. مسیرهای قانونی و امنی که در درون اتحادیه اروپا وجود دارد باعث شده است که راه های ورودی پیرامونی به این اتحادیه از طریق کشورهای غیر اروپایی و همسایه مورد سوء استفاده قرار بگیرند. اتحادیه اروپا به جای اولویت دادن به بهبود نظام پناهندگی کشورهای عضو که با کشورهای حوزه بالکان مرز دارند، عمده تمرکز خود را بر مدیریت مرزها گذاشته است.»

گزارش سازمان عفو بین الملل

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

توهین و تحقیر و بستن به تخت؛ وحشت زایمان در صربستان

تجمع هزاران نفری معترضان در بلگراد؛ مسکو: تحریک به ناآرامی‌ها در صربستان از خارج صورت می‌گیرد

ادعای پیروزی حزب الکساندر ووچیچ در انتخابات پارلمانی صربستان؛ روسیه استقبال کرد