اولین جلسه پارلمان آلمان با حضور راستهای افراطی هفت دهه پس از جنگ دوم جهانی

اولین جلسه پارلمان آلمان با حضور راستهای افراطی هفت دهه پس از جنگ دوم جهانی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

اعضای حزب «آلترناتیو برای آلمان»، راستهای افراطی این کشور برای اولین بار پس از جنگ دوم جهانی بطور رسمی در جلسه مهم بوندستاگ، پارلمان آلمان شرکت کردند. اتفاقی مهم برای کشوری که هنوز شهروندانی دارد که خاطرات فجیعترین واقعه تاریخ قرن بیستم، جنگ دوم جهانی، بدست راستهای افراطی آلمان نازی را در سینه دارند.

پیروزی این حزب در انتخابات سراسری آلمان اعتراضات زیادی را در روزهای اخیر در آلمان درپی داشت. یکشنبه گذشته ۴۵۰ هزار نفر از مخالفان راستهای افراطی و ضدمهاجر و حضور آنها در پارلمان آلمان در خیابانهای برلین تظاهرات کردند. نمایندگان احزاب دیگر آلمان برخلاف سنت معمول که ریاست مجلس به مسن‌ترین عضو پارلمان تحویل داده می شود ریاست را به ولفگانگ شوئبله وزیر پیشین اقتصاد دادند تا اتو سولمس عضو حزب آلترناتیو برای آلمان که مسن‌ترین عضو پارلمان بود دست کم سخنگو و رییس پارلمان نشود. فراکسیون حزب آلترناتیو، ضمن اعتراض به این گزینش، درخواستی برای تجدید نظر تسلیم هیئت رئیسه موقت کرد. رئیس موقت مجلس، این درخواست را بلافاصله به رای گذاشت. رای گیری انجام شد و همه فراکسیون‌های دیگر مجلس به درخواست حزب آلترناتیو رای منفی دادند. رسانه‌های آلمان از این ماجرا به عنوان «نخستین شکست حزب آلترناتیو» یاد کردند.

موفقیتهای راستگرایان افراطی تنها به آلمان که مهمترین قربانی این گروهها در قرن بیستم بوده ختم نمی شود. در شرق اروپا دوشنبه خبر پیروزی بابیش میلیاردر عوامگرا در انتخابات سراسری جمهوری چک نگرانی‌های زیادی را برانگیخت. آندره بابیش که به او لقب دونالد ترامپ داده اند توانسته با اختلاف بسیار برنده انتخابات سراسری جمهوری چک شود و او در همین راستا نخست وزیر آینده این کشور خواهد بود. منتقد اساسی اتحادیه اروپا و نزدیک به روسیه ولادیمیر پوتین، انتخاب او بروکسل و نهادهای اروپایی را نگران کرده است.

دیگر کشورهای این منطقه مثل مجارستان و اسلواکی و اتریش نیز توسط دولتهایی متمایل به راست افراطی و علیه سیاستهای مهاجرپذیر اروپا اداره می شوند. زباستین کورتز، صدراعظم آتی اتریش سه شنبه از راستهای افراطی این کشور برای تشکیل کابینه دعوت به همکاری کرد. راستهای افراطی در انتخابات اخیر اتریش سومین حزب پیروز بودند. این در حالی است که اتریش همسایه دیگر آلمان زادگاه تولد آدولف هیتلر هم هست. اتریش مشترکا با کشورهای موسوم به «ویسگراد» که علاوه بر جمهوری چک همچنین، مجارستان، لهستان و اسلواکی هم به آن تعلق دارد در نقطه اوج بحران پناهندگان بستن مسیر بالکان را سازماندهی کردند.

قدرت گرفتن احزاب پوپولیست در شرق و میانه اروپا آینده این قاره بحرانزده را با یک چالش جدی مواجه کرده است. مقامات و رهبران نهادهای اروپایی مستقر در بروکسل کاملا نگران قاره‌ای هستند که کانون اصلی جنگ اول و دوم جهانی در قرن بیستم بوده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دلیل گرایش یک عضو حزب اسلام ستیز آلمان به اسلام ازدواج همجنسگرایان بود

عضو حزب اسلام ستیز «آلترناتیو برای آلمان» مسلمان شد