محاکمه عراقچی آغاز شد

محاکمه عراقچی آغاز شد
Copyright عکس از خبرگزاری میزان؛ حامد عطایی
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

محاکمه احمد عراقچی، معاون ارزی سابق بانک مرکزی ایران از صبح یکشنبه در دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلال‌گران اقتصادی آغاز شد.

آگهی

محاکمه احمد عراقچی، معاون ارزی سابق بانک مرکزی ایران از صبح یکشنبه در شعبه دوم دادگاه ویژه مفسدان اقتصادی آغاز شد.

کیفرخواست ۲۰ صفحه‌ای پرونده آقای عراقچی به اتهام مشارکت در اخلال در نظام ارزی و پولی کشور از سوی دادسرای تهران صادر شده است.

نماینده دادستان در جلسه اول محاکمه معاون ارزی سابق بانک مرکزی بر اساس شواهد و قرائن موجود در کیفرخواست قرائت شده، آقای عراقچی را متهم کرد که به صورت محرمانه با بازار غیررسمی ارز همکاری کرده و در عمل بانک مرکزی با حراج بخش قابل توجهی از ذخایر ارزی کشور باعث سیر نزولی ارزش ریال در برابر دلار شده است.

معاون ارزی سابق بانک مرکزی ایران در پایان اولین جلسه محاکمه‌اش از سوی نماینده دادستان به مشارکت در اخلال در نظام ارزی و پولی کشور از طریق قاچاق عمده ارز به صورت شبکه‌ای و سازمان یافته در حد کلان به میزان ۱۵۹ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار و ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو متهم شد.

این پرونده ۸ متهم دیگر نیز دارد که به اتهام‌های مشابه و یا دریافت رشوه و ارائه گزارش خلاف واقع محاکمه آنها آغاز شده است.

بیشتر بخوانید:بازداشت معاون ارزی بانک مرکزی؛ ۲۰ نماینده خواهان ممنوع الخروجی سیف شدند

آقای عراقچی مرداد ماه سال گذشته و پس از نوسان شدید نرخ ارز در بازار آزاد ایران بازداشت شد ولی پس از مدتی به قید وثیقه آزاد شد.

او متولد سال ۱۳۵۷ است و برادرزاده عباس عراقچی، معاون امور سیاسی وزارت امور خارجه و از مذاکره‌کنندگان ارشد هسته‌ای ایران است و دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد مدیریت مالی از دانشگاه نیویورک است.

آقای عراقچی ۱۷ مرداد ماه سال ۱۳۹۶ خورشیدی با حکم ولی الله سیف، رئیس کل وقت بانک مرکزی ایران به سمت معاون ارزی این بانک منصوب شد.

حضور او در سمت معاونت ارزی بانک مرکزی با توجه به سابقه مدیریتی اندکش، مورد انتقاد برخی از کارشناسان بانکی و اقتصادی بود.

بیشتر بخوانید:سلطان اعدام شد؛ سکه و دلار ارزان نشد

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

برکناری معاون ارزی؛ اصرار رسانه‌ها و انکار بانک مرکزی

واکنش جهانگیری به بازداشت برادرش: فساد در ایران سازمان یافته شده

اصغر فرهادی از اتهامات سرقت ادبی تبرئه شد