Eventsمناسبت ها
Loader

Find Us

FlipboardInstagramLinkedinTelegram
Apple storeGoogle Play store
آگهی

تجمع ایرانیان در شهرهای مختلف جهان برای اعتراض به حکم اعدام توماج صالحی

تظاهرات در حمایت از توماج صالحی در برابر سفارت ایران در اسلو (نروژ)
تظاهرات در حمایت از توماج صالحی در برابر سفارت ایران در اسلو (نروژ) Copyright شبکه‌های اجتماعی
Copyright شبکه‌های اجتماعی
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

گروه‌هایی از ایرانیان مقیم خارج از کشور برای محکومیت صدور حکم توماج صالحی و اعلام حمایت از این خواننده معترض، در شهرهای مختلف جهان در خیابان حضور یافتند و علیه جمهوری اسلامی شعار دادند.

آگهی

این اعتراض‌ها در سه روز گذشته در کشورهای مختلف اروپا، آمریکا و استرالیا برگزار شده و فراخوان‌هایی نیز برای ادامه تجمعات در روز یکشنبه ۲۸ آوریل (۹ اردیبهشت) در برخی از شهرهای دیگر منتشر شده است.

شماری از ایرانیان مقیم شهرهای ژنو سوئیس و پراگ، پایتخت جمهوری چک روز شنبه، هشتم اردیبهشت، با در دست داشتن عکس‌هایی از توماج صالحی به خیابان آمدند. نظیر این راهپیمایی در شهرهای مختلف آلمان از جمله کلن، هامبورگ، هانوفر و دوسلدورف، در سوئد در شهرهای استکهلم و مالمو و نیز در پایتخت دانمارک، کپنهاگ نیز برگزار شد.

ایرانیان کانادا در شهرهای ونکوور و مونترال نیز به خیابان آمده و علیه حکم اعدام صادر شده توسط دادگاه انقلاب اصفهان برای توماج صالحی شعار دادند.

در ایالات متحده آمریکا شهرهای واشنگتن، نیویورک و سانفرانسیسکو روز شنبه صحنه تظاهرات ایرانیان برای اعلام حمایت از این رپر معترض ایرانی بودند.

گروه‌هایی از ایرانیان در شهرهای ولینگتون نیوزیلند و آدلاید استرالیا نیز روز یکشنبه تجمع اعتراضی برگزار کرده و خواهان لغو حکم اعدام توماج صالحی شدند.

در فرانسه فراخوانی برای برگزاری راهپیمایی در روز یکشنبه در پاریس برای اعلام حمایت از توماج صالحی منتشر شده است. در برخی شهرهای این کشور مانند گرنوبل و رِن تجمع ایرانیان در روز شنبه برگزار شد.

توماج صالحی، رپر ایرانی که یک بار در سال ۱۴۰۰ بازداشت و سپس آزاد شده بود، از آبان ماه ۱۴۰۱ تاکنون در زندان دستگرد اصفهان محبوس است و تاکنون از فشار و شکنجه خود به دست مأموران در زندان پرده برداشته است. او برای اتهاماتی در پیوند با اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ و به دلیل همراهی با خیزش زن، زندگی، آزادی و نیز انتقاد از رهبر جمهوری اسلامی و اتهام تازه «بغی» به اعدام محکوم شد.

امیر رئیسیان، وکیل توماج صالحی روز چهارشنبه گذشته اعلام کرد که پس از نقض حکم زندان موکلش در دیوان عالی کشور، حکم او در بازگشت به دادگاه انقلاب اصفهان به جای تخفیف به اعدام تغییر یافت و این نقطه آغاز واکنش‌های گسترده جهانی به این حکم بود.

ادامه واکنش‌‌ها به حکم اعدام توماج صالحی؛ از مقام‌های آمریکایی تا همسر شاه سابق ایران

واکنش شخصیت‌های سیاسی و نهادهای بین‌المللی به صدور حکم اعدام برای توماج صالحی در روز شنبه دامنه گسترده‌تری یافت و از جمله جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید این حکم را به شدت محکوم کرد.

او در شبکه اجتماعی «ایکس» (توئیتر سابق) نوشت: «صدور حکم اعدام برای توماج صالحی، رپر ایرانی ا به شدت محکوم می‌کنیم. صدای او بازتاب بلند آرزوهای مردم ایران و همه کسانی است که به دست حکومت خاموش شده‌اند» و افزود: «ما خواستار آزادی فوری او هستیم.»

میشل تیلور، سفیر آمریکا در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز با همرسان کردن نوشته‌ای در ایکس، صدور حکم اعدام برای این رپر جوان ایرانی و نیز استفاده «ابزاری» حکومت ایران از اعدام برای «سرکوب وحشیانه مخالفان» را محکوم کرد.

فرح پهلوی، همسر شاه پیشین ایران در پیامی خواستار تلاش سازمان ملل و جامعه بین‌المللی برای رهایی توماج صالحی شد. وی در حساب کاربری‌اش در ایکس نوشت: «توماج صالحی خواننده محبوب ایرانی به گناه سرودن وخواندن درستایش آزادی و پشتیبانی از تلاش زنان ایرانی در دستیابی به آزادی محکوم به اعدام است.»

وی افزوده است: «سازمان ملل متحد و تمام نهادهای حمایت از حقوق بشر در تمام کشورهای جهان باید در کنار هنرمندانی که طنین صدای آن ها در حمایت از آزادی بیان و هنر از سراسر جهان به گوش می رسد بایستند و ازهیچ تلاشی برای آزادی این هنرمند بزرگ ایرانی فروگذار نکنند.»

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل نیز روز جمعه ۲۶ آوریل (۷ اردیبهشت) در بیاینه‌ای، ضمن محکوم کردن طرح حجاب و عفاف در ایران، از مقامات جمهوری اسلامی خواست تا حکم اعدام توماج صالحی را لغو کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سازمان ملل تشدید کنترل حجاب و صدور حکم اعدام توماج صالحی در ایران را محکوم کرد

قوه قضائیه ایران با تأیید خبر حکم اعدام توماج صالحی: قابل فرجام‌خواهی است

دادگاه انقلاب اصفهان توماج صالحی را به اعدام محکوم کرد