تحول در صنعت کشاورزی با بذرهای مقاوم به تغییرات اقلیمی

 تحول در صنعت کشاورزی با بذرهای مقاوم به تغییرات اقلیمی
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

تغییرات اقلیمی روند فرسایش خاک و شوری زمین را تشدید کرده است. مسئلهای حساس برای تولید غذا که سبب شده است تا امنیت غذایی به اولویتی درجه بالا تبدیل شود. گزارشگر یورونیوز به امارات متحده عربی رفته است تا دریابد این کشور کویری برای حل این مسئله حیاتی چه راهکارهایی را پیشه کرده است.

آگهی

تغییرات اقلیمی روند فرسایش خاک و شوری زمین را تشدید کرده است. مسئله ای حساس برای تولید غذا که سبب شده است تا امنیت غذایی به اولویتی درجه بالا تبدیل شود.

گزارشگر یورونیوز به امارات متحده عربی رفته است تا دریابد این کشور کویری برای حل این مسئله حیاتی چه راهکارهایی را پیشه کرده است.

مریم بنت محمد الحمری، «وزیر امنیت غذایی» امارات که مقامش در نوع خود اولین در جهان محسوب می شود، می گوید: «مسئله این است که چطور می توانید شهروندان یک کشور را قادر سازید تا به غذایی مطمئن، مغذی، کافی و کم هزینه دسترسی داشته باشد. از آنجا که ما از آب و هوایی دشوار برخوردار هستیم، تلاش می کنیم تمام فناوری هایی را که در حال تست آن ها هستیم به نمایش بگذاریم و دیگران را نیز در این زمینه کمک کنیم. ما سه چیز داریم: خورشید، دریا و شن. اگر بتوانیم از طریق این سه منبع غنی غذایمان را تامین کنیم، آنگاه می توانیم بگوییم راه حلی را برای جهان در اختیار خواهیم داشت.»

دانشمندان در مرکز بین المللی بیوسالین در شهر دوبی (ICBA) امارات سرگرم تحقیق برای یافتن مقاوم‌ترین بذرها هستند تا به کشاورزان کمک کنند بازده زراعت‌شان را در شرایط سخت بالا ببرند.

عثمان العوفی، مدیر این مجموعه می گوید: « ما یک بنیاد غیرانتفاعی بین المللی هستیم. ما به کشورهای با درآمد کم راه حل و فناوری پیشنهاد می دهیم. در واقع تلاش می کنیم کاری کنیم که کشاورزان خرد در کشورهای با درآمد کم بتوانند از پسش بربیایند.»

در این روش‌ها تلاش می شود تا با تقلید از اکوسیستمهای طبیعی، راه هایی برای کشت محصولات با کمترین هزینه یافت شود.

دکتر دیونسیا آنجلیکی لیرا، بذرشناس و متخصص گیاه‌های آب شور، در این خصوص می گوید: «این یک نوع سامانه‌ای ترکیبی است از کشاورزی و آبکشت. ما به دنبال این هستیم که چگونه می توان مواد غذایی مغذی را که مقاوم به شرایط سخت اقلیمی هستند، در مقیاس انبوه تولید کرد. ما ماهی‌ها را داریم که منبع خوبی برای پروتئین هستند، سبزیجات را داریم، همچنین گیاهانی را داریم با قدرت انعطاف بسیار بالا که می توانند مصارفی چندگانه داشته باشند.»

در مسیر تحقیق درباره کشت گیاهان جدید، فناوری نیز به کمک آمده است.

شرکت غیرانتفاعی مستقر در امارات تلاش میکند بذرهای مغذی جدیدی که قابلیت تولید انبوه داشته باشند، برای کشورهای کم درآمد بیابد

دکتر علی الباتی، متخصص فناوریهای پهپادی در موسسه بیوسالین، می گوید: «ما می توانیم خصوصیات خاک، شیب زمین، توپوگرافی آن و دیگر موارد را ارزیابی کنیم تا سیستم زهکشی و آبیاری مزرعه را بفهمیم. ما می توانیم همزمان خصوصیات خیلی جالبی از خاک و پوشش گیاهی زمین را ببینیم، با دقتی در حد ۲ سانتی متر. به همین خاطر هر بذری را همینطور که هست می توانیم رصد کنیم.»

اما چالش اصلی و نکته کلیدی برای کمک به زارعان در مناطق خشک، پیدا کردن محصولاتی است که بتوان آن‌ها را در محیط‌ های خشک و شور و داغ قابل تولید کرد. اینجاست که بانک ژن به میان می آید.

ستا توتونچیان، مدیر برنامه‌ها در مجموعه بیوسالین در این خصوص می گوید: «حدودا ۴۰۰ هزار گونه قابل کشت روی زمین وجود دارد که از این تعداد ۳ هزار عدد قابل خوردن هستند. این درحالی است که ما در سیستم غذایی مان تنها از ۱۵۰ گونه استفاده می کنیم. بنابراین ایده اولیه این بود که این بذرها را جمع کنیم و مورد بررسی قرار دهیم تا ببینیم کدام یک از آن‌ها می توانند برای امنیت غذایی مان به کار بیایند. در آغاز مرکز توجه ما آب و هواهای کویری بود. اما اکنون با پدیده گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی محیط‌های بیشتری و بیشتری به این شکل در آمده اند.»

در میان این گیاهان جدید، گیاه کینوآ گیاهی منحصر به فرد محسوب می شود. به نحوی که قوم مایا این گیاه با دانه خوراکی را «گیاه معجزه» می خواندند.

موسسه بیوسالین توانسته است در ۱۰ کشور این گیاه را کشت دهد.

آقای توتونچیان در باره خواص این گیاه می گوید: «کینوآ از آمریکای لاتین می آید اما خصوصیات منحصر به فردی در خودش دارد که می تواند در درجات شوری بالاتر دوام بیاورد. این گیاه می تواند خشکسالی را از سر بگذراند. مغذی است و توانایی آن را دارد که با نیمی از آب مورد نیاز هم سر کند.»

تنها کینوا نیست که نتایج شگفت انگیزی ارائه کرده است. سالیکورنیا یا مارچوبه دریایی هم گونه مهمی محسوب می شود چرا که می تواند از طریق آب دریا تغذیه شود.

Wikipedia/Kurt Stueber
گیاه کینوآ جایگزینی مغذی و سازگار با شرایط سخت به شمار می آیدWikipedia/Kurt Stueber

دکتر دیونسیا آنجلیکی لیرا درباره این گیاه می گوید: «سالیکورنیا گیاه جالب توجهی است واقعا. می تواند در محیط های کویری هم رشد کند. در آب شور خالص هم می تواند عمل بیاید. تحقیقاتی اکنون در دست کار است که بر عمل آوری بذرهای سالیکورنیا متمرکز است.»

تلاش‌ها در امارات برای یافت بذرهای جدید و سازگار با آب و هوای نامساعد در حالی انجام می گیرد که کشورهای دیگر جهان نیز در تکاپوی یافت چنین منابعی هستند که اکثرا در طبیعت یافت می شوند.

نباید از یاد برد که اگر ما می خواهیم از منابع غذایی مان، در آینده‌ای که به دلیل تغییرات اقلیمی دستخوش دگرگونی شده است، محافظت کنیم این تنوع زیستی در طبیعت است که می تواند نجات بخش ما باشد.

آگهی

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

خزانه جهانی بذر «سوالبارد» ذخایر گیاهی جدیدی را دریافت خواهد کرد

توافق در اروپا برای سیاست مشترک کشاورزی؛ کاهش آفت‌کش‌، بازگشت زمین به طبیعت

بازار داغ ورزش و گردشگری ورزشی در امارات