مصطفی تاجزاده در گفت‌‌وگو با یورونیوز: انتخابات پیش‌رو مسابقه یک اسبه است

مصطفی تاجزاده در گفت‌‌وگو با یورونیوز: انتخابات پیش‌رو مسابقه یک اسبه است
Copyright یورونیوز فارسی
نگارش از حمیدرضا همایونی‌فر
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

مصطفی تاجزاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب که هفت‌سالی را در زندان سپری کرده به یورونیوز گفت: «انتخابات پیش‌رو مسابقه یک اسبه است و اگر شرایط تا قبل برگزاری انتخابات تغییری نکند، این انتخابات یکی از سردترین انتخابات تاریخ جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.»

آگهی

مصطفی تاجزاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب یک روز پیش از برگزاری یازدهمین دوره انتخابات مجلس ایران به یورونیوز گفت: «انتخابات پیش رو یکی از سردترین انتخابات در تاریخ ۴ دهه گذشته جمهوری اسلامی ایران بوده است.»

انتخابات یازدهمین دوره مجلس در ایران در دو دور در ۲ اسفند ۱۳۹۸ و ۲۹ فروردین ۱۳۹۹ برگزار خواهد شد. تعداد کرسی‌های مجلس یازدهم ۲۹۰ نفر است.

تاجزاده که در دولت محمد خاتمی معاون سیاسی وزیر کشور و سرپرست این وزارتخانه پس از استیضاح عبدالله نوری بود، همچنین تاکید کرد: «شاید در ۴۰ سال گذشته فضا را به سردی این دوره ندیده بودم. علت این است که مسابقه پیش رو، مسابقه‌ای یک اسبه است یک طرف با تمام قوا در میدان است و دیگری با محدودیت مواجه شده است.»

او همچنین تاکید کرد: «قلع و قمع نامزدهای انتخاباتی در استان در تهران که تابلوی انتخابات است کمتر از شهرستان‌ها بوده است. چرا که تهران بیشتر زیر ذره‌بین خبرنگاران است. اما کرسی‌های نمایندگی در تهران ۳۰ در براربر ۲۶۰ کرسی در شهرستان‌ها است. خیلی‌ها که در تهران لیست دادند نتوانستند در شهرستان هیچ فهرستی ارایه کنند حتی حزب کارگزاران سازندگی هم نتوانست در شهرستان‌ها لیست بدهد. آنها این کار را کردند تا اکثریت مجلس آینده را در اختیار داشته باشند.»

نامزدهایی که مردم آنها را به دفاع از حقوق مردم می‌شناختند رد صلاحیت کردند و به همین خاطر برای تحول‌خواهان و دموکراسی‌خواهان انگیره‌ای باقی نگذاشتند

آقای تاجزاده درباره رد صلاحیت‌ نامزدهای انتخاباتی نیز گفت: «نامزدهایی که مردم آنها را به دفاع از حقوق مردم می‌شناختند رد صلاحیت کردند و به همین خاطر برای تحول‌خواهان و دموکراسی‌خواهان انگیره‌ای باقی نگذاشتند. در عین حال چهره‌های ناشناخته‌ای از تکنوکرات‌ها و اصلاح‌طلبان را تایید صلاحیت کردند که مردم آنها را نمی‌شناختند.»

این تحلیلگر سیاسی همچنین افزود:‌« تجربه نشان داده وقتی در تهران مشارکت زیر ۳۰ درصد باشد اصلاح‌طلبان بازنده میدان خواهند بود چرا که سبد رای جناح رقیب عدد مشخص و ثابتی است. اما تجربه ثابت کرده هربار مشارکت بالا باشد، اصلاح طلبان برنده خواهند بود.»

آقای تاجزاده درباره پیش‌بینی فراکسیون‌بندی مجلس آینده نیز چنین گفت: «اصلاح طلبان فراکسیون ضعیفی خواهند داشت، اصولگراها نیز که اکثریت کرسی‌ها را به دست می‌آورند نیز به سرعت به چند دسته تقسیم می‌شوند، همان اختلافی که بین احمدی‌نژاد و لاریجانی شکل گرفت این بار به نوع دیگری شکل می‌گیرد.»

به گفته او « اصولگرایان در مورد مهمترین مسايل کشور کاملا رو در روی یکدیگر هستند، حتی در همین فهرست ۳۰ نفری تعداد قابل توجهی بر این باورند که کشور راهی جز برجام ندارد و برخی دیگر برجام را خیانت به کشور می‌دانند، برخی از این‌ها می‌گویند ما به مجلس می‌آییم تا برجام و اف‌ای‌ات‌اف نباشد و مجلس انقلابی بسازیم.»

آقای تاجزاده در دولت میرحسین موسوی (۱۳۶۳ تا ۱۳۶۷) معاون امور بین‌الملل وزیر ارشاد (سید محمد خاتمی) بود.

او از تاریخ دهم اسفند ماه ۱۳۸۹، ۷ سال را در زندان سپری کرد و در خرداد ماه سال ۱۳۹۵، آزاد شد.

همزمان، نخستین انتخابات میان‌دوره‌ای دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری استان‌های تهران، خراسان رضوی، خراسان شمالی، استان فارس و قم نیز برگزار خواهد شد.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مصطفی تاجزاده به اتهام «اجتماع و تبانی جهت اقدام علیه امنیت کشور» بازداشت شد

نیروی دریایی ایران برای رزمایش قریب‌الوقوع با روسیه و چین آماده می‌شود

افزایش قدرت جناح‌های طرفدار سلاح هسته‌ای در ایران؛ دیپلمات‌های غربی نگرانند