فعالان مدنی افغانستان در گفتگو با یورونیوز: نگرانی مردم از گسترش ناامنی

فعالان مدنی افغانستان در گفتگو با یورونیوز: نگرانی مردم از گسترش ناامنی
Copyright 
نگارش از مریم شاهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

نهادهای جامعه مدنی افغانستان به ناتوانی حکومت در تامین امنیت جان شهروندان افغانستان اعتراض کرده و گفته اند که حکومت افغانستان نباید فقط به تقبیح اعمال تروریستان بسنده کند بلکه باید آنها را مورد پیگرد قضایی و مجازات قرار دهد.

رئیس جمهور افغانستان با محکومیت عاملان انفجارهای اخیر در شهر کابل گفته است که این حملات نشان دهنده ناتوانی مخالفان دولت برای منحرف کردن افکار جامعه است.

از روز جمعه به این سو، سه انفجار شهر کابل را تکان داد. شدت انفجار و میزان قربانیان این حملات به ده ها کشته و صدها زخمی رسید و نهادهای داخلی و بین المللی از جمله سازمان ملل متحد، تعداد قربانیان این انفجارها را از سال ۲۰۰۹ میلادی تاکنون بی سابقه خوانده اند.

عبدالله احمدی، عضو گروه عدالت انتقالی افغانستان که از نهادهای فعال مدنی است در گفتگو با یورونیوز می گوید: “تقبیح کردن انفجارهای شهر کابل از طرف حکومت کارساز نیست. حکومت افغانستان براساس کنوانسیون چهارجانبه ژنو و مطابق قوانین بین المللی می تواند عاملان انفجارهای تروریستی اخیر را مورد پیگرد قرار دهد اما به محکوم کردن این حملات اکتفا کرده است.”

فاصله مردم با حکومت روز به روز بیشتر می شود

به گفته این فعال مدنی: “مقام هایی در پست های کلیدی افغانستان حضور دارند که پیش از این حملات، رهبر سابق طالبان را قهرمان خواندند و برای مرگش سوگواری کردند. در چنین وضعیتی، جامعه مدنی نگران به چالش کشیده شدن ارزش های مدنی در ۱۴ سال اخیر است و حملات اخیر و واکنش حکومت افغانستان این نگرانی ها را افزایش داده است، اما مردم با عملکردشان برای خونرسانی به آسیب دیدگان حملات اخیر نشان دادند که هیچ گاه طالبان و عملکردشان را نمی پذیرند.”

عبدالله احمدی ادامه می دهد: “مردم در زمان انتخابات، براساس وعده های نامزدهای ریاست جمهوری و با امیدواری به آینده رای دادند هر چند که تهدید شدند و انگشت هایشان بریده شد، اما با روی کار آمدن حکومت وحدت ملی، ناامنی ها و گروگان گیریها افزایش یافته و وضع اقتصادی به حالت رکود در امده است. امید مردم به حکومت روزبروز کمتر می شود و بیشتر از گذشته از حکومت فاصله می گیرند. جمعیت وسیعی از مردم در حال ترک افغانستان هستند.”

او با اشاره به نقش ستون پنجم در حکومت افغانستان، می گوید: “وجود جاسوسان مخالفان مسلح در ساختار حکومت افغانستان که حمایت کننده پالیسی های این مخالفان هستند باعث شده است که ناامنیها افزایش یابد و نهادهای مدنی پیش از این، از حضور ستون پنجم در حکومت افغانستان ابراز نگرانی کرده بود و این گونه حملات بدون همکاری برخی حلقات درون حکومت افغانستان امکان پذیر نیست.”

رئیس اجرائیه حکومت افغانستان در واکنش به حملات اخیر گفته است که پاک کردن حکومت وحدت ملی از وجود جاسوسان را در اولویت قرار می دهد تا دیگر این حوادث تکرار نشود. وزیر داخله افغانستان هم چند ماه پیش حضور جاسوسان را در ساختار حکومت افغانستان تایید کرده بود.

حکومت سیاست مشخص در برابر طالبان ندارد

حسن تولا از فعالان مدنی در ولایت بامیان به یورونیوز می گوید: “حکومت در برابر طالبان سیاست مشخصی نداشته است و رئیس اجرائیه و رئیس جمهور نقطه نظر واحدی در مبارزه با تروریسم نداشته اند، به همین خاطر حکومت افغانستان در برابر حوادث این چنینی موضع منفعلانه داشته است. حتی جامعه جهانی هم در برابر حوادث تروریستی در افغانستان برخورد برجسته و شفافی نداشته و دو رویه عمل کرده است.”

به گفته این فعال مدنی: “نهادهای مدنی با تمام ضعف هایش در برخی موارد نقش روشنگری مسایل را به مردم انجام داده است اما حکومت افغانستان و کشورهای کمک کننده به همراه نهادهای مدنی باید اعتماد مردم را بدست آورند تا صلح و ثبات در افغانستان بوجود آید چون دشمن از بی اعتمادی مردم به حکومت سوء استفاده می کند.”

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد

غارت میراث فرهنگی افغانستان؛ گنجینه‌های باستانی در ۱۶۲ مکان با بولدوزر تخریب شد

سازمان ملل اعدام‌های در ملاءعام افغانستان را به شدت محکوم کرد