مرکز آزمایش هسته‌ای کره شمالی چرا بسته می‌شود؟

مرکز آزمایش هسته‌ای کره شمالی چرا بسته می‌شود؟
نگارش از Ilia Nick
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آیا پایان دادن به برنامه تولید سلاح هسته‌ای تنها دلیل انهدام مراکز اتمی کره شمالی است؟ شماری از دانشمندان براین باورند که بسته شدن این مرکز احتمالا دلایل دیگری دارد.

آگهی

چند روز پیش از ملاقات رهبر کره شمالی با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرده است تنها مرکز آزمایش هسته‌ای خود را خواهد بست.

تبلیغات بسیار و واکنش‌های جهانی

کیم جونگ اون، در آستانه دیدارش با ترامپ، روی بسته شدن این مرکز تبلیغات بسیاری کرده و بناست خبرنگارانی از کشورهای روسیه، چین، ایالات‌ متحده و بریتانیا در مراسم انهدام این مرکز حضور داشته باشند.

حتی سخنگوی نهاد ریاست جمهوری کره جنوبی نیز از این حرکت بناست نشانگر «شفافیت عملکرد» کره شمالی باشد به گرمی استقبال کرده و گفته است: «امیدواریم صدای انفجار دینامیت‌ها در تونل‌های مرکز هسته‌ای پونجی‌ری، نخستین سلام به کره غیرهسته‌ای باشد.» دونالد ترامپ هم به همین مناسبت در توییر خود نوشت:‌ «ممنونم، حرکتی بسیار هوشمندانه و خوب بود.»

به تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

اما به نوشته نشریه فیگارو، شماری از دانشمندان براین باورند که بسته شدن این مرکز احتمالا دلایل دیگری دارد. آنان معتقدند آزمایش‌های هسته‌ای زیرزمینی در این مرکز بنیاد کوه بالای آن را چنان سست کرده که امکان ریزش آن بسیار بالا است.

مرکز آزمایش هسته‌ای کره‌ شمالی، عکس از گوگل ارت

مطالعات زلزله‌شناختی چه می‌گوید؟

فیگارو می‌نویسد از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۷ شش آزمایش هسته‌ای در این مرکز صورت گرفته است. گروهی از دانشمندان زلزله‌شناس چینی روز ۳ سپتامبر ۲۰۱۷ میلادی، دقایقی بعد از آخرین آزمایش در این مرکز زلزله‌ای را ثبت کردند که ‌می‌تواند نشانگر رانش لایه‌های زیرین زمین در این منطقه باشد. این پدیده دانشمندان را نگران نشت و انتشار مواد رادیواکتیو کرد.

پژوهش دیگری در سنگاپور نیز نشان می‌دهد که قله کوه منتاب که با ارتفاعی برابر ۲۲۰۰ متر بالای این مرکز قرار دارد ۵۰ سانتیمتر کوتاه‌تر از پیش شده و کناره‌های آن نیز چندین متر کاهش ارتفاع داشته‌اند.

باید افزود که گرچه کره شمالی آمادگی خود برای تخریب مرکز آزمایش هسته‌ای خود را اعلام کرده است اما تاکنون حرفی از تسلیم کرده تسلیحات هسته‌ای‌اش به میان نیاورده است.

بیشتر بخوانید:

کره شمالی در مراسمی تونل‌های محل آزمایش‌های هسته‌ای‌ خود را منفجر می‌کند

آمریکا در صورت غیرهسته‌ای شدن کره شمالی به بازسازی اقتصادی این کشور کمک می‌کند

ترامپ: ماه آینده در سنگاپور با رهبر کره شمالی دیدار می کنم

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ویدئوی انفجار مرکز آزمایش هسته‌ای کره شمالی

آمریکا در صورت غیرهسته‌ای شدن کره شمالی به بازسازی اقتصادی این کشور کمک می‌کند

ترامپ: ماه آینده در سنگاپور با رهبر کره شمالی دیدار می کنم