سازمان ملل اعدام‌های در ملاءعام افغانستان را به شدت محکوم کرد

طناب اعدام در افغانستان (تزئینی)
طناب اعدام در افغانستان (تزئینی) Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سازمان ملل متحد روز چهارشنبه اعدام‌های علنی اخیر در افغانستان را که در ملاء عام انجام شده است به شدت محکوم کرد و از مقامات طالبان خواست تا استفاده از مجازات اعدام را در این کشور فوراً متوقف کنند.

آگهی

حکومت امارت اسلامی هفته گذشته سه فرد محکوم به اعدام به دلیل ارتکاب قتل را طی حکمی به امضای هبت الله آخندزاده، رهبر طالبان، در ملاء عام اعدام کرد.

هر سه فردی که حکم مجازات اعدام علیه آنها صادر شده بود در مقابل دیدگان جمعیت زیادی از شهروندان که خانواده‌های قربانیان این افراد نیز در میان آنها حضور داشتند به ضرب گلوله کشته شدند.

ژرمی لورانس، سخنگوی دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما از اعدام سه نفر در ملاء عام که هفته گذشته در استادیوم‌های ورزشی افغانستان صورت گرفت بهت زده شده ایم.»

در بیانیه این مسئول سازمان ملل متحد آمده است: «اعدام در ملاء عام نوعی برخورد یا مجازات ظالمانه، غیرانسانی و یا تحقیرآمیز است.»

این بیانیه می‌افزاید: «چنین اعدام‌هایی ماهیت خودسرانه دارد و مغایر با حق تضمین‌شده حیات تحت میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی است که افغانستان نیز یکی از کشورهای امضا کننده آن است.»

اعدام در ملاء عام پیش‌تر نیز در نخستین دوره زمامداری شبه‌نظامیان طالبان که طی سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ به طول انجامید در افغانستان رواج داشت.

از زمان بازگشت طالبان به قدرت در اوت ۲۰۲۱ تاکنون نیز بر اساس گزارش‌های رسمی، تاکنون چندین مورد اعدام در ملاء عام توسط حکومت امارت اسلامی به اجرا در آمده است.

شبه‌نظامیان طالبان پس از بازگشت به قدرت وعده داده بودند که در اجرای شریعت انعطاف بیشتری به خرج دهند، اما شواهد موجود نشان می‌دهد که آنها همچنان تا حد زیادی به تفسیر بسیار سختگیرانه از اسلام پایبند مانده‌اند.

از سوی دیگر، مجازات بدنی که عمدتاً شامل تازیانه و شلاق است در این حکومت برای جرایمی مانند سرقت، زنا و مصرف الکل به صورت رایج اعمال می‌شود.

در بیانیه سخنگوی دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد از مقامات خواسته شده است که «هر گونه موارد آتی اعدام فوراً متوقف شود.»

این بیانیه همچنین ضمن درخواست برای منع کامل استفاده از مجازات اعدام، خواستار توقف مجازات بدنی مجرمان نیز شده است.

سازمان عفو بین‌الملل هفته گذشته رویکرد طالبان در اجرای مجازات اعدام را «توهینی آشکار به کرامت انسانی» خوانده و محکوم کرده بود.

طبق گزارش عفو بین‌الملل، کشورهای چین، ایران، عربستان سعودی، مصر و ایالات متحده در سال ۲۰۲۲ به ترتیب بیشترین تعداد اعدام را در جهان داشته‌اند.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

برای اولین بار در جهان قاتلی در آمریکا با «گاز نیتروژن» اعدام شد

حکم اعدام برای مرد ژاپنی که استودیو انیمه در کیوتو را به آتش کشید

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد