تهدید تشکیلات فلسطینی به خروج از توافق اسلو پس از طرح صلح دونالد ترامپ

توافق اسلو میان فلسطین و اسرائیل
توافق اسلو میان فلسطین و اسرائیل Copyright Wikimedia
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزارت امور خارجه تشکیلات فلسطینی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «طرح ترامپ دسیسه قرن برای از میان بردن آرمان و حقوق فلسطینیان است.»

آگهی

مقامات فلسطینی تهدید کردند که در صورت اعلام طرح صلح دونالد ترامپ برای خاورمیانه از توافقنامه‌های اسلو کنار خواهند کشید. این تهدید چند روز پس از آن مطرح می‌شود که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا وعده داد تا پیش از دیدار با رهبران اسرائیل در واشنگتن از طرح صلح جدیدی برای خاورمیانه رونمایی خواهد کرد.

صائب عریقات، مذاکره کننده ارشد فلسطینی که دبیر کلی سازمان آزادی‌ بخش فلسطین را برعهده دارد در گفتگو با خبرگزاری فرانسه تصریح کرد: «اگر آقای ترامپ طرح خود را آنطور که پیش بینی شده تا روز سه شنبه اعلام کند، سازمان آزادی بخش فلسطین حق خروج از "توافق موقت"، (عنوانی که برای نتایج محسوس و عملی گفتگو‌های اسلو انتخاب شده است) را برای خود محفوظ می‌داند.»

این مقام فلسطینی در ادامه یادآور شد که طرح یاد شده به «اشغال موقت سرزمین‌های فلسطینی» ماهیتی دائمی خواهد بخشید.

موضع دبیر کل سازمان آزادی بخش فلسطین در خصوص طرح صلح دونالد ترامپ برای خاورمیانه در حالی ایراد می‌شود که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و بنی گانتس، مهم‌ترین رقیب سیاسی وی برای تصدی سمت نخست وزیری روز یکشنبه اسرائیل را به مقصد آمریکا ترک کردند و قرار است روز دوشنبه در واشنگتن با رئیس جمهوری آمریکا دیدار و گفتگو کنند.

فلسطینیان که پس از انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس دیگر واشنگتن را به عنوان یک میانجی عادل برای حل مناقشات خود با تل آویو قلمداد نمی دانند پیش از این اعلام کرده بودند که حاضر نیستند در هیچ تلاشی برای برقراری صلح در خاورمیانه به ابتکار آمریکا مشارکت کنند.

مقامات فلسطینی در عین حال نسبت به عدم دعوت از نمایندگان آنها به گفتگوهای واشنگتن پیش از اعلام رسمی طرح صلح ایالات متحده برای خاورمیانه گلایه و انتقاد کرده‌اند.

وزارت امور خارجه تشکیلات فلسطینی در این خصوص با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «طرح ترامپ دسیسه قرن برای از میان بردن آرمان و حقوق فلسطینیان است.»

فلسطینیان پیشتر نیز مخالفت خود را با ابتکار مطرح شده از سوی آمریکا تحت عنوان طرح صلح خاورمیانه و معامله قرن اعلام کرده و هدف از این طرح را الحاق دره اردن و شهرک‌های یهودی نشین واقع در اراضی فلسطنین به خاک اسرائیل و نیز مشروعیت بخشیدن به بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل عنوان کرده بودند.

این برای نخستین بار است که مقامات فلسطینی برغم مخالفت‌های گذشته به صراحت از بخشی از راهبرد خود در صورت اعلام جزئیات طرح صلح خاورمیانه از سوی دونالد ترامپ سخن می‌گویند.

بر اساس مقاد توافقی موقت که از آن به عنوان پیمان اسلو ۲ یاد می‌شود کرانه باختری رود اردن به سه منطقه ای (A)، بی (B) و سی (C) تقسیم شده که به ترتیب تحت کنترل «غیرنظامیان و نیروهای امنیتی فلسطین»، «غیرنظامیان و نیروهای امنیتی اسرائیل» و «غیر نظامیان و نیروهای امنیتی اسرائیل» قرار دارد.

این توافق قرار بود سال ۱۹۹۹ به پایان برسد اما از سوی هر دو طرف بواسطه موافقتی ضمنی تمدید شد.

گفتنی است که تشکیلات خودگردان فلسطین در نظر دارد راهبردی سه مرحله ای را برای مخالفت با طرح صلح موسوم به معامله قرن به اجرا درآورد. به گفته یک عضو کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین نخستین گام از این راهبرد مخالفت در سطح بین المللی خواهد بود که از طریق مراجعه به شورای امنیت سازمان ملل متحد و دیوان بین المللی دادگستری انجام خواهد گرفت.

تقویت مقاومت مردمی و متوقف کردن توافقنامه‌های امنیتی و سیاسی با اسرائیل و نیز تحریم فراگیر کشور اشغالگر از جمله مراحل دیگر این راهبرد اعلام شده است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اسرائیل بیش از یک میلیارد دلار درآمد مالیاتی تشکیلات فلسطینی را آزاد کرد

داماد ترامپ: محمود عباس عامل اصلی تشدید خشونت‌هاست

اروپا جایگزین آمریکا در مذاکرات صلح خاورمیانه؟