تغییرات آب و هوایی؛ از جنگل‌سوزی آمازون تا ذوب یخچال‌های طبیعی سوییس

تغییرات آب و هوایی؛ از جنگل‌سوزی آمازون تا ذوب یخچال‌های طبیعی سوییس
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

«محاسبه اخیر نشان می‌دهد که سطح یخچال طبیعی پلین مورت ظرف ۱۰ تا ۱۱ ماه گذشته تا کنون حدود یک متر و ۴۰ سانتیمتر کاهش داشته‌ است.»

آگهی

این برنامهٔ تغییرات آب و هوایی یورونیوز به تأثیرات متقابل گرمایش زمین، جنگل‌سوزی و ذوب شدن یخچال‌های طبیعی می‌پردازد. 

ماه اوت امسال، با متوسط دمای ۱/۲ درجه بالاتر از عصر پیشاصنعتی، رکورد گرمترین ماه اوت را ثبت کرد. هوای این ماه در شبه جزیرهٔ ایبری، فرانسه، شمال آلمان و لهستان گرمتر بود.

رابطه جنگل‌سوزی‌ها با تغییرات آب و هوایی زمین

نگاهی به نقشهٔ تغییرات رطوبت خاک زمین در ماه گذشته نشان می‌دهد که در کانادا این رطوبت بسیار بیشتر از معمول بوده حال آنکه در سیبری خشکی بیش از میانگین داشته‌ایم و این خشکی به ادامه جنگل‌سوزی‌های این منطقه کمک کرد.

بزرگترین خبر آب و هوایی ماه اوت، آتش‌سوزی در آمازون بود. اما تغییرات آب و هوایی چه رابطه‌ای با جنگل‌سوزی‌ها دارد؟

پرفسور مارتین ووستر، استاد «دانش نظارت زمین» از کالج کینگ در لندن می‌گوید: «با قطع کردن یا سوختن درختان، چیزی را که قابلیت ذخیرهٔ کربن زیادی دارد با چمن‌زار و مزرعه جایگزین می‌کنید، که گنجایش‌شان بسیار کمتر است و کربن زیادی به شکل دی‌اکسید وارد جو می‌شود که خود عامل اصلی تغییرات آب و هوایی است. و این جنگل‌سوزی‌ها عمدتا به این شکل بر آب و هوا تأثیر می‌گذارند.»

نقشه ناهمسانی رطوبت خاک بر اساس داده‌های ماهواره کوپرنیکوس

یخچال‌های طبیعی چقدر آب می‌روند؟

وضعیت یخچال‌های طبیعی یکی از هفت شاخص جهانی است که نشانگر تغییرات آب و هوایی اند. تودهٔ یخچال‌های طبیعی از ۱۹۵۰ میلادی تا به امروز پیوسته کاهش یافته است. اما چطور می‌‌توان فهمید که یخچال‌های طبیعی در حال ناپدید شدن هستند؟

پژوهشگران دانشگاه ای.تی.اِی زوریخ، در کوهستان کرانس مونتانا، که سه هزار متر از سطح دریا فاصله دارد، با ابزار ویژه خود، حجم تودهٔ یخچال‌های طبیعی این منطقه را پیوسته اندازه‌گیری می‌کنند.

یخچال طبیعی پلین مورت مانند همهٔ یخچال‌های آلپ در حال کوچک شدن است و سطح آن در ۳۰ سال گذشته ۵۰ متر پایین رفته است. یخچال‌شناسان ابزاری ساده و قابل اطمینان برای سنجش میزان ذوب شدن یخها دارند.

متیاس هوس، پژوهشگر و یخچال‌شناس سوییسی می‌گوید: «من اخیرا محاسبه کردم که از اکتبر سال گذشته تا الان حدود یک متر و ۴۰ سانتیمتر کاهش سطح یخ داشته‌ایم.» وی می‌افزاید که با وجود بارش برف کافی در دو سال گذشته باز هم این یخچال نتوانسته ذخیره خود را ترمیم کند‌.

بیش از ۵۰۰ یخچال طبیعی سوییس از ۱۸۵۰ تا کنون از میان رفته‌ و پیش‌بینی می‌شود که دست‌کم دو سومِ یخچال‌های طبیعیِ آلپ تا پایان سدهٔ حاضر از میان بروند.

هم‌رسانی این مطلب

مطالب مرتبط

از نظر کارشناسان، اوضاع جوی زمین چقدر خراب است؟

هشدار دبیر کل سازمان ملل در کنفرانس اقلیمی مادرید: جهان باید بین «امید» و «تسلیم» یکی را انتخاب کند

جان کری ائتلافی برای مبارزه با تغییرات اقلیمی راه‌اندازی کرد