روحانی در افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات: از قلم شکسته و دهان بسته کاری ساخته نیست

روحانی در افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات: از قلم شکسته و دهان بسته کاری ساخته نیست
Copyright 
نگارش از Soroush Jafari
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

حسن روحانی رئیس جمهور ایران در افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات بر لزوم تامین امنیت برای اصحاب رسانه تاکید کرد و گفت: از قلم شکسته و دهان بسته کاری ساخته نیست.

بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات ایران به‌طور رسمی روز شنبه ۱۵ آبان‌ در مصلی تهران افتتاح شد. رضا صالحی امیری و علی جنتی، وزرای پیشین و فعلی فرهنگ و ارشاد اسلامی آقای روحانی را در این مراسم همراهی می‌کردند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا آقای روحانی در مراسم افتتاحبه نمایشگاه مطبوعات با بیان اینکه نباید به بهانه‌ای واهی قلم‌ها را شکست، از افراطی‌گری و ایجاد محدودیت در برابر آزادی بیان انتقاد کرد و گفت: «[آیا] از قلم شکسته و دهان بسته کاری ساخته است؟ بگذاریم در این جامعه آزادی باشد و بگذاریم آزادی مسئولانه باشد.»

وی رسانه‌ها را ابزار توسعه معرفی کرد و گفت که امنیت کشور به فرهنگ بیش از قدرت نیروهای مسلح و هنرنمایی در سیاست خارجی وابسته است و امنیت تنها با تفنگ ساخته یا حفظ نمی‌شود. روحانی گفت: «برخی فکر می‌کنند امنیت ما تنها با موشک، تانک و هواپیما حفظ می‌شود.»

اظهارات رئیس جمهور ایران درباره اینکه سلاح نظامی به‌تنهایی عامل امنیت نیست در تقابل با نظر برخی از نظامیان ایران است. در ماه‌های اخیر برخی از نظامیان و از جمله فرماندهان سپاه بارها گفته‌اند که قدرت نظامی جمهوری اسلامی تنها عامل موفقیت کشور در منطقه و جهان بوده است.


رضا صالحی امیری و علی جنتی (چپ)، وزرای فعلی و پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی آقای روحانی را در مراسم افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات همراهی می‌کردند.

رئیس دولت یازدهم در بخش دیگری از سخنان خود به انتقاد از برخی رسانه‌های به گفته او هتاک پرداخت و گفت: «برخی روزنامه‌ها هر کاری می‌کنند، اقبال مردم به آنها کمتر می‌شود.» وی همچنین رانت اطلاعاتی را بزرگترین بلای کشور خواند و پرسید: «چطور یک روزنامه پیش از رییس یک قوه یا وزیر از جزییات یک پرونده خبر دارد؟»

حسن روحانی در پایان با اعلام این خبر که دولت او در حال تدوین نظام رسانه‌ای است گفت:‌ «قانون مطبوعات تغییراتی لازم دارد که مشغول بررسی در دولت هستیم و در صورتی که تکمیل کنیم به مجلس می‌فرستیم… بسیاری از تخلفات باید در همان نظام رسانه‌ای بررسی شود و جایش در دادگاه نیست.»

در اولین روز تقریبا همه غرفه ها برای نمایشگاه مطبوعات آماده شدن جز یک غرفه؛ غرفه #معماری_نیوز که همچنان خالی بود#یاشارسلطانی#املاک_نجومیpic.twitter.com/1sX90jCUVE

— Mojtaba Fathi (@Mojtaba_Fathi) November 4, 2016

غرفه خالی معماری‌نیوز در نمایشگاه مطبوعات

بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات ایران در حالی از امروز شنبه به‌طور رسمی افتتاح شد که ایران همچنان یکی از بزرگترین زندان‌های روزنامه‌نگاران در جهان است و این کشور در میان ۱۸۰ کشور رتبه ۱۶۹ را از حیث آزادی بیان دارد. سازمان گزارشگران بدون مرز چند روز پیش با انتشار بیانیه‌ای فهرست دشمنان آزادی بیان را منتشر کرد که رهبر ایران هم یکی از این افراد بود. همچنین رضا معینی مسئول بخش ایران این سازمان به یورونیوز گفته است که حسن روحانی با سکوت خود به علی خامنه‌ای در جهت سرکوب رسانه‌ها کمک می‌کند.

در همین حال یاشار سلطانی، سردبیر سایت معماری‌نیوز که به دلیل انتشار اسنادی درخصوص واگذاری املاک و زمین توسط شهرداری تهران در زندان بسر می‌برد، در آستانه افتتاح نمایشگاه مطبوعات مورد توجه برخی روزنامه‌نگاران قرار گرفت و این افراد خواستار تحریم نمایشگاه مطبوعات شده بودند. همچنین روز پنجشنبه هزاران کاربر توئیتر با هشتگ #FreeYashar به حمایت از یاشار سلطانی پرداختند و خواستار آزادی او در آستانه نمایشگاه مطبوعات شدند.

غرفه سایت معماری نیوز که چندی پیش به دلیل انتشار اسنادی درخصوص واگذاری املاک نجومی با دستور مقام قضایی فیلتر شد، در نمایشگاه مطبوعات خالی مانده است.

چند عکس و حاشیه از نمایشگاه مطبوعات امسال

کورش علیانی، روزنامه‌نگار و مجری تلویزیون با تیشرت یاشار سلطانی در نمایشگاه مطبوعات حاضر شد.

#FreeYashar
کوروش علیانی در نمایشگاه #مطبوعاتpic.twitter.com/6UpY0lRoxK

— شهرام. قاف (@shahram1989) November 4, 2016

برخی از رسانه‌های محافظه‌کار نمایشگاه مطبوعات سال گذشته را تحریم کرده بودند اما امسال آن‌ها در این نمایشگاه شرکت کردند.

آگهی

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حبس چندین ساعته خبرنگاران «فردای اقتصاد» و واکنش قوه قضائیه؛ فرضیه‌های مطرح چیست؟

آثار هنرمندان گمنام و سرشناس ایرانی در نمایشگاه «بنیاد فرح پهلوی» در پاریس

«لمس نامناسب» خبرنگار زن؛ اولین ربات انسان‌نمای مرد عربستان جنجال‌ساز شد