آفریقای جنوبی؛ موفق در جذب سرمایه‌ٔ خارجی و پیشگام توسعهٔ قاره سیاه

آفریقای جنوبی؛ موفق در جذب سرمایه‌ٔ خارجی و پیشگام توسعهٔ قاره سیاه
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

یکسال پس از نشست نخست،‌ ۸ پروژه از ۳۱ پروژهٔ پیشنهادی در این نشست آغاز شده و ۱۷ پروژه نیز به اجرا درآمده‌اند.

آگهی

منطقهٔ ساندتون واقع در ژوهانسبورگِ‌ آفریقای جنوبی را ثروتمندترین منطقهٔ قارهٔ آفریقا می‌دانند. در این منطقه از ژوهانسبورگ بود که سال گذشته، سیریل رامافوزا، رئیس جمهوری آفریقای جنوبی،‌ از طرح بلندپروازانه‌اش برای «جذب یکصد میلیارد دلار سرمایهٔ خارجی ظرفِ پنج سال» سخن گفت.

بیش از ۱۷۰۰ تن از ۲۲ کشور در دومین نشست سرمایه‌گذاری آفریقای جنوبی گردهم آمدند. این نشست بخشی از تلاش آفریقای جنوبی است برای بهبود دومین اقتصاد بزرگ قارهٔ سیاه و برخورد با بیکاریِ‌ ۳۰ درصدیِ این کشور. یکسال پس از نشست نخست،‌ ۸ پروژه از ۳۱ پروژهٔ پیشنهادی در این نشست آغاز شده و ۱۷ پروژه نیز به اجرا درآمده‌اند.

به تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

سیریل رامافوزا در افتتاحیهٔ این نشست اعلام کرد: «ارزش کلّ سرمایه‌گذاری ما امروز به حدود ۳۶۳ میلیارد راند می‌رسد و همچنین پیشنهاد دریافت ۸ میلیارد راند سرمایهٔ دیگر را نیز دریافت کرده‌ایم، امری که هنوز منوط به تأیید کارشناسی است. این سرمایه‌ها اگر به شکلی خطرگریز و مناسب هزینه شود در پنج سال آینده به ایجاد ۴۱۲ هزار شغل می‌انجامد.»

هدف عمدهٔ آفریقای جنوبی از این برنامهٔ پنج‌سالهٔ جذب سرمایه، راهیابی به بازار جهانی در حوزه‌های نساجی، انرژی، و فناوری‌های تازه است. توافق‌های تجاری میان اعضای «انجمن توسعهٔ جنوب آفریقا» و قدرت‌های نوظهور اقتصادی موسوم به «بریکس» (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی)، موجب ترغیب سرمایه‌گذاری در این این کشور شده است.

سیتم‌بیله نتوم‌بلا، مدیر ارشد بازاریابی و جذب سرمایه آفریقای جنوبی می‌گوید: « ما از سرمایه‌گذاران می‌خواهیم که به اینجا بیایند تا به یاری زیرساخت‌های ما به شرکای ما در قارهٔ آفریقا دسترسی پیدا کنند.پیام ما به همسایگان آفریقایی‌مان نیز همین است که ما در حال رشدیم و در واقع رشد آفریقای جنوبی، رشد کلّ آفریقاست و این کشور، در رشد شرق و غرب و شمالِ این قاره هم سهیم می‌شود.»

آفریقای جنوبی می‌خواهد ظرف سه سال آینده، در سیاههٔ ۵۰ کشور برترِ گزارشِ بانکهای جهانی در زمینهٔ شاخصِ کسب و کار حاضر باشد. در گزارش امسال این نهاد، پیشرفت‌های آفریقای جنوبی ذکر شده، از جمله در حوزه‌هایی نظیر ایجاد کسب و کار داخلی و تجارت فرامرزی.

با وجود چالش‌هایی از فساد اداری گرفته تا بدهی‌ و نفوذ دولت در شرکت توزیع برق اسکام، شرکت‌های خارجی نظیر توتال و آلستوم به رونق مجدد این شرکت آفریقای جنوبی امیدوارند و وعده داده‌اند که طی سه سال آینده ۱.۳ میلیارد دلار در آن سرمایه‌گذاری کنند.

ایو گِنون، مدیر اتاق بازرگانی فرانسه در آفریقای جنوبی می‌گوید: «شرکت‌های فرانسوی این موضوع را مدتها پیش فهمیدند، ما امروز ۶۵ هزار شغل مستقیم داریم که شرکت‌های فرانسوی آنها را ایجاد کرده‌اند. متأسفانه، هموطنان فرانسوی ما در خارج،‌ بیشتر ناامنی و فساد را می‌بینند، درحالیکه اگر به همین شهر سندتون نگاه کنید می‌بینید که اینجا یک شهر مدرن به شیوهٔ اروپایی است که ما در آن با بخش بانکی توسعه‌یافته و نظام قضایی مجزّا تجارت می‌کنیم.»

به نظر می‌رسد تلاش آفریقای جنوبی برای ایجاد فضای مناسب کسب و کار در حال نتیجه دادن است و صنایع مختلف این کشور اکنون در حال جذب سرمایه‌های بلندمدت هستند.  

هم‌رسانی این مطلب

مطالب مرتبط

۹ معدنچی غیرقانونی در آفریقای جنوبی «سنگسار» شدند

مجمع جهانی زنان آفریقا با موضوع توانمندسازی زنان روستایی برگزار شد