دبیرکل ناتو: هنوز برای پیروزی اوکراین و شکست روسیه دیر نشده است

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو در پایگاه هوایی آلمان
ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو در پایگاه هوایی آلمان Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو روز پنج‌شنبه ۲۵ آوریل (۶ اردیبهشت) گفت مادامی که متحدان پیمان آتلانتیک شمالی به وعده‌های خود مبنی بر تحویل تسلیحات بیشتر به کی‌یف عمل کنند، برای «پیروز شدن اوکراین» بر روسیه دیر نیست.

آگهی

وی در جریان یک سخنرانی در برلین گفت: «در ماه‌های اخیر متحدان ناتو نتوانسته‌اند حمایتی را که ما قول آن را داده بودیم ارائه کنند. اما هنوز برای پیروزی اوکراین دیر نیست، زیرا حمایت‌های بیشتری در راه است.»

نیروهای اوکراینی طی ماه‌های اخیر به دلیل کمبود مهمات و تسلیحات در میدان نبرد متحمل شکست از نیروهای روسیه شده‌اند. با این حال آقای استولتنبرگ تاکید کرد که با تصویب لایحه کمک چندین میلیارد دلاری کنگره آمریکا در حمایت از اوکراین و همینطور تعهدات جدیدتر سایر کشورها از جمله بریتانیا، آلمان و هلند وضع می‌تواند عوض شود.

دبیرکل ناتو در این باره گفت: «اکنون این مسئولیت ماست که تعهدات را به تحویل واقعی سلاح و مهمات تبدیل کنیم و این کار را به سرعت انجام دهیم.»

آقای استولتنبرگ در سخنرانی خود همچنین چین را مورد انتقاد قرار داد و پکن را متهم کرد که با به اشتراک گذاشتن فناوری پیشرفته‌ای که می‌تواند برای تولید موشک، تانک و هواپیما به کار گرفته شود، «اقتصاد جنگی روسیه را تقویت می‌کند.»

نیروهای اوکراینی در ماه‌های اخیر در جبهه‌های نبرد متحمل شکست‌های متعددی از روسیه شده‌اند
نیروهای اوکراینی در ماه‌های اخیر در جبهه‌های نبرد متحمل شکست‌های متعددی از روسیه شده‌اندعکس: آسوشیتد پرس

وی اضافه کرد: «چین می‌گوید که خواهان روابط خوب با غرب است. در عین حال پکن همچنان به دامن زدن به بزرگترین درگیری مسلحانه در اروپا پس از جنگ جهانی دوم ادامه می‌دهد.»

برلین و پکن به طور سنتی از روابط اقتصادی نزدیکی برخوردار بوده‌اند و شرکت‌های آلمانی مبالغ هنگفتی را در چین سرمایه‌گذاری می‌کنند و کالاهای زیادی را به اقتصاد شماره دو جهان صادر می‌کنند. 

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

با این حال پس از اینکه شوک انرژی ناشی از جنگ اوکراین به تولیدکنندگان مهم آلمان به شدت ضربه زد، فشار بر شرکت‌های آلمانی برای کاهش وابستگی به چین افزایش یافته است.

اولاف شولتس صدراعظم آلمان هفته گذشته در سفری به چین تاکید کرد که آلمان نمی‌خواهد از چین جدا شود، بلکه به دنبال کاهش «وابستگی‌های یک‌طرفه» است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پوتین: روسیه به ناتو حمله نخواهد کرد؛ اما جنگنده‌های اف۱۶ را هرکجا که باشند سرنگون می‌کند

دبیرکل ناتو: مهمات اوکراین رو به اتمام است و اعضای این ائتلاف به اندازه کافی کمک نمی‌کنند

چراغ سبز ضمنی دبیرکل ناتو به اوکراین برای حمله به داخل خاک روسیه با جنگنده اف-۱۶