افزایش ریسک کوتاه‌مدت دلار؛ آیا بازار ارز به یورو اعتماد می‌کند؟

افزایش ریسک کوتاه‌مدت دلار؛ آیا بازار ارز به یورو اعتماد می‌کند؟
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شتاب شیوع ویروس کرونا در آمریکا همچنان بالاست و با وجود تصویب محرک مالی ۲ هزار میلیارد دلاری، پیش‌بینی‌های نگران کننده از رکود اقتصادی و رشد بیکاری در ایالات متحده، چشم‌انداز کوتاه مدت دلار را تیره کرده است.

آگهی

شتاب شیوع ویروس کرونا در آمریکا همچنان بالاست و با وجود تصویب محرک مالی ۲ تریلیون دلاری، پیش‌بینی‌های نگران کننده از رکود اقتصادی و رشد بیکاری در ایالات متحده، چشم‌انداز کوتاه مدت دلار را تیره کرده است.

تعداد مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ در آمریکا با عبور از مرز ۱۶۵ هزار نفری به بالاترین تعداد در میان کشورهای جهان رسیده و تازه‌ترین پیش‌بینی‌ها از ادامه این روند تا پایان آوریل حکایت دارد. با وجود تلاش دولت دونالد ترامپ برای ایجاد آرامش اقتصادی، کاهش فعالیت کسب و کارها در آمریکا تعداد تقاضای هفتگی برای دریافت مقرری بیکاری را به ۳ میلیون مورد رسانده؛ در حالی که این رقم دو هفته پیش حدود ۲۰۰ هزار مورد بوده است.

در چنین شرایطی، نرخ برابری دلار آمریکا با وجود تقویت سه روز گذشته در مجموع در فاصله ۲۲ تا ۳۱ مارس بیش از ۲.۵ درصد در مقابل یورو تضعیف شده است.

با این حال کارشناسان اقتصادی معتقدند این روند نزولی طی هفته جاری و همزمان با انتشار گزارش جدید عملکرد بازار کار آمریکا در ماه مارس ادامه خواهد یافت؛ گزارشی که به باور آنها به طور حتم از افزایش نرخ بیکاری در ایالات متحده پرده‌برداری خواهد کرد.

اما در اروپا با وجود آمار بالای مرگ و میر ناشی از شیوع ویروس کرونا در ایتالیا و اسپانیا پیش‌بینی‌ها بر نزدیک بودن زمان فرارسیدن اوج فراگیری بیماری کووید ۱۹ در منطقه یورو تاکید دارد.

اتحادیه اروپا امیدوار است که زودتر از آمریکا بر بحران سلامت و اقتصادی شیوع ویروس کرونا فایق آید و به همین منظور در مجموع بسته‌های حمایتی به ارزش تقریبی ۹۵۰ میلیارد یورو توسط بانک مرکزی و کشورهای عضو در نظر گرفته شده است.

البته برخی متخصصان نیز معتقدند که موج شیوع ویروس کرونا هنوز کشورهای کوچک‌تر منطقه یورو را بر نگرفته و برای ارائه هرگونه پیش‌بینی خوشبینانه از آینده اقتصاد این منطقه زود است. همزمان صندوق بین‌المللی پول روز سه‌شنبه در تازه‌ترین گزارش خود درباره تاثیر ویروس کرونا بر اقتصاد جهان اعلام کرد: «اقتصاد اروپا پس از کرونا کوچک‌تر از حجم فعلی‌اش خواهد بود و باید انتظار تاثیرات شدید بر اقتصاد کشورهای اروپایی را داشته باشیم.»

بر این اساس، تحلیل‌گران بازار ارز معتقدند که در صورت فراگیر شدن همزمان بحران اقتصادی در آمریکا و اروپا تمایل سرمایه‌گذاران در این بازار به سمت دلار معطوف خواهد شد و موجب تقویت دوباره آن را فراهم خواهد کرد؛ چرا که دلار آمریکا همچنان نقدشونده‌ترین ارز جهان است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ادامه صعود قیمت طلا؛ نرخ دلار برای دومین بار در سال ۹۹ نزولی شد

دو زن جسد پیرمردی را به بانک بردند و از حسابش برداشت کردند

رکوردشکنی حق‌الوکاله؛ وکلایی که پاداش ۵۵ میلیاردی ایلان ماسک را لغو کردند، ۶ میلیارد دلار می‌خواهند